CETUSAN MINDA

...Biar di mana berada-Tetap Nak BerINFO



Lokasi hari ini
Di sini
:
:
:
:
V

...pemandangan pagi ...

Kiri-Kanan..
Hanya nampak 'Hutan Batu' yang Menggapai Langit..
:
:
:
V
....Langit nan Biru ...


Setiap kali duk kat hotel ni..
Satu je yang lemah semangat

Nak tahu pe
 Jap!
:
:
V
..Di sebalik celahan pintu..

Agak2 pintu apa yaaaa...

Jappp!!
:
:
V
...Nampak anak bujangku di sebalik pintu ..??

ermmm..
Dapat rasa apa yang kurasa..!!
Memang lemah semangat bila pintunya hanya 
Boleh ditutup sebegitu sahaja..
fuhhhh!
 Agaknya laa....
Hotel tak cukup budget kott..
erkk!!
(Salahkan hotel lakkk...Walhal.....orang sini yang kekampungan!!..kuno skitt!..
huhu..pe2..MEMANG TAK SUKAAaaaa!!!..GGrrrr!!!&*@?&*)
Ok ..Ok
Abaikan pasal pintu tak cukup budget niii
OPSS!!
Anggapkan itu hanya intro
utk n3 kali ni..
:P

Ok..camni..
Hari ini ada baca artikel
:
:
V

ELAK MANDI MALAM 
untuk 
AWET MUDA



Dari petikan artikel mengatakan
Apabila usia makin meningkat,badan mula rasa sakit-sakit
terutama bahagian SENDI .
Maka dengan ini jugalah dikatakan kebanyakan mereka
berusia lanjut akan mengalami RHEUMATIK.
Perbezaannya,
adalah pada waktu!
Ada yang cepat...Ada yang lambat.

 
MANDI MALAM
sebenarnya TIDAK menyebabkan 
sakit sendi atau Rheumatik,
TETAPI
MANDI MALAM 
 BOLEH MEMBURUKKAN LAGI KESAKITAN & RASA NYILU SENDI !
Maka pada yang mengalami sakit sendi/Rheumatik
TIDAK DIGALAKKAN 
MANDI MALAM...
Melainkan mandi menggunakan air panas!


TIPS ELAK SAKIT SENDI/RHEUMATIK

1.  Hindari Mandi Malam .
Tujuannya utk hindari keadaan sejuk melainkan
pada mereka yang berusia muda kerana dikatakan
Air sejuk sesuai untuk mengusir rasa malas!
2. Makan banyak sayuran & buahan yang kaya antioksidan.
Tujuannya utk membantu mencegah 
penuaan awal.
3.  Untuk mencukupkan keperluan  karbohidrat ,
utamakan sumber seperti bijirin,gandum,ubi & jagung.
Untuk keperluan protein, boleh ambil telur dan susu.
4.  Berpuasa .
Cara terbaik  kawal pengambilan makanan.
5.  Banyak minum air putih.Hindar minuman bersoda/bergas.
Ini kerana minuman bersoda akan meningkat 
pelepasan kalsium dari tulang yang
menyebab tulang menjadi 
rapuh.



Sekian..

~ Sharing Is Caring ~
:)







17 comments:

Kakzakie said...

Kalau kakak pun tak suka pintu style itu. Malulah apa lagi anak dah besar-besar.

..sebab itulah org tua-tua pantang kita mandi malam. So baik ikutlah mana yg baik lagipun tak susah kan.

Abd Razak said...

Assalamualaikum...:)

Moga kitak sihat hendaknya dengan izin~Nya di samping berihat di masa cuti sekolah tok..:-)

Memang sik bagus mandi malam tok owhh...kadang mun dah panas dan berpeluh kamek mandi juak di waktu malam, jika tidak tak boleh nak tidur.

P/S : Ziarah blog kitak di KPJ tok..:)

ieda said...

info nie memang dah lama kak
saya pun x mandi malam .. biasanya kalau dah lewat sgt saya lap2 sahaja badan .. sbb nie petua dari nenek saya .. sewaktu dlm pantang lagi dia dah btahu ;)

sal said...

TERBAIK..
..akak pun bru tahu kesan minuman gas terhadap tulang..terimakasih brkongsi info..
kita sebenarnya penting mengetahui sedikit sebanyak tip2 kesihatan untuk panduan diri..

abah khalisha said...

orang tua-tua mmg nk bg kalau anak mandi malam

ibuintan said...

wah bahaya tu boleh main intai2...

akak pun sebolehnya tak akan mandi malam, sejak kecil mak dah larang... cepat reput tulang katanya

tq atas info ini

Nur-nba said...

Alahai..kenapa pintu bilik air macam tu.. Akak menginap kat mana ni? Memang pernah baca info.. tapi kadang2 tak boleh elak.. Hmm lepas ni kena la fikir 2-3 kali sebelum mandi malam.

Rinna said...

Bagus laa info nie.. TQ for sharing.. :)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Zakie:)

Masa Aisha kecil2 dulu..mmg bimbang jgk..al-maklumlah..bdk2 main redahhh jee ..heheh..
Betulkan kak....bila dah dilarang ..pasti ada yang kurang elok..:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam ktk:)

MOga ktk sihat2 di sinun:)

Mun ktk sik ada sakit2 sendi..maybe sik hal..
Tapi bg kmk..sakit atau tidak..better elak kutt..:)

P/s: Tq sudi terjah blog biorpun berada di KPJ ..tq yaa

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

Kdg2 ..ada juga sesuatu yang kita tahu..,masih jugak nak buat..aduhai..
tapi mmg betul kan..bila dah dilarang dek org tua..pasti ada sebabnya kan..:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Sal:)

Air bergas mmg tak elok kan kak..:)
Selain tambah asid lam badan..tambah gula dalam darah..mmg tak elok utk kesihatan..
:)

Sharing is caring kak..
MOga sama2 dpt manfaat yaa

Pn Kartini said...

To Abag Khalisa:)

Tq sudi follow blog CM yaa:)
Tulah dikata..Orang tua lebih dulu makan garamnya...:):)

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

heheh..alhamdulillah...so far tak dek lagi yang kena intai..hehe..
bila ada yang masuk,mmg dilarang keras dekat2 kat pintu tu..heheh..:):)

Tini pun mmg tak suka mandi malam2 nii:)

Pn Kartini said...

To my dear dik Nur-Nba:)

Aduhaii...akak duk kat hotel Mandarin ..Akak terfikir2 jugak camne leh dia org buat pintu tak ckp budget nii..hehehe

Nur..better tak yah mandi malam2 lahh..sejukkk..!lap2 jekk kalau tak tahan ..
:):)

Pn Kartini said...

To my dear Pn Rinna:)
Tq yaa..sudi titip kata2 di sini:)
Moga dapat manfaat bersama:)

InsyaAllah..:)

Anonymous said...

Copyright 2005 by Michael Bradley Most have failed miserably, such as Seattle, Denver and SF This action speaks volumes about the importance of the training This article was posted on July 26, 2004 ?2005 - All Rights ReservedWisdom and knowledge come from the same family but are as different as apples and watermelons
Once you have grasped the idea that life is an occurrence that you are in control of, and you grow to understand that you are not in school to learn anything, you will begin to look farther ahead to greater awareness with the knowledge that the spirit is eternal and cannot be destroyedBringing one individual into another's life can result in tremendous changes for both people, and for youA popular choice for printing is the inkjet printer and they are used in a multiplicity of worldwide settings

[url=http://www.indianapoliscoltspros.com/]Nike Pat Angerer Jersey[/url]
[url=http://fans-chicago.com/]Brian Urlacher Jersey[/url]

How and where are you giving of yourself but not getting in return? Why are you doing that? What could or would you accept in return for your efforts and feel good about receiving it?Affirmation: I love myself no matter what I do or how much money I make6 You don't want to give a negative first impression; they take too long to change Buying a business has many advantages over starting one from scratch if you know how

[url=http://www.indianapoliscoltspros.com/]Women's Andrew Luck Jersey[/url]

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran