CETUSAN MINDA

OH!..WANITA...


Wanita Ciptaan Istimewa





Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan(menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki
ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

Orang yang membujang adalah orang yang belum menemukan penghibur duka dan dia baru memperolehinya dengan berkahwin.

Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian kemerdekaannya.

Wanita menghadapi banyak permasalahan sebahagian diatasi dengan berkahwin 

dan sebahagian yang lain diatasi setelah 
dia masuk ke liang kubur.






Mata yang paling indah tetapi juga harus 

diwaspadai adalah mata kaum wanita.

Jangan menyalahkan perasaan isteri

anda kerana perasaannya yang
terbaik ialah ketika ia menerima    

anda sebagai suami.

Perawan tua ialah wanita yang kehilangan kesempatan menyusahkan seorang lelaki.

Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami,
dan apabila ia sudah memperolehinya, 

ia menginginkan segala-galanya.

Wanita bisa memaafkan suatu pengkhianatan suaminya, tetapi dia tidak bisa melupakannya.

Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan
kemuliaan akhlak dan perilakunya.

Sebelum kahwin, wanita hafal seluruh jawaban dan sesudah kahwin, ia hafal seluruh pertanyaan.

Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah  menjual kemerdekaannya.

Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki  bermalam dalam kegelapan.





Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu.

Pudarlah kebahagiaan seorang wanita
jika ia tidak mampu menjadikan
suaminya teman yang termulia.

Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci, dan tidak mengenal pertengahannya.

Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia berkahwin.

Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.

Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.





Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki
yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai
sumber kebahagiaan seorang suami.

Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki

    mendengarkan. Sesudah perkahwinan, 
       suami dan isteri banyak berbicara 
   dan para jiran tetangga mendengarkan.

Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri
dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

Wanita pada umumnya takut akan tiga hal : 

tikus, munculnya uban dan
wanita-wanita cantik yang menjadi saingannya.

Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki
yang dicintainya dan yang mencintainya.

Wanita hiasan dunia seindah hiasan 

adalah wanita solehah. 





*** Terima kasih pada teman atas kesudian mengirimkan bahan untuk entry kali ini...:):):)
 

20 comments:

- jinggo - said...

damai nya membaca N3 kali ni....
amat mendamaikan.
terima kasih kerana bahan yg amat2 menarik....

Pn Kartini said...

Salam
:) semoga kan terus diberikan kedamaian itu..:):)

Cik Skaf said...

wah .. panjang entri kali ini. Seronok membacanya. Namun ada juga bait2 ayat yg terasa diri diperli.. :)

Pn Kartini said...

Salam my dear..Cik Skaf
Sama2 ingat mengingati..diri ini jua tetap ada kekurangannya jua..

maiyah said...

salam puan.. n3 yg menarik :)

Abd Razak said...

assalamualaikum...

Ketahuilah Bahawa Setiap Wanita itu Cantik! Allah berfirman "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, Ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menumpang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

Kitak sihat aritok tek?? kamek sihat gago sikit dengan kawan2 datang ke rumah...usrah

ONE ZABA said...

tiap bulab beli majalah WANITA untuk wanita yang ada kat dalam rumah ni ha....

Pn Kartini said...

To Maiyah
Syukur..Maiyah dah mula menjelma..semoga maiyah diberikn kesihatan & kekuatan sentiasa...:)
Jaga diri yaa...

Pn Kartini said...

To Mr Razak
Ws..byk kelebihan wanitanya dalam islam..namun kerna kedaifan...hilang semua maruah dan harga diri..

Kamek sihat..alhamdulillah..tq pd kitak ekk..:):)
Bagusnya kitak..ada usrah di umh yaa..:):)

Pn Kartini said...

To Mr One_Zaba
Beli jangan tak beli..satu sumber informasi yg byk diutarakan sbg panduan bagi wanita2 di luar sana jua..:):)

Leenoh said...

Salam.

Rajin dan kreatif serta nukilan yang berfaedah.

zai said...

Salam Tini..

Cantiknya madah kat N3 ni tertarik kat ayat2 berikut :-

"Wanita menghadapi banyak permasalahan sebahagian diatasi dengan berkahwin
dan sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk ke liang kubur"

Ini yang menakutkan utk didengar..

mai_za said...

btuah saya dlahirkn sbg wanita...kepd lelaki2 jgn cemburu tau... byk tol keistimewaan y allah bagi....tap hati nie x teng coz ngh berada dlm situasi nie...
- Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki
yang dicintainya dan yang mencintainya -...sis, mcm mane nie??? huhu...

Pn Kartini said...

To Mr Leenoh
Tksh...sekadar memenuhi minat jua ingin berkongsi apa yg blh memberikan manfaat..:):)
Tksh jua ats kesudian singgah..:)

Pn Kartini said...

To zai..:)
Semmgnya bila disebut sesuatu yg hampir dgn kematian mmg bisa membuat diri termangu...apakah cukup bekalan dan amalku..???

Pn Kartini said...

To Sis Mai_za
Adussss..
Org kata..menerima cinta dr org yg mencintai kita lebih tinggi nilainya berbanding dgn cinta yg menyintai seseorg...kerna kekuatan cinta dari org yg kita cintai mungkin tdk setanding dgn cinta dari yang menyintai kita...
Ishh....pening2..:):):)
Jadi sri siantan lak akak ni...hehe

Anonymous said...

bagi yg menghargai wanita sahaja dpt memahami kelebihan serta manfaat wanita....bagi yang tidak, betapa ruginya....bahkan ada yg sanggup menyiksa zahir dan batin wanita sedangkan wanita itu adalah manusia yg sinonim dgn perkataan lembut dan penuh bersifat kasih syg. fahamilah..

Pn Kartini said...

To Anonymous
Bagi yg tidak menghargainya..biarkan mereka..apatah lagi yg menyiksa perasaan orglain...
Semoga satu hari nanti seribu penyesalan yg tiada kesudahan lantaran kesilapan yang sukar dimaafkan.....

Anonymous said...

seorang wanita yang cantik dan bijak akan berfikir secara positif kerana selalunya di sebalik segala ujian dan cabaran, insya-Allah, mereka akan memperoleh perkara yang baik-baik juga

Pn Kartini said...

salam..
Bila wanita mempunyai akal fikiran dan minda yg positif..segala apa yg ditempuhinya pasti ditangani dgn penuh ketenangannya...
Semoga apa yg baik2 berpihak pada yang berhak..:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran