CETUSAN MINDA

..Novel Sejarah Islam..





"  Tiba-tiba berlaku peristiwa luar biasa yang belum pernah 
disaksikan oleh manusia.
Matahari  dengan perlahan bergerak ke ufuk barat lalu terbenam.
Cahaya siang bertukar menjadi malam dengan tiba-tiba.
Tidak lama kemudian,
bulan pun terbit lalu terbelah dua.
Bulan yang terbelah itu turun lalu masuk ke dalam jubah beliau.
Kemudian bulan yang terbelah itu keluar dari lengan baju kanan dan
lengan baju kiri beliau lalu bercantum semula di atas
kepala Rasullullah SAW sambil mengucap syahadah mengaku tiada 
Tuhan selain Allah & Muhammad itu  pesuruh Allah.
Kemudian bulan itu kembali ke tempat asalnya
lalu bergerak ke ufuk barat & terbenam..
Terbit pula matahari & keadaan menjadi seperti sediakala.  "


.....demikian di antara  sebahagian mukjizat Nabi Muhammad 
yang dianugerahkanNya  ketika Raja Habib bin Malek menyeru 
kepada nabi untuk membuktikan
baginda sememangnya pesuruh Allah...

errmm...
tuan blog berintro utk n3 kali ni 
dengan sebahagian petikan  dari Novel Sejarah Islam
:
:
:
:
:
:
V

Yang membuatkan tuan blog tertarik untuk membacanya..
bila seorang teman memberitahu,

"...Akak baca buku ni...macam dekat jee dengan Rasullullah....
Hebat Abu Bakar sebagai sahabat!
Akak suruh semua anak-anak akak baca...
mulanya memang berat je dia orang nak baca....
tapi bila dah baca tuu...memang menarik!..."

Kebetulan tuan blog ada juga membeli novel ni pada anakanda Aizad...
Bila balik sekolah tadi....terus dapatkan novel ni utk baca!
MEMANG MENARIK...
&
Bila betul2 menghayati rentetan kisah terasa juga
sayu di hati....

errmm..
Nampaknya..
tuan blog baru sampai ke muka surat 99...
:
:
:
V


.....dengan penyampaian cerita yang menarik
sememangnya
Novel Islam Sejarah ini memang sesuai  dijadikan bahan bacaan
samada untuk anak2 mahupun untuk kita sendiri..InsyaAllah..

:)






10 comments:

Acik Erna said...

assalam tini..tertarik dan teruja untuk memilikinya..terima kasih kongsikan disini.

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga kitak sihat hendaknya serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya...aamiin

Sekali pun Rasulullah s.a.w telah membuktikan dengan mukjizat itu, namun ramai lagi tidak mahu beriman kepadanya. Begitu menebal sekali kekufuran di hati mereka. Moga dengan sebab tulisan kitak tok menambahkan keimanan kita.

P/S : Dah 2 hari tok streamyx kamek rosak, guna hp tok jak untuk komen N3 kitak tok...

TK said...

Nmpak menarik tu..Anak2 mmg suka baca buku2 sejarah islam..yg lelaki suka baca kisah pahlwan islam.skrg byk kat pasaran.

Werdah said...

Assalamu'alaikum Tinie

Semoga sihat di sana ya.

Penulisan bentuk novel oleh pengarang ini (Abdul Latip Talib) memang menarik minat kak untuk membaca novel.

Baru dapat beli satu iaitu tentang Salahuddin al-Ayubi.. alhamdulillah habis baca.

Bercadang nak dapatkan yang lain-lain pula insyaAllah.

Pn Kartini said...

To my dear k erna:-)

Salam k erna
InsyaAllah kak..mmg menarik bila mbacanya..sebak terasa bila bc di bhg rasulullah hampir wafat...

Pn Kartini said...

To mr abd razak:-)
Waalaikumusalam ktk..mg ktk dirahmatiNya dan sht2 hendakNya···

Betapa menebal kekufuran mereka biarpun terbukti kebesaranNya ke atas mukjizat Rasulullah di depan mata mereka....:(

Tq ktk....setia berik komen di situkk:-)

Pn Kartini said...

to my dear Tk

Mungkin dgn penyampaian yg menarik..dlm btk penceritaan...buat pbaca tdk jemu utk terus menatap novel sebegini:-)
Bagus andai ank2 minat mbacanya..sekrg2 dpt jg selami sejarah islam kan:-)

Pn Kartini said...

To my dear kak Werdah:-)

Waalaikumusalam kak:-)
Mungkin tini terlambat tahu ttg penulis ini &novel2 beliau...tapi Alhamdulillah...sekali mbacanya..terus jatuh hati;)
InsyaAllah...akan menyusul novel yg lain;)

Ibuhani said...

intro yg sgt menarik....rasa cm teruja utk baca buku ni. TQ for sharing Kartini!

Pn Kartini said...

to my lovely ibuhani

Itu hanya sebhg mukjizat sis
ada lagi kehebatan Rasulullah yg dianugerah olhNya...insyaAllah..seronok mbacanya...:-)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran