CETUSAN MINDA

..Oh! Siput....


Semalam..
Dengan semangat jee bercerita...

"Mak..Tadi kat sekolah  Aisha..Nabil Haikal cakap
SIPUT BABI...
tak baikkan mak?!!
Dosa dia cakap gituu.. "

erkkk!!

" Mana dosa...dah memang namanya  SIPUT BABI"


Mendengar respon maknya..
dengan confident jee Aisha cakap

"Dosa mak cakap camtu.."
Hah....maknya lakk kena dosa...hehehe

"Laaaa....betulllll laa..nama dia siput BABI...."
Sambil taip S.I.P.U.T B.A.B.I kat google cari image  makhluk tuu
Salah satu picnya .. yang kat atas tuuu laa..

"Kan namanya betul tuuu"


Tak puas hati lagi si Aisha..
terus cakap...
"Orang besar-besar tak pe cakap siput BABI....BUdak kecik jee dosa cakap!"
Pulak dahh ..hehehe


"Habis tu budak-budak nak panggil apa kalau tak nak dosa..?"
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
V
"SIPUT  PIG"

Aduhaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....!!
Kalau si siput tu dengar mesti gelak sakan nihhh!
Hari tuu kes IKAN KELADI.....semalam SIPUT PIG laaak diaaa...huhuu



Sebenarnya 
Si aisha ni memang sensitif benar perkataan B.A.B.I tuu...

kalau anak patung BARBIE dia tu pun kena sebut betul2!
Kena betul2 sebut  BaRRRRRRRRRRRRRbieee
....R tu kena bunyi betul2..
huhuuhuuu!!

Itulah ragam si aisha punya citer...
yang  menceriakan hati makbondanya!!

;)

30 comments:

Mutiara Bernilai said...

hiks2.

chumel la aisha ni kak.. :)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله..:)

Moga kitak sihat hendaknya serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..amin

Adoheh Aisya, senyum jak kamek sitok dibuatnya. Itulah penghayatan budak-budak kan! :)

:):):) sik abis gik senyum tok

Erna said...

asalam tini..akak pun tergelak besar dibuatnya..
seronok siput tu kalau dia tau dapat nama baru..siput PIG..

Tinaz said...

Assalamualaikum my dear..:)

Aduhai Aisya...tak dapat nak tahan gelak hehe

Begitulah pemahamannya bahawa babi itu haram, maknanya berdosalah kalau disebut, dimakan dan sebagainya.

Insha Allah, sedikit masa lagi fahamlah dia nanti.

DrSam said...

Assalamualaikum. Ragam kanak-kanak kekadang membuat kita tersenyum, namun ada juga pengajaran disebaliknya yang boleh diambil iktibar.

Cikli said...

siput pig takpe pulak..
haha

Afida Anuar said...

My dear kak tinie, kalau tak nak sebut siput babi, sebut siput khinzir... he he... comel...

ibuintan said...

Assalamualaikum my dear... memang snsitip, akak pun pernah ditegur oleh seorang murid sebab eja perkataan tu

'cikgu, jangan sebutlah' katanya

Pn Kartini said...

To my dear MutiaraBernilai:)

Assalamualaikum dear:)

hehehe...lawak dia memang kiut!
heehhe...

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waaalaikummusalam:)

Moga ktk sihat2 juak di sinun:)

Itulah semek aisha..ada jekk idea dia..memang menceriakan hati!:)

:):)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Assalamualaikum kak:)

heheheh...bila dia cakap siput PIG tu..memang tergelak dibuatnya..tu yang dijadikan n3 nii..nak share rasa lucu tuu;)

Cen-D-Ree said...

altenatively "siput tut..tut.." bunyi bila swear word kuar kene sensor...instead of "siput pig"...ais..ais..aishaaaa...bila nok bercamping umoh jack ni...danish dh ad 4 btg gigi besorrrr gitu...

Yan said...

Ha..ha..ha....

Siput pig ye..

Ok lah tu.. boleh pakai..macam2 je anak2 ni kan.

hidayu said...

aduhai kak tini...
anak kak tini dah diajar supya xmnyebut perktaan yg lara'....
moga itu yg akan jd pegangan pd dirinya...
terlatih sejak kecil oleh kak tini dan suami.....

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikummusalam:)

Tu lah ragam si Aisha..kdg2 apa yang terkeluar dari mulut nan spontan..tak terfikir oleh kita!..hehe

p/s:
(ehem!..org sini 'ponteng' after mendaftarkan diri!ampunnnn..!!)

Pn Kartini said...

To Dr Sam:)

Waalaikummussalam:)

Begitulah kan..
buah hati pengarang jantung..sentiasa menceriakan keadaan!:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

punya laa semek tu sensitif tang B.A.B.I tuuu..kiranya bila ditukar Siput Pig...maka tak dek lee bunyi yang haramm tuuu...:)

Zaitun said...

Ada perkataan2 yang dilarang gunakan tapi kadang2 terpaksa dijelaskan dengan baik supaya anak2 faham.

Bijak aisha buat ganti nama.

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Waalaikumusalam:)

tulahh kan..Siput Khinzir!!
biasa2 akak sebut siput jeekk..tak dek B.A.B.I tuu..
agaknya bila 1st time dgr gengnya sebut..tu yg jadi dosa tuhh!!huhuu..aisha,,aishaaa

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

Waalaikumusalam:)

hehehe...sensitip benorrr nooo..:):)
macam2...
yang terkdg buat kita tersenyum bila teringatkan insiden camni:)

Tinaz said...

Assalamualaikum...:)

Ermmm datang lagi ni..:)

Nak tergelaklah pulak bila tengok perkataan 'ponteng' tu...:):)

Pn Kartini said...

To my bro Cen-De-ree;p

hahaha..ingat tuuu SIPUT PIG!!!

Aduhaii.....hamba kena perintah berkurung maaa...bertapa lee jawabnya..maka segala aktiviti ditangguh sehingga diberitahu kelak..huhuhuhuh:P:P:P
uuWwwwwwwwwaaaaaaaaAA.....nangis tak berlaguuuuuu:P:P:P

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Yan:)

hehehe...tergelak sakan akak yaa..:):)hehe..
Ingat tuu...tgk siput...ingat SIPUT PIG yaaa..:):)

telatah anak2 yang mencuit hati!

Pn Kartini said...

To my dear HIdayu:)

Tksh yaa sudi titip sesuatu di sini..:):)
Alhamdulillah..sekurang2nya anakanda tahu apa yg perlu dijauhkan..!
Nanti2..insyaAllah kan tahu lebih mendalam tentang haramnya..:)
tq yaa:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Zai:)

Assalamualaikum sis:)

tksh utk peringatan kak..
InsyaAllah..cuba fahamkannya nanti:)

heheh...idea nan spontan..maka tersebutlah ganti nama yang pandai2 aisha letak tuuu;)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikummusalam:)

Opss!!
secret niiii...pstttttt!!
kelak tak pasal2 tunjuk surat sebab lakkk!!
huhuhuh

mamawana said...

Assalam,

Anak2 yg bijak memang mcm tu.

Pn Kartini said...

waalaikumusalam mamawana:)

InsyaAllah..
...moga Dia perkenankannya...:):)

zih@n said...

salam kenal...
bru je bt entry psl siput ni...

saya folo...=)

Anonymous said...

belajar banyak

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran