CETUSAN MINDA

INFO PENTING!...


Tahukah anda..
Kesilapan dalam penggunaan mouse/keyboard
terutama kepada mereka yang kerap menggunakan komputer
boleh mengakibat penyakit yang dinamakan 
CARPAL  TUNNEL  SYNDROME
iaitu penyakit pada pergelangan tangan serta jari bahana daripada
tekanan yang sering terjadi di bahagian tersebut.

Di antara tanda-tanda sindrom ini adalah seperti  :

          * sering rasa sengal pada pergelangan tangan dan juga jari tangan, 
                              terutama pada bahagian ibu jari, telunjuk dan jari tengah
                           * Sakit & kadangkala melibatkan lengan ,bahu & leher
                           * Kekakuan pada jari
                           * Kebas terutama waktu malam

Bagaimana ia berlaku?



Stress atau tekanan yang kuat pada pergelangan tangan 
:
V
Tendon di sekeliling membengkak
:
Tendon yang bengkak menekan saraf median
di pergelangan tangan

Di antara rawatannya  :





Maka
Untuk mengelak daripada terkena...
Perlulah tahu mana  teknik yang betul & yang salahnya!! :




Antara Exercise Yang boleh dipraktikkan  :


&



Semoga mendapat info bersama..
:)


20 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum..:):)

Moga kitak sentiasa sihat hendaknya..

Baru-baru tok ada kamek mengalami rasa sakit pada pergelangan tangan dan jari. Memang sakit sampey sik dapat nak pegang mouse.

Ermmm rupanya syndrome carpal tunnel. Kamek urut dan buat senaman sikit dalam 2-3 hari baruk ok..

Thanks utk info tok kitak..:):)

ieda said...

aduhh seramm bila baca .. real jer kak jari tuu :)

Afida Anuar said...

Salam kak tinie...aduhh seriau pulak rasanya... nampaknya kne praktiskan senaman jari2 tu. Maklumlah kerja hampir 8 jam depan pc, tu tak campur ngadap laptop kat rumah lagi tu..huhu

sal said...

ziarah sini sebentar..moga tuan umah sihat2 selalu

ibuintan said...

thanks Tinie,

info yang amat bagus, patutlah kekadang ada rasa sengal2 dijari ..kena hati2 ni

Werdah said...

Salam Tinie

Semoga sihat dan diredhai Allah.

Terima kasih untuk info ini.. tak pernah dengar ada syndrom sebegini..

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak

SAlam:)
Moga kitak sihat ..lebih2 lagi dah balit Kuching tukk..:):)harapnya makin2 sihat kitak di sinun:)

Bahaya juak owhh..mun terkena tukk..ngeri tgk tgn kena bedah..huhuu..

Tq juak pada kitak:)

Pn Kartini said...

To my dear ieda:)

SaLAM dear:)

uhh!!memang menyeramkan..:)
rasanya gambar tu memangggg real..;)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam dear:)

tak pe tak pe...
jom..kita start exercise tangan lakk lepas2 nihh..;)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Sal:)

Salam sis:)
MOga akak juga sihat2 di sana bersama family tersayang:)thanks sis:)

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan

Salam sis

actually bukan sebab silap pegang mouse /keyboard..selalu angkat berat2 pun mungkin juga terkena..:)

pe2..perlu hati2 kan:)

Pn Kartini said...

To my dear sis werdah

Salam:)
MOga akak sihat2 di sana & dilindungiNya selalu:)

Actually tinie pun baru semlm tahu..tu pun adik yang emailkan..:):)
MOga dpt info bersama yaa sis:)

Papa Mifz said...

walauwei...serius ke sampai tahap tuh...takut lak tgk gmbr tuh...kita lak boleh kata selalu pegang2 mouse nih...harap dijauhkan la penyakit tuh...

Pn Kartini said...

To Papa Mifz

Salam:)
Kdg2 apa yang kita fikir remeh rupanya ada jugak yang mendatangkan kesannya yaa..:)

Tq ..pertama kali mmberi komen di sini:)

CT said...

Kita baru ikut satu program K Sharing...ttg anestasia (Bius)...buka blog Tini bkaitan pbedahan....sesuai...hi3

Rinna said...

Bagus info..nie..TQ for sharing yer.. :)

Pn Kartini said...

To my dear sis CT
Salam sis...:)
Ooo...relavenlah yaa...heheh
kebetulan lakk kan..:)
Moga mendapat infonya:):)Tq sis

Pn Kartini said...

To my dear Pn Rinna:)

Salam:)
MOga mendpt manfaat bersama:)
Tksh sudi ke sini...semmgnya amat2 dihargai:):)Salam kenal yaa:)

nba-Nur said...

Salam.. Kak, terima kasih kerana berkongsi info ni. Sangat berguna terutama saya yang kerap menggunakan laptop utk kegunaan kerja..

Pn Kartini said...

To my dear nba-Nur
Salam dear...
Moga sama2 dpt info yaa...tq sudi follow akak yaa...:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran