CETUSAN MINDA

CERIA..! JANGAN TAK CERIA..!! ..

Pesanan Dr Fadzilah Kamsah sebagai renungan ...: 


Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria. Ada datang dengan perasaan “biasa” dan ada datang dengan perasaan serba tak kena .”


Ingatlah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan “biasa” saja, Maka hasilnya juga adalah “biasa” saja. Manakala sesiapa yang datang dengan ceria, maka hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.
Justeru, bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita.

Mari kita renung-renungkan perkara ini:



 
Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab ‘DATANG BEKERJA’ saja, tetapi malangnya, hasil yang dapat, macam kita ‘ TAK DATANG’ kerja langsung. 


Ada kala kita rasa kita BUSY giler, tapi rupa-rupanya kita jer yang buat ‘KELAM KABUT’.  

 
Adakala kita rasa kita PRIHATIN ,
tapi rupanya kita BUSY BODY.  


Adakala kita rasa kita OPEN MINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita PERASAN BAGUS.  

Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS , rupanya kita hanya suka MENGKRITIK yang buat kecoh tak tentu pasal.  


Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita hanya nak MENGADA-NGADA .  

Adakala kita suka bertanya ‘KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE’, tapi adalah lebih baik kita      tanya diri sendiri   ‘APA LAGI KEJE  YANG AKU BOLEH BUAT ?’  


 
Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba renung dalam-dalam,
selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama 
rakan sekerja  dan tak amanah 
(mencuri dan tak siapkan kerja),
kita sebenarnya patut terima 
hakikat betapa 
kita lebih teruk dari 
anggapan kita itu 
sendiri.


    Sama -sama  
    Kita Renung-renungkannya..,
              Semua bergantung pada diri masing-masing...
    inginkan anjakan paradigmanya..
             susulilah dgn perubahan & tindakannya....
            agar menjadi yang 
            TERBAIK..!



          

    LISTEN TO QURAN

    Listen to Quran