CETUSAN MINDA

ANDAKAH ITU??!...

KAJIAN 25 TAHUN DATO' FADZILLAH KAMSAH KAREKTOR KELAHIRAN MANUSIA


JANUARI 


Bercita-cita tinggi dan orangnya serius .Suka mendidik dan dididik 
Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan .Suka smart, kemas dan teratur Bersifat sensitif, berfikiran mendalam .
Pandai mengambil hati orang lain .Pendiam kecuali telah dirangsang. Agak pemalu .Daya tumpuan yang sangat tinggi .Mudah mendisiplinkan diri sendiri .Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema .Bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkannya .Cukup sayang pada kanak-kanak. Suka duduk di rumah .Setia pada segala-galanya. Cemburu yang sangat tinggi




FEBRUARI 



Berfikiran abstrak .Sukakan benda yang reality dan abstrak. Inteligent, bijak
dan genius .Berpesonaliti yang mudah berubah .Mudah menawan orang lain Agak pendiam, 
pemalu dan rendah diri .Jujur dan setia pada segalanya. Keras hati untuk mencapai matlamat Tidak suka dikongkong .Mudah memberontak apabila dikongkong. Suka kegiatan yang lasak. Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif .Mudah mempamerkan marahnya .Tidak suka benda yang remeh-temeh .Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya .Sangat berani dan suka memberontak. Bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan dan ada harapan untuk
merealisasikan impiannya .Pemerhatian yang tajam .Suka hiburan dan
sukan .Suka benda yang bersifat seni .Sangat romantik pada dalaman tetapi 
tidak pada luaran. Berkecenderungan pada benda yang tahyul. Amat mudah dan 
boleh menjadi terlalu boros .
Belajar untuk mempamerkan
emosi.


MAC 


 Berpesonaliti yang menarik dan menawan .
Mudah didampingi .Sangat pemalu dan pemendam rasa. Sangat baik secara semulajadi, 
jujur, pemurah dan mudah simpati .Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran. Suka pada kedamaian. Sangat peka kepada orang lain .Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain .Tidak cepat marah dan sangat amanah .Tahu balas budi dan tahu kenang budi .Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam .Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal .Suka berangan-angan .Suka melancong Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi. Kelam kabut dalam memilih pasangan Suka dgn hiasan rumahtangga .
Punya bakat seni dalam bidang muzik Kecenderungan
kepada benda yang istimewa dan baik .
Jangan terlalu moody.


APRIL


Sangat aktif dan dinamik .Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal .Sangat menarik dan pandai manjakan diri .Punya daya mental yang sangat kuat .Suka diberi perhatian ..Sangat diplomatik (pandai memujuk ). Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang Sangat berani dan tiada perasaan takut .Suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah 
Emosi cepat terusik ...Try control the emotion .Kecenderungan
bersifat dendam .Agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan .Kuat daya
ingatan .Gerak hati yang sangat kuat. Pandai mendorong diri sendiri dan
memotivasikan orang lain . Sangat
cemburu dan terlalu cemburu.


MEI


Kekerasan hati & degil. Kuat semangat & bermotivasi tinggi .Pemikiran yang tajam .
Mudah marah apabila tidak dikawal .Pandai menarik hati orang lain & menarik perhatian 
Perasaan yang amat mendalam. Cantik dari segi mental & fizikal .Tidak perlu dimotivasikan 
Tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain .Mudah dipujuk. Bersikap sistematik (otak kiri) Suka berangan .Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain 
tanpa diberitahu . Daya khayalan yang tinggi .Permikiran yang tajam .Pandai berdebat .
Fizikal yang baik Kelemahan sistem pernafasan .Suka sastera, seni & muzik serta
melancong .Tidak berapa suka duduk di rumah .Tidak boleh duduk diam .
Tidak punya ramai anak .Rajin dan bersemangat tinggi Agak boros


JUN


Berfikiran jauh & berwawasan .
Mudah ditawan kerana sikap baik .
Berperangai yang lemah lembut Mudah berubah sikap, 
perangai, idea @
mood Idea yang terlalu banyak di kepala. 
Bersikap sensitif .Otaknya aktif
(sentiasa berfikir) Sukar melakukan sesuatu dengan segera .
Bersikap suka menangguh-nangguh Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik .Cepat marah & cepat sejuk .
Suka bercakap & berdebat .Suka buat lawak & bergurau .
Otaknya cerdas berangan-angan .
Mudah berkawan & pandai berkawan .Orang yang sangat tertib .
Pandai mempamerkan sikap Mudah kecil hati .Mudah kena selsema .Suka berkemas .Cepat rasa bosan. Sikap terlalu memilih & cerewet .Kurang mempamerkan perasaan .Lambat nak sembuh apabila terluka hati .
Suka kepada barang yang berjenama .Mudah menjadi eksekutif .Kedegilan yang tidak terkawal Sesiapa yang memuji saya adalah musuh saya
tetapi siapa menegur saya adalah
kawan saya


JULAI 



Sangat seronok didamping Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki Agak pendiam kecuali diransang Ada harga dan maruah diri Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan Mudah dipujuk dan bercakap lurus Sangat menjaga hati orang lain Sangat peramah Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya Berjiwa
sentimental Jarang berdendam Mudah memaafkan tapi sukar melupakan Tidak suka benda remeh-temeh Membimbing cara fizikal dan mental Sangat peka, caring dan mengasihi serta penyayang Layanan yang serupa dengan semua orang Tinggi daya simpati Pemerhatian yang tajam Suka menilai orang lain dengan pemerhatian Mudah dan rajin belajar Suka muhasabah diri Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama Suka mendiamkan diri Suka duduk di rumah Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan Tak agresif kecuali terpaksa Lemah dari segi kesihatan perut Mudah gemuk kawal tak kawal diet Minta disayangi Mudah terluka hati tapi lambat pulih Terlalu mengambil berat Rajin dalam membuat kerja


OGOS


Suka berlawak Mudah tertawan kepadanya Sopan santun dan caring terhadap orang lain Berani dan tidak tahu takut Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan Pandai pujuk orang lain Terlalu pemurah & bersikap ego Nilai harga diri yang sangat tinggi Dahagakan pujian Semangat juang yang luar biasa Cepat marah & mudah mengamuk Mudah marah apabila cakapnya dilawan Sangat cemburu Daya pemerhatian yang tajam & teliti Cepat berfikir
Fikiran yang berdikari Suka memimpin & dipimpin Sifat suka berangan
Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat Sangat sensitif tapi tidak mudah
merajuk Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit Belajar untuk relax Sikap
kelam kabut Romantik, pengasih & penyayang Suka mencari kawan

SEPTEMBER


Sangat bersopan santun & bertolak ansur Sangat cermat, teliti & teratur Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik Pendiam tapi pandai bercakap Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur Kerja yang dilakukan sangat sempurna Sangat sensitif yang tidak diketahui Orang yang banyak berfikir Daya pentaakulan yang baik Otak bijak & mudah belajar Suka mencari maklumat Kawal diri dari terlalu mengkritik Pandai mendorong diri sendiri Mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) kerana banyak simpan rahsia Suka sukan, hiburan & melancong Kurang menunjukkan perasaannya Terluka hatinya sangat lama disimpan Terlalu memilih pasangan Sukakan benda yang luas Bersistematik


OKTOBER

Suka sembang Suka orang yang sayang padanya Suka ambil jalan tengah Sangat menawan & sopan santun Kecantikan luar & dalam Tidak pandai berbohong & berpura-pura Mudah rasa simpati, baik dan pentingkan kawan Sentiasa berkawan Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama Cepat marah Macam pentingkan diri sendiri Tidak menolong orang 
kecuali diminta Suka melihat dari perspektifnya sendiri Tidak suka terima pandangan orang lain Emosi yang mudah terusik Suka berangan & pandai bercakap Emosi yang kelam kabut 
Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan) Suka melancong, 
bidang sastera & seni Pengasih, penyayang & lemah lembut
Romantik dalam percintaan Mudah terusik hati & cemburu Ambil berat tentang
orang lain Suka kegiatan luar Orang yang adil Boros & mudah dipengaruhi
persekitaran Mudah patah semangat


NOVEMBER


Banyak idea dalam perkara Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya Berfikiran kehadapan Berfikiran unik dan bijak Penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa Pemikiran yang tajam Daya firasat yang sangat halus dan tinggi Bagus untuk jadi doktor Cermat dan teliti Personality dinamik Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran Terlalu degil dan keras hati apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya Tak suka marah kecuali digugat Mudah ambil berat terhadap orang lain Pandai muhasabah diri Cara berfikir lain dari orang lain Otak yang sangat tajam Pandai mendorong diri sendiri Tidak hargai pujian Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya Badan yang "tough" (sasa) Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam Romantik Tidak pasti dgn hubungan kasih sayang Suka duduk di rumah Sangat rajin dan berkemampuan tinggi Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi Bercita-cita tinggi Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah


DISEMBER

Sangat setia dan pemurah Bersifat patriotik Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa Bercita-cita tinggi Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi Seronok didampingi Suka bercampur dengan orang Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur Tidak pandai berpura-pura Cepat marah Perangai yang berubah-ubah Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi Benci pada kongkongan Suka berlawak Pandai buat lawak dan berfikiran dengan logic.

21 comments:

- jinggo - said...

cgu saya
13 - 3.
1+3 : 4.
karektor orang no 4 dan lahir dalam bulan March

sejauh mana betul - berdasarkan pembacaan 60 % ada asasnya : sebab ini karektor

tetapi persekitan + pengalaman + pendidikan juga penyumbang besar.....

kita bergerak dengan potensi diri.
kenal diri adalah permulaan jalan.

a kl citizen said...

assalammualaikum

yang baik2 tu memang lah saya... bulan 9

yang tak berapa baik tu kena Datuk Fadzllah buat kajian semula camana nak ubah...

sis_nita said...

salam kak..

seharusnyerr adikmu ni bulan 12..

see..?

suka buat lawak.. hehehe! mmg tul tu.. suka ceriakan kengkawan..

akak sayang saya tak :)

Abd Razak said...

assalamualaikum...:)

Maaf lambat arituk..

Mun maca nok bulan jan ya nang juak sama ngan perange kamek tapi ada juak nisik...:)

Pa pun semua yg ada dlm diri kita tuk atas amalan kita dan ketentuan Allah...:)

Kitak sihat?? Moga kitak sihat dan ceria arituk..:):)

kakcikseroja said...

Salam Tini Sayang...

jap.. kakcik fikir dan tengok atau tengok dan fikir dulu... :)

Ogos - bab pandai melukis tu, tak betul. Sebab kakcik kalau lukis beruang jadi cacing..Lukis cacing jadi ayam.. hehehe...

Satu lagi... Sangat cemburu pun macam tak tepat.. kakcik ni jenis cemburu tapi tak sangat la... ceh ceh ceh...

Sakit kaki ni pun belum sembuh2 lagi... lalalala....

Yang lain-lain tu... hmmm.. lhbkrg cam tu la... ;-)

kakcikseroja said...

Tertinggal pulak...

dahaga pujian??? ish.. tak la sampai macam tu. Setakat dahaga milo ais atau air limau suam tu biasa la...

al-lavendari said...

macam betul je, bukan saja kepada saya, tapi juga kepada isteri dan anak2. ntahlah.
saya lahir bulan Februari, tak lambat dan tak cepat report ... sebab arwah ayah saya dulu polis.

ONE ZABA said...

aku...april. ok la tu!!!

Aidil Fadzil said...

Salam, BULAN FEBRUARI........"Berfikiran abstrak .Sukakan benda yang reality dan abstrak. Inteligent, bijak
dan genius" ambolah tuuuuuuuuuuu..

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Salam cikgu,
Upps! Banyak pulak yang berkait dan terkena. Khasnya bab diet, lepas raya ni nak timbang badan pun ngeri. Nampaknya banyak perkara yg positif buat orang Julai ni. Yang baik dibuat tauladan yang tak elok dibuat sempadan. Pandai-pandailah jaga diri dan hati masing-masing. Orang sekeliling jangan dilupa.

mai_za said...

bln 11, eh bkn x hargai pujian tap malu2 kuching klu d puji...dlm hati suke ler jgk..hehhe

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo..
Semoga karektor positif melebihi yg negatifnya..:):)
cara asuhan bisa membentuk kita pada suatu karektor...namun hasil pendidikan yg kita lalui dan jua persekitaran masyarakat..ia bisa diubah:):)

Pn Kartini said...

To Teacher Kl_citizen
Salam sis..
Hanya satu kajian..yang mana hipotesisnya tidak semestinya diterima...:):)

Pn Kartini said...

To Dear Sis_nita..
Ermmmm..sayangggg..dikau melawak waktu ku keresahan...erm..:):)
bulan 12 ekkk..kiranya memang bertepatan sekali kajian dr fadzillah tu ekk..memang kelakar sis..hehehe

Pn Kartini said...

To Mr Razak
:) maaf juak kamek tukk ..lambat gilak reply komen..
Kekangan masa dek byk keje kena siapkan..:):)
Semoga kitak sht..:):)

Pn Kartini said...

To Dear KakCiks..
Hehehhe...tak peee..pe2 pun..berbangga jadi diri kita..asal kita bahagia..kan..kan..:)

Pn Kartini said...

To Mr al-lavendari
:):):)..kiranya bertepatanlah kajian selama 25thn dr fadzillah tu ekk..:)
Agaknya inilah yg dikatakan andai mau kenal teman kita..rujuk tarikh lahirnya..:):)

Pn Kartini said...

To Mr One_zaba
:):) Oklah tu..jgn april fool dahh..tak baikk lak nanti..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Aidil..
Ermmmm...kiranya hypothesis is accepted laa ekk...:):)
Semoga success..:)

Pn Kartini said...

To Sis Impian D'Bangi..:)
Alahai sis..bercikgu2 lakk..:)
Aminn...byk yg positifnya..
Moga sis..sentiasa dipermudahkan segalanya..:):)

Pn Kartini said...

To dik Mai_za..
Terima je..dah org nak puji tu..:):)
Semoga diberikan apa yg terbaik utk sis..:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran