CETUSAN MINDA

...Lagi-Lagi INFO..



Cuaca nan dingin
 dengan 
hujan mencurah dari pagi tadi..
Terlintas juga....

Gambar lam n3 2009 duluuu....Sanggup cari tuuu!...Ada Nostalgianya..



Kalau laa ada Ubi kayu + Air Kopi
time-time camni
Mesti best kan!
Opss!
Makan Makan Makan..
;)
ish3x

Alahai..
Setakat berangan duk nengok gambar
Ubi kayu + Air Kopi yang kat atas tuu..
bukan ada punn..Uhh!
Tak salah kan..
:)



Tak ada Ubi Kayu..
Tak ada kopi
Mengadap makan rezeki Allah 
yang ni pun
Syukur..Alhamdulillah
:)
:
:
:
V

  Buah Tin  
yang baru dibeli semalam...
:)

erm..
Dalam duk mengunyah buah tin ..
tercetus pula diminda
nak bern3 tentang 
Khasiat  
BUAH  TIN
  

 Antara Khasiat Buah Tin :

Ada diiterangkan dalam surah At-Tin 
(surah ke 95 dalam Al-Quran)
 dimana 
Allah telah bersumpah di atas nama buah tin dan buah zaitun.
 Apakah keistimewaan buah tin dan buah zaitun ini sehinggakan Allah bersumpah diatasnya?
:
:
:
V
-menyingkirkan keracunan (toksin)
-mencairkan kahak di tekak
- mengurangkan batuk yang berpanjangan lantas melapangkan dada
 - membersihkan hati,buah pinggang dan jantung 
- membersihkan lendir dalam usus
- bermanfaat kepada pesakit buasir, 
dimana ia dapat membantu mengurangkan 
bengkak pada buasir dan seterusnya mengecutkannya. 
- membantu melawaskan kencing 
- merawat sakit-sakit badan
- dipercayai juga dapat menyembuhkan penyakit bengkak telinga
- mempercepatkan pertumbuhan gigi bagi kanak-kanak.


Itulah antara kebaikan
buah tin!  
 Moga Info memberi manfaat bersama..
InsyaAllah



 - Sharing Is Caring-





 

13 comments:

etuza said...

tak apa sedap juga tu. di kampung etuza banyak ubi kayu...tak lalu dah makan banyak..apapun boleh beli tu..

ieda said...

sedap nie kak ..
saya suke buah tin nie ..
tapi mahal kan ... ;)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Ubi kayu antara makanan yang kamek suka, sik kisahlah sekiranya dibuat bubur, bingka, keropok dan lain-lain tetap suka...:)

Buah tin pun suka. Pernah kamek beli yang belum dikeringkan, fresh buahnya baru masak, memang sedap. Tapi susah nak jumpa yang fresh di negara kita tok...sik apa mun kitak pergi Haji atau umrah mesti jumpa..:)

Terima kasih kitak utk info tok..:)

Nur-nba said...

Wah sedap tu ubi rebus.. Nur suka cicah sambal tumis.. pergh..

Kunang-Kunang said...

Salam Sis Tinie,

Ubi kayu dimakan dengan kelapa kukur memang sedap. Lawan dengan kopi hitam pekat. memang best.

Buah tin pun sedap.

che mid said...

Salam.. buah tin memang sedap, tapi tak boleh cicah dengan sambal tumis ooo..

Pn Kartini said...

To Ckg Etuza:)

Memang sedap..:)
Makan ubi kayu mungkin jarang jumpa..tu yang teringin je nak makan..lebih2 lagi musim hujan camni..:):)

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

Akak beli satu bekas tu..rm 10 ..
semangat beli tu bila tuan kedai cakap utk cuci buah pinggang!..tu yang cepat2 akak beli:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam kitak:)

Baruk kmk tahu ktk suka ubi kayu owhh..:)Kmk tukk time2 hujan jek mari teringat..:)kena pula dengan air kopi..:)

InsyaAllahh..moga kmk dijemputNya ke sana kelak..moga dipermudahkanNya..:)Amin

Pn Kartini said...

To my dear dik NUr:)

Akak lum cuba cicah dgn sambal tu..mesti sedap kan:)

Pn Kartini said...

To my dear kak Ani:)
Salam kak Ani:)

Betul tu kak..:)
Mak dulu2 pernah juga buat..
tapi bila nak cepat..cicah dgn gula jee..aduhaii:)

Pn Kartini said...

To my dear Che MId:)

Buah tin + air kosong jee lahh..tak dek laa air-air kopinya...sbb dah manisss:)

TiranaAduka said...

nice la.terbaek!

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran