CETUSAN MINDA

Sebegitukah Kita..?..

"DENGKI  SAMPAI  MATI "!!!!!!




......... Bila beberapa kali mendengar dialog di atas 
di dalam satu iklan promosi filem 'Santau'(kalau tidak silap..)di radio
baru2 ini.....terdetik di hati...

"ada ke manusia dengkinya sampai begitu sekali???"!!
Begitu teruk  manusia itu andainya rasa dengki boleh 
dibawa sampai ke mati!!!


Memang tidak dapat dinafikan ..
Akibat DENGKI.......
Manusia sanggup memusnahkan kebahagian org lain
Akibat DENGKI......
manusia sanggup menfitnah kebaikan orang lain
Akibat DENGKI.....
manusia sanggup menyakitkan orang lain...

Maka....bahana DENGKI ..
....kekecewaan dirasai bila termusnahnya kebahagiaan yang terbina...
....maruah kemanusiaan tercalar dek kata2 fitnah dan adu domba  penglipurlara..
....jiwa tersiksa..zahir merana..dek kesakitan yang menyelinap halus di jasad kerdil..
Semua ini...kerana DENGKI!!



Terkadang pelik...mengapa harus DENGKI..sedangkan manusia diberikan kudrat utk berusaha..mencari kebahagiaan...tanpa perlu menyakitkan orang lain...
kerana semua ada hak masing2!
Tenangkah mereka ...Gembirakah mereka...Berpuas hatikah mereka..
Melihat keruntuhan..kemusnahan..kekalutan orang lain...
Tidakkah mereka ini tiada sekelumit rasa simpati..rasa kesal..rasa resah
melihat penderitaan orglain!!!
Tidakkah mereka rasa takut akan dosa dan jua pembalasannya di sana...??

Sesungguhnya....


Rasulullah SAW bersabda,
“Janganlah kalian saling mendengki, saling menfitnah 
(untuk suatu persaingan yang tidak sehat), 
saling membenci, saling memusuhi 
dan jangan pula saling menhalang hak orang lain. 
Jadilah kalian hamba Allah yang bersaudara. 
Seorang muslim adalah saudara muslimnya yang lain, 
ia tidak menzaliminya, tidak mempermalukannya, 
tidak mendustakannya dan tidak pula melecehkannya. 
Takwa tempatnya adalah di sini -seraya Nabi SAW menunjuk 
ke dadanya tiga kali. Telah pantas seseorang disebut melakukan 
kejahatan, karena ia melecehkan saudara muslimnya. Setiap muslim atas sesama muslim yang lain adalah haram darahnya, hartanya dan kehormatannya. ” 
(HR. Muslim dari Abu Hurairah ra)

Dan Jua...

Diriwayatkan dari Ibnu Mas’ud bahwa Rasululloh SAW bersabda:
“Ada tiga hal yang menjadi akar semua dosa. Jagalah dirimu dan waspadalah terhadap ketiganya. Waspadalah terhadap kesombongan, sebab kesombongan telah menjadikan iblis menolak bersujud kepada Adam. 
Waspadalah terhadap kerakusan, sebab kerakusan telah 
menyebabkan Adam memakan buah dari pohon terlarang. 
Dan jagalah dirimu dari dengki, sebab dengki telah 
menyebabkan salah seorang anak Adam 
membunuh saudaranya.”
(HR Ibnu Asakir).


Maka..untuk teman sekalian...
Jauhilah rasa DENGKI ..sesungguhnya DENGKI itu satu penyakit hati yang bisa membawa kita ke arah kesengsaraannya nanti........


18 comments:

Abd Razak said...

Salam...:):)

Kita sihat??

Iman, ilmu dan taqwa adalah senjata yang dpt melawan segala bentuk ancaman dengki yg boleh merosakkan manusia.

“Rasulullah s.a.w. ditanya mengenai enam golongan yang akan ditempatkan ke dalam neraka. Rasulullah s.a.w. menjawab: Enam golongan orang yang akan dimasukkan ke dalam neraka ialah pemerintah yang menganiaya, orang Arab dengan sifatnya yang fanatic, penjajah dengan keangkuhan mereka, usahawan dengan perbuatan khianat, orang kampung dengan kebodohan mereka dan ulama dengan sifat dengki mereka.”

Moga kitak sihat sinun..:):)

kakcikseroja said...

Salam Tini Sayang...


..........selagi ada dengki di hati, selagi tulah tiada ketenangan di sanubari........

Anonymous said...

http://www.youtube.com"http://www.youtube.com/v/FSbbZuJU5tw&hl=en_US&fs=1&

Anonymous said...

silap...link atas...sila link ke sini..dan tonton video "andai ku tahu" ....

http://www.youtube.com/watch?v=FSbbZuJU5tw&feature=related

- jinggo - said...

dengki..
itu ada dikalangan kita
ada skala dan tahap kedengkian yg berbeza2 diantara kita...
..............
semuga kita mendapat iktibar dari perkongsian ini..

ikan emas said...

KKdg terfikir ada ke manusia DENGKI sedasat spt dlm drama/FILEM mELAYU?

.....rupa-rupanya memang wujud...kenapalah kita terjumpa manusia spt ini?

ikan emas said...

KKdg terfikir ada ke manusia DENGKI sedasat spt dlm drama/FILEM mELAYU?

.....rupa-rupanya memang wujud...kenapalah kita terjumpa manusia spt ini?

maiyah said...

inilah pnyakit yg kalo terbwk2 sgt bleh jadi camtu le bwk smpai mati.. fkran dibiarkan dikuasai nafsu setan :(

Kamsiah said...

bg saya,org yg dengki adalah kerana
jiwanya kosong...asyik mencari salah dan kelemahan org lain...pantang org lain mendapat kejayaan lbh dari dirinya...

NJ said...

Salam tinie..akak sihat2 alhamdulillah..ok dah ni..cuma batuk skit2 je lg..hrap tinie pun sihat2 la ye..
akak selalu doakan dijauhi dari sifat dengki dalam diri ini dan mohon dijauhi perkara buruk dari kita..tapi allah maha tahu apa yg baik dan tidak untuk kita..moga2 kita semua dilindungiNYA..

Pn Kartini said...

To Mr Razak..:)
Alhamdulilah sht:)Harap kitak sht3 juak..:)
Tq utk extra pengisian tukk..

Semoga kita dijauhi rasa dengki..
:)

Pn Kartini said...

To my dear kakcikS:)
Dengki yg menghakis kebaikan diri..sdh pasti tiada keberkatannya..

Moga sis ceria & tng hari ini..:)

Pn Kartini said...

To my dear sis..:)
tak leh buka2 lagi you tube tu..problem pe ntah!:p

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo:)
Andai skala dengki pd tahap yg masih mampu kita berfikiran waras..Kita akan berusaha tanpa menyakitkan org lain..Yang membimbangkan dengki yg membuak2...aduhaii

Pn Kartini said...

To Ikan Emas:)
Mmg tdk terfikir oleh kita betapa adanya manusia yg sanggup buat apa saja bahana Dengki ini...Moga dijauhi segalanya ini..

Pn Kartini said...

To Dear Maiyah:)
Semmgnya nama pun penyakit hati..sudah pasti manusia gagal utk berfikiran waras..apa tah lagi dirasuki syaitan yg tdk henti menyesatkan manusia ini...

Pn Kartini said...

To Sis Kamsiah..
Pernah berhadapan dgn org sebegini..Mmg menyakitkan..namun Alhamdulillah..masih mampu utk tersenyum pdnya..:)Dah sebegitu agaknya sikapnya..aduhai..

Pn Kartini said...

To dear Sis NJ..:)
InsyaAllah..moga dilindungiNya dari kejahatan hasad dengki ini...
Moga sis kan cepat sembuh dari batuk2 tu...jgn lupa makan ubat..!:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran