CETUSAN MINDA

Mungkin Kita Terlupa..Terleka..

Terkadang Kita Mengeluh
Dalam menimba ilmu
Biarpun keselesaan dan peluang  itu ada

Mungkin kita terlupa...


Terkadang Kita Terlupa Mensyukuri Nikmat  Di depan Mata..
Tapi Kita perlu ingat..


Ada Tika Kita terlalu cerewet dengan rezeki yang ada..
Dan Kita terlupa..


Ada Kala ..
Kesenangan membuatkan  kita
alpa kepada  mereka yang tidak bernasib baik..
......betapa sukarnya  untuk sesuap nasi


Dan Kesenangan itu juga 
terkadang melekakan kita
hingga tidak terlintas di akal fikiran akan keperitan mereka...



Dalam  kita mengejar itu dan ini..
betapa kita terlalu cerewet dalam membuat pilihan
Tetapi tidak pada mereka...



Ada kala kita mengeluh tika kebosanan itu mendatang..
Mungkin kita terlupa..

:
:
:

Bersyukur dengan 
apa yang ada ...
apa yang dimiliki..
apa yang dikecapi...

Sekurang-kurangnya...
Kita masih bernasib baik berbanding mereka 
yang berdepan
dengan 
   kesusahan.....
kemiskinan
kegetiran...
  keperitan....!

Jadilah kita insan yang 
BERSYUKUR....


24 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Moga Allah limpahkan rahmat kasih sayang dan redha~Nya kepada kita semua...amin..:)

Suka dan duka itu adalah rahmat Allah. Allah mengurniakan kita nikmat lapang agar kita tidak selalu dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan kita supaya kita tidak lalai dalam kelapangan.

Dan Allah melepaskan kita dari keduanya, supaya kita tidak bergantung kepada lain selain Dia. Allah berfirman, "Supaya kamu tidak sedih (menyesal) terhadap apa yang terlepas dari tanganmu, dan tidak gembira atas apa yang diberikan kepadamu."

Terima kasih kitak atas peringatan tok..:)

Tukang Taip said...

saya selalu jatuh hati dengan entri kak tini..ni yang jealous ni..suka.ngee

ibuintan said...

assalamualaikum Dear tinie,

kemewahan dan kesenangan untuk mendapatkan apa yang dikehendaki memang selalu melupakan kita kepada yang kesusahan

moga negara kita terus berada dalam keamanan dan keharmonian

Afida Anuar said...

Assalamualaikum...my dear kak tinie..
Allahuakbar..sesungguh teramat banyak sekali nikmat yang Allah bagi kat kita..tapi ramai kita yang alpa, tak bersyukur...

thanks kak..atas peringatan ni..

Cikli said...

setiap kali masuk sini, mesti timbul rasa keinsafan. thanks.

sal said...

assalamualaikum my dear kak tinie...
ya..bersyukur dengan apa yang kita ada..apa yg kita miliki..

setuju yg tinie...kalau kita berpeluang dan berkesempatan..derma2lah kpd yg memerlukan...

kak Erna said...

sama macam mak su..akak suka dan sentiasa ternanti2kan n3 tini..
memberi kesedaran keinsafan..
terima kasih tini...muda lagi tapi banyak berkongsi ilmu tang bermanafaat..

Tinaz said...

Assalamualaikum my dear tinie..:)

Ketika dalam kesenangan bersyukurlah kepada~Nya dan ketika dalam kesusahan tetaplah dalam kesyukuran kerana semuanya itu didatangkan kepadamu sebagai ujian kesabaran..

Thanks dear..:)

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

my lovely sis Tinie

moga sihat hendaknya :)

syukur alhamdulillah.. jika nak di bandingkan dengan negara luar yg jauh mundur berbanding kita.. Alhamdulillah begitu banyak nikmat yang di rasa..

adol ihsan said...

Salam :

Kita sebagai manusia perlu bersyukur dengan apa nikmat yang kita dapat..

Moge Tuhan memurahkan lagi rezeki kita..

:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikummusalam:)

Amin..moga kita sekalian diberikan keberkatan dan dirahmatiNya selalu..

Tksh juak utk kitak utk penambahan ilmu di sini tokk..MOga kesenangan yang diberi tidak disalah guna apatah melalaikan kita....InsyaAllah

:)tksh juak dari kmk:)

Pn Kartini said...

To my dear TT..:)

Alhamdulillah...
terharu pula di hati bila ada juga yg jatuh hati & menghargainya...tksh yaa..suka akak!Thanks my dear..:)

Pn Kartini said...

To my lovely IbuIntan:)

Assalamualaikum sis:)

begitulah kan bila keinginan yang membuak2 utk dptkan sesuatu..seeloknya kita ingatkan diri untuk mereka yang susah kan..

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

waalaikummusalam:)

peringatan utk akak juga dear!
terkdg kesenangan mengaburi mata dan hati andai tidak dididik dengan mengingatkan diri kesusahan orglain!

sama2 ingat mengingat yaa!:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Alhamdulillah..
sekurang2nya ada juga manfaat ..biar tidak seberapa di sini ..sekurangnya..ada rasa keinsafan itu..thanks ya!

Pn Kartini said...

To my dear Kak Sal:)

Waalaikummusalam kak:)

mengingatkan diri juga utk tidak terlalu taksub akan sesuatu..tahu jelah kan..pompuan..suka itu dan ini..aduhaii..
Andai kita mengingatkan diri kepada org susah..pasti ada keinsafan itu:)InsyaAllah..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna;)

Assalamualaikum kak..:)

Aduhaii...terharu pula bila dianggap sebegitu tinggi..sekadar berkongsi minat dan ilmu yang diolah utk manfaat bersama...
tksh yaa kak...beri semangat &dorongan utk tini bern3 nii:):)

Aidil Fadzil said...

Salam Pn Kartini:

Kekadang kita lalai dan tiada yang ingatkan kita.TKasih...

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah ke blog saya ;)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikummusalam:)
Tksh yaa utk peringatan tentang syukur...
tapi lemahnya diri bila ditimpa kesusahan..pastinya terlupa utk bersyukur!!aduhaii..
:)

Tksh yaa:)

Pn Kartini said...

To my dear Dik MAiza:)

Waalaikummusalam:)
Moga mai sihat2 juga dan sentiasa ceria di sana ya:):)

Betul tu..alangkah kita masih lagi beruntung di anugerahkanNya keselesaan hidup berbanding mereka...Syukur padaNya jua..:)

Take care yaa

Pn Kartini said...

To adol ihsan:)

Assalamualaikum:)

memang betul sekali..
mudah2an rezeki kita dipermudahkanNya...Amin:)

Pn Kartini said...

To Mr Aidil Fadzil:)

Assalamalaikum:)
Moga dipermudahkanNya segala urusan di sana:)

Terlalai seketika mungkin boleh bisa dimaafkan..jangan pula selamanya..
Itulah ptg kita ingat dan mengingati antara satu sama lain kan..:)

Pn Kartini said...

To Mr Zuwairi Aiman:)

Assalamualaikum:)

tksh sudi berkunjungan ke sini..
Dah pun buat kunjungan balas di sana:)

tksh yaa

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran