CETUSAN MINDA

...Kepoh ke?..


*  Kata Orang  ,bila sesuatu keputusan dibuat oleh juri/panel/hakim... Keputusannya adalah   
   MUKTAMAD .Tidak wajar  mempertikaikannya kerana pasti sebarang kata putus itu ada 
    rasional dan alasannya tersendiri!
   Maka orang sini memilih untuk berdiamkan diri biarpun hati  berteka-teki.


Apa kisahnya???
  -  Cerita semalam..:
         Petikan dari kata-kata  ketua panel :
      " Kita tidak boleh teruskan sesuatu yang memang 
         SALAH...Dah dia yang Terbaik ..dialah 
          penerima anugerah..
         Jadi kita pilih 2 keadaan,  meneruskan agenda dengan
         rasa tidak puas  hati dan bersedia menerima kritikan 
         selepas itu  ATAU  memperbaiki sebelum agendanya 
         belum bermula dan 
         memuaskan hati semua pihak"
Apa kes??
 
  -   Untuk Majlis hari..Majlis Penyampaian Anugerah...Nama pelajar untuk kategori pencapaian 
       Subjek Terbaik  SPM diberi kepada nama pelajar yang kurang terbaiknya!dan hal ini 
       telah membuatkan rasa tidak puas hati kepada pelajar yang sepatutnya hinggakan beberapa 
       kali bersms dengan bekas gurunya  menyatakan rasa sedih dan terkilan...aduhaii


       Memandangkan subjek yang terlibat tu SUBJEK BIOLOGI maka sebab itulah bermulanya 
      cerita disini!erkk!!


Maka Disebutlah Al-kisahnya..

Guru berkenaan merangkap guru Bio..:p terpanggil untuk berjumpa Ketua Panel pemilihan hanya ingin mencadangkan diberikan sahaja pelajar berkenaan sijil dengan meneruskan sahaja apa yang telah disusun sepertimana di dalam Buku Aturcara!..Jadi tidaklah kacau apa yg telah siap sempurna diatur untuk Majlis hari ini!!
Tetapi rupa2nya ia menjadi satu perbincangan hangat antara beliau dengan individu yang membuat pemilihan.Aduhaii!!


" saya dah malas nak fikir..semua dah siap..kalau diubah..banyak cerita pula"...Panel A
".....Memang betul..tapi buat apa kita teruskan kalau benda ni dah memang tak betul.." Ketua Panel

"Bhg Hadiah dah tempah plag..dan semua sijil dah ditaip..dan bahagian ni link dengan pengacara...."....Panel A
"..tak pe..biar saya yang beritahu..."...Ketua Panel


...bla..bla..runsing juga di hati bila berdepan dengan perbincangan yang serious..tak selesa dibuatnya!Rasa bersalah pun ada...!


Hasil  Akhir Perbincangan??



Sekali lagi ...pembetulan dibuat untuk 212 Buku Aturcara
Alhamdulillah...Biarpun penat...tapi Berbaloi!
:
:
Harap2 lepas  ni...
janganlah dicop as Minah Kecoh @ Minah Kepoh!!
Hanya sesekali bersuara.....!
uhh!!




12 comments:

Afida Anuar said...

tak..akak tak kepoh kalau macam ni kak...
bersuara untuk kebenaran..mesti bersuara..Alhamdulillah akhirnya tertegak;)..

senyum selalu kak... jangan kepoh2..opss..maaf, gurau je;)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله.. :)

Moga Allah kurniakan kitak kesihatan yang baik serta sentiasa dalam perlindungan~Nya..:)

Jika bersuaranya untuk menegak perkara yang benar, itulah sebaik-baik pekerjaan sekalipun amat pahit untuk ditelan.

Berkata Imam Athaillah Askandary, "Amal perbuatan itu sebagai kerangka yang tegak, sedang roh (jiwa)nya, ialah terdapatnya rahsia ikhlas (ketulusan) dalam amal perbuatan itu.

:):)

DrSam said...

Assalamualaikum puan. Alhamdulillah masalah dapat ditangani dengan baik. Kita manusia memang tidak terlepas dari membuat kesilapan. Ada peluang kita perbetulkan.

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Assalamualaikum dear:)
ermm..alhamdulillah dear
majlis berjalan lancar tadi..dan anak murid berkenaan dah pun terima anugerahnya..(setelah dipujuk dtg oleh akak..huhuuhh)

Akak ni malas nak bersuara..cuma bila sesekali tu jekk mengkepohkan diri...;)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikummusalam:)
MOga kitak dianugerahkan kesihatan yg baik dan dirahmatiNya selalu:)

Thanks ya kitak uk kata2 kitak tukk..at least terasa sedikit lega bila tindakan kita dikatakan tidak menyalahi..:)Tq yaa

Pn Kartini said...

To Dr Sam:)

Waalaikumussalam:)

Alhamdulillah..berjalan lancar majlis tadi:)
Keadaan kembali jernih..:)
sekurang2nya dgn memperbetulkan keadaan dapat memuaskan hati semua pihak:)

Tksh yaa:)

Tinaz said...

Assalamualaikum my dear..:)

Alhamdulillah segalanya telah selesai dan berjalan dengan lancar.

Just reached home, barulah rasa lega selepas rawatan...alhamdulillah..:)

Cikli said...

semangat cikgu mala ni..

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)
Waalaikummussalam:)

Alhamdulillah..
semlam ada juga org sini naik stage!
+ dapat cabutan bertuah lagi:)

Syukur..moga cepat sembuh:)
InsyaAllah:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Assalamualaikum:)

ambil sedikit aura semangat cikgu Mala...kalau semua aura meresap..tukar bidang pula nanti..:)susah tuu..

kak Erna said...

assalam tini..alhamdulillah..puas hati..tapi..bertambah kerja kan..
212 tu..akak nak tambah nama di 200 kad pun rasa lama.tapi buat juga..takut ada yang kecil hati..

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna:)

Waalaiakummusalam:)
:)
memang penat juga..kerna pembetulan yg last minute!...Alhamdulillah..
semua hati terjaga...biarpun kecoh seketika..namun bisa menjadi pengajaran utk masa depan..:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran