CETUSAN MINDA

SOALNYA HATI...

 



Al-Imam Abdullah bin Alwi Al-Haddad mengatakan
bahawa sifat sombong itu senantiasa terpendam di dalam hati, tetapi ia memiliki tanda-tanda
     yang dapat dikenali oleh orang, di antara tanda-tandanya iaitu :


1. Merasa bangga melihat dirinya maju ( berjaya ) lebih dari orang lain.

2. Suka menonjolkan diri terhadap orang lain.


3. Bila menghadiri majlis, minta dikedepankan.


4. Jika berjalan, bersikap angkuh.


5. Membantah bila ditegur orang lain, meskipun ia salah.


6. Tidak mengindahkan nasihat.


7. Suka menindas orang yang miskin dan lemah.


8. Selalu menganggap dirinya benar dan tidak pernah salah.


9. Suka memuji-muji diri sendiri.

                                                                     
DAN




Rasulullah SAW jua bersabda :

“Barangsiapa yang merendahkan diri, nescaya Allah akan mengangkatnya, dan barangsiapa yang menyombongkan diri, nescaya Allah akan merendahkannya.”
 


 

9 comments:

Razak said...

Salam sis...

Kebiasaannya mun kita bermotokar besar & mahal...mesti tek rasa bangga sikit, siyalah dtgnya riak mena sik sis...

penah juak merasa camya dolok, alhamdulillah dpt atasi masalah ya...kamek sedar mun sik di atasi titik hitam ya mesti makin besar mun ditandah

maiyah said...

salam kak.. mmg ada sesetgh org tu sombong dan memilih kwn, kalo nampak tak brand jer.. kene rejek.. padahal nak buat apa rasa bangga diri seolah2 kita tak setaraf padahal mereka lupa semua manusia disisi Allah adalah sama

- jinggo - said...

pertma - blog pn makin cantik ...
kedua - kisah orang sombong ni dimana2 - itulah persekitaran kita....
saya yakin sombong dikaitkan dengan ' kelebihan ' yang dipinjamkan...

semuga orang2 tu sedar - hidup bawah taik aja...mula dari
taik mata
taik telinga
taik hidung
taik gigi.
taik pusat
taik taik
taik kuku..............

hinanya manusia disisi Allah

sis_nita said...
This comment has been removed by the author.
sis_nita said...

kak..

saya tak sombong kan kak.. hehe! saya mesra kan kan kan..

kak, teringin laa nak tgk gambar full akak.. leh tak..

urmmm.. ni sampai malam dok termimpi2.. huhu

maklom laa.. saya ni adik beradik sorang jerr pompuan.. takde kakak..

huhuhu!

ZOOL@TOD said...

Antara sifat mazmumah yang sering menyelinap ke dalam hati dan sukar untuk dikikis.

Setuju dengan Jinggo. Bawak taik merata-rata. tapi nak sombong dengan orang lain.

Lebih hina bila sombong dengan Allah. Solat tak nak, puasa tak nak tapi nikmat yang Allah kurniakan semua dibelasah. Kena bakar dengan api neraka nanti baru nak sedar.

ikan emas said...

Dulu igt org mcm ni hanya ada dlm drama melayu jer..rupa-rupanya mmg realiti..Hanya doa dipjtkan moga Tuhan bukakan pintu hatinya utk cpt sedar!

ONE ZABA said...

dalam tak sedar...kita sendiri juga bersikap sombong.

Pn Kartini said...

To Mr Razak
Aukkk..makin besar makin nampaklah hartanya....tp semua tukk sementara jak.mewah di dunia..di akhirat sik tentu...
Alhamdulillah utk kitak..mendidik &mbersih jiwa kitak ..:):)

To Sis Maiyah
Tak pelah dik..Janji kita sedar diri kita siapa..Yg pasti,kita jadi diri kita..Semoga tiada riak dan sombong atr kita ek..:)Muahhss..:)

To Mr Jinggo
Prtamanya:Tq sudi puji :)
Keduanya : Sebut pasal sombong..mungkin kerna terasa kelebihan diri yg bisa menguasai diri & tercetus rasa riak..hinggakan terlupa yg semua atr kita sama di sisiNya..

To My dear Sis_nita
Yeee...mana lak sombong..mesra bangatttt!!:)
Ops !kan ke ada akak lam slide My World tu..lasssstttt sekali..tk perasan eekk??:):)
Pe2 thanksss angau kat akak..heheheh..:)Cayang adik akak!!

To Zool@tod :)
Tu yang masih tak faham..manusia2 yg dgn sewenang2 ingkari perintahNya...betapa sombongnya...semoga dijauhkan bala..
Semoga masih ada kesempatan utk mereka kembali ke jln Allah

To Sis..ikan emas
Mudah2 masih ada ruang dan masa bg mereka..begitu jua lah utk kita..semoga dijauhkan rasa sombong itu..:)

To One Zaba:)
Bila tersedar ada kesombongan itu..sekurangnya kita masih sedar utk perbaikinya..
Masih terasa akan kekerdilan di sisiNya..

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran