CETUSAN MINDA

Keajaiban Yang Tersembunyi...

...Di Dalam MINDA




1) Berkomunikasi dengan minda ke minda


Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH d
ia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda. :)

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras. 





2) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.


Mungkinkah ini juga yang terkadang membuatkan kita juga merasa apa yang dirasai oleh rakan kita.Rasa gembiranya,rasa bahagianya ,rasa sedihnya dan pilunya dapat dirasai walaupun jarak memisahkan antara individu berkenaan. 



 3) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda


Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak langsung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”  





4) Minda terangsang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.  







 ** Olahan Sumber :www.iluvislam.com 
buku “Membina Imaginasi Cemerlang”   oleh: Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

10 comments:

kakcikseroja said...

Salam Tinie sayang,

Kalau tiba2 Tinie teringat kat kakcik, maknanya kakcik juga sedang terkenangkan Tinie, tau.. :)

maiyah said...

sy ada gi seminar evolusi minda dan mrk ajar cara bermeditasi utk chakra dlm minda

mmg byk perkara tersembunyi ciptaan dr Allh yg blh jd ia sbnrnya begitu istimewa malah bleh bwk kejayaan pd kita :)

Abd Razak said...

Salam...:)

Thanks atas entri kitak tok...:):)

Sesungguhnya solat itu adalah ketenangan hati dan kerendahan diri dan permohonan jiwa.

Moga kitak sentiasa tenang dan damai :):)

insan pendidik said...

salam,

Kuasa minda ni misalnya si ibu tu boleh tau anaknya dalam mara bahaya. Mungkin hubungan yg intim antara keduanya itu dpt disampaikan melalui gelombang minda.

MaizaC'Joe said...

Salam
my lovely sis Tinie

hee.. rasa lama ja maiza tak singgh sini.. kalau tetiba maiza rindu kt sis.. hehe... kita sama2 rindu ka.. kalau tiba2 jantung berdegup berdebar.. apakah tandanya.. sedangkan kita sentiasa ceria.. hee..

Pn Kartini said...

To KakCikS kusayang..:):):)

KakcikS sentiasa berlegar di ruang ingatan tini ni haa..:):):)
Ada auranya ..:):)
Andai diri ini jua dikenangi...
THANKSss!!.:)Sekurang2nya ada juga yg sudi ..:):)

Pn Kartini said...

To My lovely Maiyah:)
Seronoknya kalau berseminar sesuatu yg menarik kan..bersemangat jek !:)

Semmgnya ciptaanNya byk keistimewaan dan kelebihannya..cuma manusia yg alpa akan kebolehannya itu ..
Yang lebih malang..menjadikan manusia yang merosakkan diri sendiri...suatu yg trajis..ermm

Pn Kartini said...

To Mr Razak..:)

Segala ketenangan datangnya dari diri manusia itu sendiri.tenang dgn amalan mereka memperhambakan pada Yang Maha Esa..
Solat & Al-Quran antara terdekat amalan yg membawa pada segala kunci kebahagiaan...dan ketenangannya..

Moga kitak sentiasa dilimpahi keberkatanNya...:):)

Pn Kartini said...

To Mr IP:)

Itulah kekuasaaan Allah yang menjalinkan hubungan kasihsayang antra ibu-anak...
Dapat merasai apa yang dirasai anaknya..:):)

Pn Kartini said...

To My lovely Sis_Maiza:):)

Errmm...rindu jek pada sis ni..terfikir2 jgk knp laa dear tk kunjung tiba..:):)
Pe2 thanks yaa..masih jugak ada kesudiannya itu..

Hati berdebar2..??Kenapa yaa...
Tetiba jekk hormone adrenalin terlebih kutt..aduhaiii..(tu jwb dari guru biology lah katakan....):):)
Moga dear Sihat &
sentiasa sederhana N happy jerr..
(pinjam tajuk latest n3 Maiza ni..:))
Pe2 Take care!:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran