CETUSAN MINDA

JANGAN!JANGAN!JANGAN!.....






  • Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.
  • Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah Kita.
  • Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.
  • Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat)..
  • Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH Dan DOA makan. Nanti rezeki Kita dikongsi syaitan.
  • Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut Kita mati dalam perjalanan.
  • Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan biarkan mata liar di perjalanan.. Nanti hati Kita gelap diselaputi dosa.
  • Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
  • Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.
  • Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.
  • Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
  • Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.
  • Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
  • Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.
  • Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
  • Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama Dan kekal selamanya.
  • Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita. Sesungguhnya ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.
  • Jangan baca saja, tetapi hendaklah disusuli dengan amal. Ilmu tanpa amal seumpama pohon yang tidak berbuah.







           
Sumber  : http://pakarhowto.com

20 comments:

- jinggo - said...

jangan tak masuk blog ni..
semua bahan yg disajikan - praktikal untuk keperluan qalbu.....

ONE ZABA said...

jangan lewat ganti pose...nanti lupa...ahakkk!!!

al-lavendari said...

"Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama Dan kekal selamanya"

Jangan lupa menyediakan bekalan sebanyak-banyak yang mungkin untuk ke sana kerana kalau tak cukup nanti, kita tak boleh nak patah balik !

Abd Razak said...

assalamualaikum...:)

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.

Jangan beribadah tanpa ilmu kerana ianya perkara sia-sia sahaja.

Kitak ok aritok mesti gago dgn kerja sekolah ya!

maiyah said...

jangan berlengah dan jgn lalai.. kita dipenghujung hari

IeYzA said...

jangan tengok jer...kena praktikkan barulah sebati dalam jiwa...

zai said...

Salam Tini...

MasyaAllah..banyaknnya jangan yang zai tak tahu rupanya..nasib tak ada pula yang tertulis jangan baca dan jangan percaya hehehe..

Terima kasih atas entri jangan ni..yang penting ingat ...jangan berhenti menulis hehehe...

sis_nita said...

salam kak..

waaa.. cam tau2 jerr..

sya baru terlepas solat isya' sbb tertido..

dan terbangun seawal ni tuk menunaikannyerr..

huhuhu

Arianni said...

Salam Pn Kartini,
Jangan lupa N3 selepas ini yer.. he he he..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo
Thanksss...dan JANGAN lupa juga utk terus memberi komennya..:)

Pn Kartini said...

To Mr One_Zaaba
Yang wajib mana boleh lupa....

Pn Kartini said...

To Mr Al-Lavendari
Tksh ats peringatan..
Semmgnya bila dah dipanggilNya..ketika itu sudah terlambat utk berpatah kembali..

Pn Kartini said...

Salam To Mr Razak
InsyaAllah..Tidakkan pertikaikan JANGAN dariNya...

Aukk..bz gilak kat sekolah..lepas satu tugas..dtg tgs lain lak..
Pe2...be coollllll..!:)

Pn Kartini said...

To Maiyah
Sebelum terlambat..Jangan menangguh2..Semoga masih diberikan kesempatannya...

Pn Kartini said...

To Ieyza
Betul..bila dah tahu..apa yg JANGANnya..latih2lah utk tinggalkannya...:)

Pn Kartini said...

To Dear Zai
InsyaAllah..selagi diberikan kudrat..:):)
Semoga zai terus setia memberi komennya..:):)Tq my dear friend..:)

Pn Kartini said...

To My dear sis_nita
Ye laaahh..dah tertido..mesti penat sgtlah tu...sekurang2 kita masih diberi kesempatan lagi..:):)

Pn Kartini said...

To Dear Arianni..
InsyaAllah...latest n3 akan menyusuli nanti...:):)

Anonymous said...

biasanya yg jangan itulah manusia ske buat..dan juga bila disebut rahsia itulah manusia ni suka hebah-hebahkan...jadi mungkin kalau hendak disuruh jangan buat, kita paksa buat..bila hendak disuruh rahsiakan, kita suruh hebahkan sahaja....maklumlah, dh manusia ni mungkin suka diberi arahan terbalik ye?!

Pn Kartini said...

To Anonymous..
Tulah manusia yang sememgnya tidak tahu arahan bahasa..dan juga manusia yang tidak amanah utk menjaga rahsia dan suka menghebahkan sesuatu yg bisa mensensasikan keadaan..
nauzubillah....

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran