CETUSAN MINDA

Tidak Selamanya Derita......



BERSAMA  KESULITAN...ADA KEMUDAHAN

Wahai Manusia...
Setelah lapar ada kekenyangan
Setelah haus ada kepuasan
Setelah berjaga ada tidur yang lena
Dan setelah sakit ada kesembuhan.
Setiap yang hilang pasti ditemui
Dalam kesesatan akan datang petunjuk
Dalam kesulitan ada kemudahan
Dan setiap kegelapan akan terang benderang


Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan 
atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya
(QS Al-Maidah :52)


Sampaikan khabar gembira kepada malam hari
Bahawa siang fajar pasti datang
Mengusirnya dari puncak-puncak gunung 
Dan dasar-dasar lembah.
Khabarkan juga pada orang yang dilanda kesusahan 
Bahawa......
Pertolongan akan datang secepat 
kepantasan cahaya & kerdipan mata
Khabarkan juga kepada oarng yang ditindas
Bahawa....
Kelembutan dan dakapan hangat akan segera tiba.
Saat anda melihat hamparan Padang Sahara
Yang seolah memanjang tanpa batas...
Ketahuilah bahawa di sebalik kejauhan itu
Terdapat kebun yang rimbun penuh hijau deedaunan.
ketika anda melihat seutas tali meregang kencang,
Ketahuilah bahawa..
Tali itu akan segera putus
Setiap tangisan akan berujung dengan senyuman,
Ketakutan akan berakhir dengan rasa aman
Dan
Kegelisahan akan sirna oleh kedamaian...
Mereka yang terpaku pada waktu yang terbatas,
Dan
Pada situasi yang (mungkin) sangat kelam
Umumnya..hanya akan merasakan 
Kesusahan dan Kesengsaraan
Dan keputusasaan dalam hidup mereka..
Itu kerana mereka hanya menatap dinding-dinding kamar
Dan pintu-pintu rumah mereka..
Pada hal,mereka seharusnya menembusi pandangan
Sampai ke belakang tabir....
Dan berfikir lebih jauh tentang hal-hal
Yang berada di luar pagar rumahnya...
Maka dari itu...
Jangan pernah merasa terhimpit sejengkal pun
kerana setiap keadaan pasti akan berubah
Dan sebaik-baik ibadah adalah
Menanti kemudahan dengan sabar
Walaupun..,
Hari demi hari akan terus bergilir,
Tahun demi tahun akan selalu berganti,
Malam demi malam pun datang silih berganti...
Meskipun demikian,
Yang ghaib akan tetap tersembunyi
Dan Yang Maha Bijaksana tetap pada keadaan
Dan segala sifat-Nya..
Dan Allah mungkin akan menciptakan sesuatu
Yang baru setelah itu semua.....


" Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk menguji akan
Apakah aku bersyukur atau mengingkari akan nikmatNya
Dan barangsiapa yang bersyukur
Maka sesungguhnya dia bersyukur untuk kebaikan
Dirinya sendiri dan Barangsiapa
Yang Ingkar,
Maka sesungguhnya 
Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia"


Ketika menerima yang sesuatu yang buruk
Ingatlah saat-saat 
Ketika kita menerima yang baik.....


Petikan dari Buku : La Tahzan-Jangan Bersedih



~ Di sebalik segala keperitan..Sememangnya ada bahagianya...
Walaupun berkurun menanti cahayanya..
Pasti ketemu jua sinar akhirnya...
Dengan kesabaran dan keimanan menempuhi 
segala dugaan mendatang....Mungkin tidak di hari ini...
Mungkin tidak di sini...Hari esok ...
atau mungkin di Sana
InsyaAllah...
pasti ada 
Bahagianya......!~







** Syabas untuk hasil kreatif Saudari DiyanaTahir ...:)Begitu menarik dan memberi kesan kepada 
    sesiapa yang menghayati videonya ini..
Jutaan Tksh,walau tidak mengenalinya..
Namun usaha murni beliau menghasilkan sesuatu yang 
begitu bermakna utk
tatapan semua...memang wajar utk dipuji..:)
Semoga sama2 mendapat manfaatnya...:):):)




16 comments:

- jinggo - said...

cgu - satu lagi perkongsian yang amat menarik untuk kita jadikan renungan...........

Abd Razak said...

Salam...:):)

Kamek mauk cuba juak molah video camya :):)

Amazing :)

Susah nak bukak ruang komen tuk tek

:):)

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo..:)
Apa yang baik..sewajarnya dikongsi bersama..Moga ada memberi manfaatnya..:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:):)
Kelak kitak ajar kamek camney mauk polah video tukk...
Teringin juakkk kamek sekreatif kitak..:)

Thanks..dalam susah2 nak bukak ruang komen tukk..but masih juak cuba beri komen tuk..:):):)Thanks..:)

NJ said...

Salam tini
mmg benar segala telah ditentukan untuk kita oleh NYA..cuma kita saje yg x tau bila..dimana dan bagaimana sesuatu yg dijadikan dan ditentukan untuk kita itu akan berlaku dan seperti mana rupanya.. kalau rezeki itu ada,jodoh juga telah ditulis dan penyakit juga dari NYA..kita hanya merancang namun DIA yg menentu kan..setiap dugaan juga diberi sesuai dgn kemampuan kita mengatasinya..namun kita juga perlu berusaha dan bertawakal kepada NYA jgn hanya menyerah semata2..wallahua'lam

maiyah said...

ketentuan dr Allah adalah yg terbaik buat kita

ONE ZABA said...

nak bukak sekolah ni derita sikit la. kena sedia keperluan sekolah anak-anak. banyak benda kena beli.

MaizaC'Joe said...

Salam My lovely sis tinie

setiap penderitaan kepahitan pasti ada sesuatu kemanisan yg akan di terima... Allah maha mengetahui apa yg terbaik utk setiap dr kita.. terima kasih atas perkongsian...

-maiza-

hazeleyed lady said...

Ass-salam My dear sis Tinie
Thank you for letting us share...
Luv every postings you have here.
Have a nice day.

Yunus Badawi said...

Salam Pn Kartini
n3 yg memberi semangat.

psst - senei kitak diam?

Pn Kartini said...

To Sis NJ..:)
Thanks utk kata2 penambahan sis...
Semmgnya kita perlu berusaha dlm apa jua langkah..Moga kita tdk leka ..:)InsyaAllah..

Pn Kartini said...

To dear Maiyah..:)
moga kita diberikan ketabahan dlm menghadapi sbrg kebarangkalian dari ketentuan Ilahi....

Pn Kartini said...

To Mr One_Zaba..:)
Alahai...seblum buka sekolah jekk..teruk skit.nak cr itu ini....bila dah bukak tu..bila dah semua disettle ...blh laa goyang kaki..tak ke gitu??:):)

Pn Kartini said...

To mY lovely sis Maiza..:)
Segala apa yg diduga ..sebesar mana sekecil mana..ats keizinanNya..
dan jua atas kemampuan kita menghadapinya...:)

Pn Kartini said...

To My lovely sis Hazeleyed..:):)
Tertarik dgn hasil kreatif video you tube tu..menarik sgt kan kak..?tapi bila terkdg tersekat2 di buatnya..ambil inisiatif utk taip semula di bwhnya..sayang maksud ilmu tak kesampaian nanti..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Yunus Badawi..:)
Moga semua kan dapat rasai semangat itu jua..:)

ermm...kitak org sarawak kah??
Actually kamek pernah kerja kejap sinun..:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran