CETUSAN MINDA

...Bahaya GINCU !??..



PERHATIAN :

Kandungan bahan kimia 
TRIKLOSAN
di dalam gincu dapat menyebabkan masalah pada
JANTUNG & OTOT.

Kajian ke atas beberapa ekor tikus makmal
mendapati tikus yang terdedah dengan 
TRIKLOSAN 
telah mengalami kegagalan fungsi jantung.
Penurunan fungsi jantung tikus-tikus tersebut merosot sehingga 25%.

Dengan penemuan ini,
para penyelidik percaya bahawa
JANTUNG MANUSIA
akan mengalami masalah yang sama apabila menggunakan
produk kaya 
TRIKLOSAN
seperti gincu, sabun muka & ubat gigi
dengan terlalu kerap!




p/s:
ermm...
Untuk peringatan diri sendiri..
Lepas ni..kena hati2..
Kena pastikan bebas dari  
TRIKLOSAN!

~ Sharing Is Caring ~


Sumber: 
Harmoni 2012








16 comments:

Kakcik Nur said...

Assalamu'alaikum Adikku Tinie...

teringat masa kakcik kecik2 di kampung dulu. Ada sejenis buah/bunga berwarna merah. Suka2 hati kami budak2 jadikan gincu bibir... mestinya selamat kerana tiada bahan kimia. Tapi comotlah... :)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Banyak benda yang kita pakai guna sekarang ni mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan penyakit yang serius kepada kita tanpa disedari.

Pilihannya kita perlu menggunakan produk yang tidak menggunakan bahan kimia dan ianya tidak mendatangkan mudarat kepada kita.

Terima kasih kitak untuk matlumat tok...nice :):)

Teacher Basariah said...

assalamualaikum..

lamanya tak tinggal komen kat sini..sib baik tak suker pakai gincu..hehe

MulutPayau said...

memang menakutkan...terima kasih dik atas prkongsian....

Tinaz said...

Assalamualaikum..

Nice...kesan berlaku dalam jangka panjang tanpa disedari..

P/S : Makan sedap dan jogging pun mengah..:)

ieda said...

TQ sharing kak ..

saya pun dah jarang sgt guna lipstik , banyak guna lip bam ! ... ;)

MystoryPic said...

tak kira kat mana dah sekarang ni... dalam makanan harian pun banyak bahan kimia... sebab tu la banyak penyakit yg pelik2 zaman moden ni kan.. takut lak

Pn Kartini said...

To my lovely KakChikS:)

Waalaikumusalam kekanda tersayang..:)

Masa kecik tinie tak jumpa pula bunga kaler merah buat liptisk..kalau tahu..sakan berlawalahh time tu agaknya..hehehe
Moga KakChikS haPPy2 selalu yaa
:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam :)

Mun kitak beli suratkhabar Pengguna..mmg mcm2 info tentang bahan kimia yang diguna sana sini..
memang menakutkan..ermm..
Pe2..perlu berhati2 kan

:)

Pn Kartini said...

To my dear dik TB:)

Welcome back dear!!
Yang kureng sib baikk tuu..akak nii..mmg suka sangattt berliptisck..Ooo tidakkkkkk!!
:p

Pn Kartini said...

To my lovely sis MP:)

Sama2 sis..
Sharing Is Caringggg
:)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikumusalam :)

Betul tu...tanpa kita sedar..rupanya ada yang memudaratkan diri sendiri..Nauuzubillah..!

p/s:Mula2 berexercise selepas lama tak berpeluh tuu..mmg termengah2 ..nanti2...OK tuu

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

So far..akak dgn lipstick mmg tak dapat dipisahkan...Ohh NOO!!!!
:P

Pn Kartini said...

To my dear SR:)

Betul tuu..
Selain mungkin ..,sebab inilah juga menjadi punca..menjadi2nya perangai manusia yang terkadang tidak terfikir oleh kita kan..menakutkan!

ibuintan said...

Assalamualaikum Tinie... slamat bercuti

nasib baik akak bukan pengguna tegar gincu, namun kena pastikan juga gincu yg dibeli bebas bahan tu

ada ke gincu yg takde bahan tu?

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)
Waalaikumusalam kak..:)
Slmt Bercuti jugaa utk Ibuintan..agak2 akak rehat lagi takk ari nii..yalah..Intan anak Ibu pandai masak..jeles auntie tinie..hehe..

Tulah kak..
kena tengok2 bahan lam lipstick niii duluu..hrp2 tak semua ada..kan ..kan..
:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran