CETUSAN MINDA

8 MACAM MANUSIA....8 MACAM HIDUP...!



Barangsiapa yang duduk 8 macam manusia akan  ditambah Allah 8 macam hidup.





1..  Barangsiapa yang suka duduk berserta orang kaya akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia.


2.. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasiq, akan bertambah beraninya berbuat dosa. .


3..  Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Penguasa negara) akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.


4..  Barngsiapa yang suka duduk dengan wanita, akan ditambah Allah bodoh dan syahwatnya.



5..  Barangsiapa duduk bersama kanak-kanak akan ditambah kesukaannya main-main dan bersenda-gurau.



6..  Barangsiapa suka duduk bersama orang miskin akan dijadikan Allah kepadanya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah


7..  Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh akan bertambahlah keinginannya berbuat taat.


8.. Barangsiapa yang suka duduk dengan ulama akan bertambahlah ilmu dan waraknya (Abdullaits-Faqih).























22 comments:

sis_nita said...

kita diberi akal tuk membezakan mana yang baik mana yang buruk..

jadi.. sebagai manusia yang berakal haruslaa kita memilih yang terbaik tuk diri kita..

kan kak..

miss u..

zai said...

Salam Tini..

Aduhai indahnya kata2 di N3 ini..sangat terkesan dihati..mudah2an kita tidak terleka dek kenikmatan dan kemewahan didunia..

Abd Razak said...

Assalamualaikum..:)

Bergembiralah mereka yg duduk dgn para ulama, orang-orang soleh dan orang-orang miskin...bertambahlah iman mereka..

Pa kabar tek? kamek harap kitak sihat, kamek situk ok sihat...:)

a kl citizen said...

Assalammualaikum kartini

kena menilai diri sendiri balik ni, memerhati rakan2 di sekeliling... siapakah mereka

maiyah said...

sy ingt gi seminar dulu, motivator tu kata takleh tgk kemiskinan atau tgk penyakit atau lagi kesian pd org miskin dan slalu tgk org sakit nanti itulah yg kita akan dapat, sy mmg tak stuju bg sy pokok pangkalnya cara kita percaya dan pikir, abih tu camna nak bersedekah utk pahala kalo takleh kesian dgn org miskin

Arianni said...

Salam Pn Kartini,
Kita harus melihat dgn siapa kita berkawan..sbb itulah kita..

Pn Kartini said...

To Dear sis_nita
Itulah sebab manusia yg mempunyai mindanya perlu berfikir utk membeza baik buruknya...Berkawan ada batasnya..harus pandai memilih kawan agar tidak tersasar nanti..:)

Miss U tooo..:):)

Pn Kartini said...

Salam Zai..
InsyaAllah..
Kemewahan & kenikmatan dunia yg hanya bersifat sementara..agar tdk terlalai..:)

Pn Kartini said...

Salam Mr Razak
Bersama dgn mereka itu ..akan memberi kita keinsafan diri dan keazaman utk terus menghambakan diri dan mendekatkan kita padaNya...

Pn Kartini said...

To Mr Razak..
Lupa..:)
kamek sht ..cuma ari tuk bz skit ..ada program bersama pengarah pelajaran..aduhai..:)

Pn Kartini said...

Salam Sis kl_citizen
Berkawan biar seribu..:):)
Yang perlu dibimbing..kita dekati mereka utk terus tidak lalai...Yang semmgnya ikhlas dan baik itu..kita terus bajainya..agar terus berpanjangan..:):)

Pn Kartini said...

To Dear Maiyah
Kita diberi pemikiran utk menerima atau tidak apa yg disarankan olh sesiapa...tidak terus menerimanya hatta ia dari motivator terkenal sekali pun..
Semoga apa yg kita fikirkan dan yg kita buat adalah yg terbaik utk kita jua ..:)

Pn Kartini said...

To Dear Arianni..
Agar kita sentiasa dikelilingi mereka2 yang baik ..yg sentiasa menjaga persahabatan..tiadanya hasad dengki...dan sentiasa menghargai dan melindungi kita..
Pasti nilai persahabatan itu ada berkatNya..

abu muaz said...

Mungkin kerana terlalu suka duduk ditepi-tepi jalan menyebabkan para remaja kita jadi manusia suka merempit.

kakcikseroja said...

Salam Tini...

mudah2an kita menjadi manusia yang sentiasa 'sedar diri'..

Pn Kartini said...

Salam Mr Abu Muaz..
Tq sudi singgah & memberi komen di sini..:):)Kedtg yg dialu2kan.:)

Agaknyalah kan..dah biasa sgt duk lepak tepi2 jalan tu..terkena badi rempit kutt...:):)
Sayang..yang ramai ank melayu kita..

Pn Kartini said...

To Dear KakcikS..
InsyaAllah sis..selagi kita terus ingat asal usul kita..selagi masih ada kewarasan itu dan keimanan itu..InsyaAllah..:):)
How R you ??harap sakit2 menyucuk2 di kaki tak dek lagi..:)Take care sis..:):)

Pn Kartini said...

To kakciks...
"hancur hatiku.."
mengenang dikau
jadi keping2..setelah kau pergi..

Akak..lirik yg bermain di benak minda bila tgk tajuk n3 akak...Hancur Hatiku!

Sis..
Semoga akak sentiasa diberikan kekuatan utk terus melakukan apa yg terbaik...Sis..U r The BEST laa..pls cheer up..:):)

ONE ZABA said...

barang siapa yang suka duduk-duduk saja maka tak jadi apa-apa la kerja dia tu.

Pn Kartini said...

To Mr One_Zaba
Memang lee..nama pun duk saja2..mana lee ada hasilnya..tak ke gitu..:):)

kakcikseroja said...

Tini sayang...

terimakasih atas dorongan dan ransangan. Kakcik amat menghargainya.

(kaki masih juga begitu - sakit berdenyut-denyut. Adakalanya kuat, ada ketikanya manja-manja gitu!)

Pn Kartini said...

Salam sis..:):)
Sama2 sis...Adab bertemankan..saling perlu memerlu..saling mendoakan agar sentiasa diberikan bahagia temannya..:):)

Opss!!Sejuk hati bila dipanggil sayanggg..Suka!Suka!..hehehe
Take care my dear sis...:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran