CETUSAN MINDA

Satu Kekesalan

Insidennya   semalam...:

Seperti biasa...makmal Beta seolah2 sudah menjadi tempat bertapak walaupun di Bilik Guru ,ada mejanya tapi telah ditumpangi guru lain lantaran tuan empunya meja (..aku lee tu..)..asyik di meja dalam makmalnya...ermm..
Sedang 'keboringan'  menanda jawapan pelajar menjawab  paper 2  biology utk trial exam (boring ..sebab jawapan yang menyimpang dr apa yg diajar).....tetiba dtg 2 pelajar..
"Cikgu.."..
"emm..Jad...kenapa??"..(walaupun diminda dah mengagak apa yg nak disampaikan..cuma biasa lee..guru sajee buat blur..)
"Saya nak mintak maaf cikgu.."
"Awak dah buat pe...(sekali lagi berlakon lakk guru ni...buat2 tak fahammm)
"Saya nak buat pengakuan...saya nak mintak maaf...sbb memang saya ada dapat skema jawapan ..saya dah tahu jawapan paper 1....."...

"erm....camne boleh dapat??"..(.selamba je..tanpa rasa terkejut..sbb dah tahu ceritanya....)


Dia berterus-terang...rupa2nya..dari pelajar sekolah lain yang tahu selok belok nak masuk bilik kebal sekolah berkenaan....aduhaiiii..(hampeh toii...nama jek bilik kebal...tapi tak kebal langsunggg..bdk2 pun leh bolosss...haru biru toii....)

Tapi yang pasti..dalam hati kecil ini ..."Fuhhh!!Satu yg melegakan tiada guru yang menyeleweng!!!"....syukur rasanya..kiranya guru2 masih  waras!!!



"Habis tu..paper   II u dah tahu laaa soalan2 apa yang keluar???"
"Tengok tu cikguu....Tak cikgu....paper 1 je..."..
tetiba dia diam..."oooohhh!!mari sebakkk cikguu...kenapa nii..."
Memang nampak matanya berkaca..berlinang air mata..cuma gurunya saje juz diam sambil senyum...
"kenapa ni cikgu..tetiba sebak..nafas tersekat ni..."
Gurunya ni dgn selamba.."ntah..sebab pe tak tau..saya tak buat pe pun kat awak.....erm..proses digestion berlaku kut.."..sajeee tak nak keadaan tegang..still buat jokes..
"Tulah cikgu......saya dah tak leh nak cakap...saya minta maaf byk2..".sambil berlalu dgn rakannya..dgn air mata masih berlinang..."
Guru hanya mengangguk...sambil senyum..kerna aku tahu..Ada kekesalannya di situ.......



Dan nilai air  mata seorg pelajar lelaki..bukan satu lakonan..semmgnya dtg dr kekesalan diri yang semmgnya seblm ini dia seorg pelajar yang baik...Pasti kejujuran diri masih menebal..cuma secalit kesilapan..bisa membuat diri gelisah..Tidak perlu terus menghukumnya.....






*** Seperti biasa..,episod tak hanya di sekolah shj..bila ingatan tetiba menerjah di minda ini...teringat mata ber'kaca'nya...terus   dptkan no telefon ank murid yg dipanggil **** ini...Selepas berbuka... melalui sms ....nasihat  diberi..


" Sikap mengakui kesilapan adalah satu sikap terpuji..Namun di hari mendatang..sebrg tindak tanduk mesti difikrkan terlebih dahulu..apa kesannya..akibatnya..serta kewajarannya...tidak  guna  rasa kesal berpanjangan..sbb semua sudah berlaku..yang ptg fikir utk jadi yg TERBAIK utk hari esoknya...."
Semoga dgn kekesalan  hari ini akan membentuk diri yg terBAIK dan cemerlang utk hari esok..."

Sekurang2 nya dia tahu....
................................................i really care!! :)


Semoga apa yang telah dilakukan ini..bisa menjadikan dia lebih menghargai kejujuran pada diri..dan diharapkan ia menjadi pengajaran di masa mendatang...sekaligus..menjadi insan yang cemerlang...
Itulah sahaja hadiah yang didambakan bagi seorg pendidik pada ank didiknya...














10 comments:

Razak said...

assalamualaikum sis,

alhamdulillah sis, u really cares...tidak mahu perkara ini menular ketika sudah memegang jawatan esok, ujian kenaikan pangkat pun meniru & apakah gaji itu bersih hasil dari perbuatan itu...

alhamdulillah mek ok aritok, sik kedak ari marek nang sampe maghrib baruk ok...

maiyah said...

salam kak.. mmg terus terang adalah perlu, kita akan lebih tenang sbb tak terperangkap ngan kesilapan yg mungkin membendung diri.. selamat hari raya.. maaf kalo ada komen yg tak kenan dihati :)

ONE ZABA said...

kalau peperiksaaan sebenar dapat soalan bocor semua orang suka kut.

a kl citizen said...

assalammualaikum

alhamdulillah masih terselit keimanan dalam diri pelajar tersebut..

soalan bocor memang menyesakkan nafas kan..

apa pun, selamat berhari raya

Pn Kartini said...

To Mr Razak
Ws..Semoga suatu hari nanti semua ank didik menjadi org berguna yang kental dgn kejujuran pada diri...:)


To Maiyah
Sememangnya jiwa takkan tenang kiranya prinsip diri kita tersasar..:)

Selamat Hari Raya..Tiada apa yg Maiyah buat salah pun...:)
Apa yg diharapkan Maiyah tetap dgn ketabahan dan utamanya..gembira selalu..:):)


To Mr One_Zaba
Terkena tajuk yg ditargetkan..merupakan satu bonus buat pelajar dan satu kelegaan buat guru..
Cakap soalan bocor...mmg tak pernah dapatttt..!!:P


To Teacher Kl_citizen
Memang pelajar yang baik..:)
Terharu juga..menangis dia!

Pe2..Selamat Hari Raya Juga pada akak dan sekeluarga..:):)

DaliaLiyana said...

just nak wish..
yeahh,,nak raye da..
camat hari raye..
pulang dgn selamat..
kem salam org kg..
jgn lupa tapau kuih raye utk DL....hehehe..

zai said...

Salam Tini...

Tak ramai budak2 yg iklas macam budak tu..walaupun pada mulanya dia seakan nak meniru tapi akhirnya dia mengaku..bermakna dia masih boleh berfikir dan membandingkan baik dan buruk dan kesan masa panjang perbuatannya itu...apapun syabas tini...teruskan perjuangan..ini pun kira jihad jugak ni memberi ilmu yang berterusan kepada anak2 murid..zai sangat menghormati guru2..sbb tu dulu masa kat sekolah jadi murid kesayangan banyak cikgu2..tapi takler pandai pun walaupun kat kelas sains tapi dapat keputusan semua cangkul..

Slmt Hari Raya dan Maaf Zahir dan Batin seandainya ada tersilap kata selama ini.. Balik raya kemana ?

Pn Kartini said...

To DaliaLiyana
Salam Dear..
Selamat Hr Raya ..Ceria2 selalu..:)
Semoga selamat ke destinasinya..:)



To Zai
Alhamdulillah...berkat hormat pada guru..berkat juga ilmu yg kita dapat..:)
T/ksh ..insyaAllah..semangat tu sentiasa ada..walaupun terkdg ada kalanya merudum..tapi masih menggagahi diri demi ank didik..
Selamat hr Raya..Maaf Zahir & Batin jua kiranya ada salah & silap..Balik di mana??:)Trg ..:)

sis_nita said...

toktoktok..

SALAM kak..

lama tak berjumpa.. heheh! kak..

selamat hari rayerr yerr kak..
mohon maaf zahir dan batin..

Pn Kartini said...

Salamm...
Aiksss!!!Baru akak kuar dr blog sis..siap bg message lagi..
mana menghilanggg nii..??Rajuk ke apa ni..ermm..
Ok dear...
akak pun nak ucap Selamat hari Raya..maaf yaa kalau ada yg terkasar bahasa..salah silap mohon dimaafkan..:)..Take Care yaaa..:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran