CETUSAN MINDA

Sabar !!


" Dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang, dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik"   Ali-Imraan: 134

Menurut kacamata Islam, 
orang yang kuat itu bukanlah seorang yang mempunyai kekuatan lahiriah sehingga mampu mengalahkan lawan-lawannya. Tapi orang yang kuat itu diungkap sebagai orang yang mampu bertindak penuh pertimbangan dan sabar, serta mampu mengendalikan nafsunya ketika marah

Rasulullah S.A.W pernah bersabda:

"Bukanlah perkasa itu kuat bergusti sesungguhnya perkasa itu adalah mampu mengendalikan nafsu ketika marah"  
Hadith Muttafaq Alaih



Memang tahu betapa perlu memelihara kesabaran diri..& perlu berfikiran positif!!
Tapi bila berdepan dengan kerenah manusia kadang kala memual perasaan!
Emosi yang bercampur baurnya!!! 
(...iman masih lemah nii....masih terlalu banyak kelemahan!! ...)




Apa kita nak kata yaa..

- bila selalu menerima kritikan?
mungkin kerja buat  masih tak sempurna ni!
Sabar.. 
 
-  Dan kritikan itu pula dari individu
yang sama?
er..er..betapa caknanya kan..
Sabar! Sabar!

-  Dan kritikan itu hanya menghala kepentingan/keperluan  diri??
er...er...er......tak terkata dah...
 sabar !sabar!kena tahan sabar lagi!!

-  Dan kritikan yang sama dan sama..dan sama..HANYA dari individu yang SAMA!!
Uhhhhhhhhhhhh!!!..@###$%$%!!@*:P 
Tahap kesabaran pada tahap gaban....hancusss!!






Ingat pesan  teman..
apabila ingin meredakan kemarahan atau
menyejukkan jiwa dan hati,
bacalah berulang-ulang kali kalimah yang paling ringkas & mudah
namun banyak manfaatnya iaitu  :


Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam

Nabi SAW bersabda maksudnya :
”Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimah kalaulah kalimah tersebut diucapkan oleh orang yang marah itu nescaya akan hilang kemarahannya iaitu aku berlindung dengan Allah Ta’ala daripada syaitan yang direjam”
(hadith riwayat Bukhari dan Muslim)



 ......................sabar!
..................sabar!
...........sabar!


26 comments:

sal said...

Sabar itu separuh drp iman,kan..

moga begitulah hendaknya kita...
sentiasa berlapang dada apabila berdepan dengan situasi2 yg boleh mencetuskan api amarah. huhu..

IMANSHAH said...

sabar itu istana iman
jadikan ia bagai pegangan
mengharungi hidup di maya pada

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله..:)

Kamek doakan semoga kitak sihat sejahtera hendaknya..amin..:)

Ketabahan dan kesabaran merupakan petunjuk yang dapat menyelamatkan diri dari patah semangat. Ketabahan merupakan sifat utama yang sangat diperlukan oleh setiap insan dalam menghayati kehidupan di dunia dan agamanya. Semua pekerjaan dan cita-cita harus dilandasi ketabahan dan kesabaran.

Ketabahan dan kesabaran sahaja yang bisa menghadapi rintangan di hadapan...:)

Thanks..:):)

kak Erna said...

assalam tini..semoga terus dapat bersabar...

TK said...

Salam Sis Tini...harap sis sihat dan sentiasa bersabar hehe
Jadi cikgu pun kena byk bersabar..kan?

Zaitun said...

Salam Tinie

Sabar itu sifat yang terpuji semoga kita dapat mempraktikanya..

Afida Anuar said...

Sabar lah my dear kak tinie... ada la tuh hikmahnya yang Allah nak tunjuk dari kejadian ni...

kalau tak dapat nak sabar gak..errr

kita bako!..kita bako!... kehkehkeh..gurau je kak, jangan marah nooo, senyum sokmo...

Cikli said...

sabar kunci segala

Kamsiah said...

salam
syaitan amat suka pada 3 perkara
ketika manusia sedang marah
ketika nafsu syahwat manusia sedang memuncak
ketika manusia dlm kesedihan/berdukacita

ketika itulah dia memainkan peranannya

mamawana said...

Sabarlah duhai hati....

Tinaz said...

My dear tinie, salam alaik..:)

Sabar itu seperti namanya, pahit rasanya..
Namun akhirnya lebih manis daripada madu..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sis Tinie,

Sabar ketika menempuh ujian.

Mohd Farid said...

Salam, dapatkan segera buku Travelog: Debu-debu Kota 1000 Menara di http://www.faridrashidi.com/2011/04/19/buku-pertama-tdk1000m-sudah-terbit/

Pn Kartini said...

To my dear Kak Sal:)

Thanks sis utk nasihat:)

InsyaAllah..kan ingat:)

Pn Kartini said...

To Mr ImanShah:)

kata2 indah nihh:)Tksh ya

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikummusalam :)

Moga kitak sihat2 di sinun:)

InsyaAllah...moga sentiasa diberi ketabahan & kesabaran..biar terkadag goyah pada permulaannya..namun dgn akal waras..InsyaAllah..ada kesabaran/ketabahan itu..:)

Tq ya kitak:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Assalamualaikum sis:)

InsyaAllah kak..:)
kesabaran tu ada bersama:)

tksh yaa kak:)

Pn Kartini said...

To my dear TK,

Assalamulaikum :)

Saborr jekk lah ekk:)
cakap pasal budak2 sekolah niih..memang kurussssssss semangat!!aduhaii:):)

Pn Kartini said...

To my dear K Zai:)

Assalamualaikum sis:)
moga akak sihat2 di sana:)
..
tksh yaa kak..InsyaAllah buat peringatan utk diri:):)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Assalamualaikum:)

Kite bako!Kite bakoooo!huuhuu...
kiranya dah memang tahap gaban nan superb lee niiih!!

Senyumm sokmo nihh!;)

Pn Kartini said...

To mR CikLi:)

Betul tu.
kalau tak maunya jadi kes haru biru kan:)

Pn Kartini said...

To my dear sis Kamsiah:)

Assalamualaikum:)
Memang syaitan sentiasa ambil kesempatan utk pesongkan manusia kan..
Mohon dijauhkan...

Pn Kartini said...

To my dear mamawana:)

Andailah hati mendengarinya...:):)
.....SABAR!

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikummusalam:)

Tksh utk kata2 yaa..
..selagi dapat bertahan rasa kesabaran..InsyaAllah
:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Ani:)

waalaikumusslam:)

Tksh ya kak..
kan cuba ingatkan diri utk terus bersabar:)

Moga akak sihat2 di sana ya:)

Pn Kartini said...

To Mr MOhd Farid
Salam
tksh utk info:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran