CETUSAN MINDA

LIFE IN COLOR...

R.E.D







Ada Mengatakan...:

Merah:
Warna ini melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong makin cepatnya denyut nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

Merah Terang :
Warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita-cita. Sifatnya : Agresif, Aktif, Eksentrik. Pengaruhnya : Berkemahuan keras, penuh ghairah, semangat,dominasi, kelakian.


Warna merah juga dikatakan  memiliki daya penyembuh pada penyakit yang berkaitan dengan darah dan sirkulasinya. 
Namun terlalu banyak warna merah dalam lingkungan akan menimbulkan perasaan 
mudah marah, tidak sabar dan tidak nyaman.




















Ada juga yang membezakan rahsia di sebalik warna kegemaran mengikut jantina  :


Merah Bagi  LELAKI :

Melambangkan tenaga fizikal. 

Aspek negatifnya ,ia melambangkan bahawa pemakainya memaparkan paksaan dan keagresifan .Merah juga berkait dengan  kemarahan, 

Merah bagi Wanita  : 
Berani, emosional, tegas tamak, tahan dugaan dan suka bersenang-
senang.Bersemangat, bercita-cita tinggi dan bertenaga.



Secara umum,mengikut psikologi :


Warna Merah mempamerkan seseorang yang  sangat berwibawa dan dapat menahan diri .
Anda juga dikatakan selalu berfikir dan berfikir lagi tanpa terburu-buru meluahkan rasa hati.Anda termasuk golongan yang sukar jatuh cinta!!! 








Rahsia MERAH mengikut Kesihatan  :

Anda mengalami masalah sakit kepala, tertekan atau sering rasa mengantuk. Tahukah anda warna mampu menghapuskan masalah tersebut.


HILANGKAN MASALAH SAKIT KEPALA
WARNA: MERAH


Kajian mendapati bahawa warna merah dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit kepala. Oleh itu jika anda mengalaminya , letakkan tuala lembab berwarna merah di atas mata anda. Ia mampu meningkatkan peredaran dan melonjakkan adrenal !!
(errmm.... masih memikir..er..mesti cuba nihh..:) )








Red................


Red the colour of blood,
Which shows human bondage
Which shows the life within you


Red the colour of heart
Which shows huge responsibility
Which shows that some things cannot stop


Red the colour of anger
Which rages up all the bulls
Which reveals the devil in you


Red the colour of rose
Which shows eternal love
Which shows what beauty really can be


Red the colour of ripeness
Which shows maturity
Which shows that it is sweet and plump


Red the colour of the setting sun
Which brings satisfaction after a day’s work
Which shows calmness and peace


So now you know
What red, the colour, can be
A true camouflage
It is really…………………

Reshma







**
Red is not My fav Color...:)
erk!!..:):)



12 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...:):)

Warna merah bukan warna kegemaran kamek, namun ianya termasuk mahkluk ciptaan Allah seperti mana yang disebut dlm al-Quran, "Dan demikian pula antara manusia dan bintang-bintang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya. Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah di kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun." (Surah Fathir, ayat 28)

Sesungguhnya Allah menyebutkan perbezaan warna yang dijadikan-Nya adalah bukti kebesaran-Nya.

Kitak sihat?? :):)

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

merahnya mak ngah! namun merah juga nenawan, tengok aje gambar2 tadi. k.yati paling suka katak merah tu, siap bersarung tangan dan kaki serba hitam. merah+hitam memang eksklusif. Dah tua cam akak segan sikit nak bermerah-merah pada baju,tudung,kasut,bag tangan, lipstik contohnya. Terasa cam wow! beraninya makcik ni, tak padan tua. Betul ke Tini?

hazeleyed said...

Ass-salam Sis Tinie
Kak Hazel ni suka semua color...
Merah? cantik... berseri...kena tengok merah yang macam mana untuk apa dan di mana...pasti menawan kalau blend color dengan hitam atau putih.

a kl citizen said...

assalammualaikum

semenjak usia 40an ni, memang gemar ngan warna merah...

salah satu sifat penggemar merah yang ada dalam entri ini ialah... gemar bersenang-senang...

betullah tu

maiyah said...

masa sy hadiri seminar evolusi minda dlu.. motivator tu kira dr tarikh lahir sy n kata sy kene tgk wrna merah hati..

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis Tinie

maiza suka colourfull hee.. tak kisah warna pa janji nampak happening.. colour merah berani tegas garang... info pasal letak tuala merah klu sakit kepala tue.. nak try lah.. menjadi tak.. hee.. thanks for sharing....

-maiza-

Pn Kartini said...

To Mr Razak:):)
Auukk..tauu..!Warna kitak hijau..betul sik?:):)
Apa2 kaler sekalipun..semua ada keunikan masing2..begitulah kebesaranNya..:):)

Alhamdulillah...kamek sht ari tuk..Moga kitak sht juak:)

Pn Kartini said...

To Dear Sis Yati..:)
Katak tu ekk..unik kann..:):)Lawa..hehe
Alahai sis..pakai jek salagi kita selesa...tapi jangan laa dr atas sampai bwh merahhhh..silap2 kena kejar dek lembu lakk kita..:):)

Pn Kartini said...

To dear Sis Hazel:)
Salam sis..
Maybe tini suka kalau merah gelap..kalau merah terang tuu..aduhaii..bimbang ank murid lakk sakit mata..hehehe..

Pn Kartini said...

To dear Sis Kl_citizen:)
Salam::)
Semua color cantik kan..merah kalau adunan color menarik..sedap mata memandang:):)

Pn Kartini said...

To DearMaiyah:)
Mesti menarikkan kursus evolusi minda tu...merah hati..cantik..!
Agaknya apa yaa sebab di suruhnya tgk color tu?..:):)

Pn Kartini said...

To My lovely Mai..:)
Cantikk tu..semua kaler ada keunikannya..:)
hehehe..pasal tuala merah tu..sampai sekarang akak sendiri pun masih sangsi gak nihh..hehehe..Selamat mencuba !

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran