CETUSAN MINDA

....Terlupalah Pulak..!!!



Normallah kan...
Bila dah masuk kerja ..melangkah jee hari pertama ke sekolah..
Maka bermula  aktifLAH minda..dengan input yang bertubi2 di otak..
agenda itu ..agenda ini..
kena buat tu..kena buat ni..
tugas itu & ini
ermmmmm...
Ligat + TEPU!

Agaknya inilah org kata...
Nampak jee jasad ada..
tapi minda & akal tuu..melilau ntah ke mana2..
Uhh!
Agaknya sebab tulah kut..
2 hari makan di kantin...sudah jee makan terus ke kelas..
lupa nak bayarrrrrrrrrrrr!!!
(...banyak cantikkkk...!..selamba jee tinggalkan kantin tanpa
rasa bersalah...huhuu..nama pun lupa kan..aduhai..

Tapi alhamdulillah...Tuhan Maha Besar..
Duk tengah2 menerang kat budak2..
time tu laa Tuhan beri peringatan!!
tetiba datang di minda  !
 terdiam kejap..terpinga2..& tertanya2 dalam hati...
"Awat lehh lupaaaa niihhhhhhhhh!!!
Uhh!
Dah nyanyuk  tua dahh kuttt....sampai lehh lupa!
(yelahkann...dah meningkat satu angka baru2 ni..erkk!!.:p)



Cari juga fakta lam google ..
 &
Terjumpalah ni...
:
:
:
:
V

Kita sering terlupa tetapi tidak tahu kenapa boleh terjadi sedemikian. Tak kira usia. Samaada golongan tua ataupun yang masih muda 
sering mengalami gejala ini. 
Mari kita lihat penyebab kita lupa:


1) Rehat yang kurang
(..erkk!!..)


 Otak akan sihat jika kita dapat tidur yang mencukupi. 
Hasil kajian mengatakan seseorang yang tidur 6 jam sehari mungkin merasa cukup tidur tetapi bila dijalankan ujian memori 
mereka sukar untuk mengingat.
Oleh itu, pertajam daya ingatan dengan rehat yang cukup.
 Amalkan tidur selama 6 minit jika berasa terlalu letih.
 Cara ini boleh memacu daya ingatan anda.



2) Berdengkur
(..so far..tak deklah berdengkur!..)



Berdengkur adalah disebabkan pernafasan terganggu ketika tidur. Disebabkan itu, 
oksigen sukar untuk sampai ke otak  selama beberapa saat. 
Ini dapat menyebabkan sel-sel otak ‘kelaparan’ 
sekaligus akan melemahkan daya ingatan.
Kajian mengatakan majoriti yang berdengkur adalah lelaki. 
Faktor lain penyebab berdengkur adalah kenaikan berat badan 
dan berusia lebih dari 40 tahun.
Dapatkan nasihat doktor untuk megelakkan anda dari berdengkur untuk meningkatkan kembali daya ingatan anda.


3) Umur lebih dari 65 tahun
 (..aiks..lum capai 60an..dah lupa nihh..erkk!..)


Pada usia ini, badan akan mengalami kesukaran untuk 
menyerap vitamin B12 dari makanan. 
Kekurangan vitamin ini dapat melumpuhkan 
daya ingatan seseorang (alzheimer). 
Oleh itu, bagi yang usianya telah mencapai 65 tahun, 
cari cara untuk meningkatkan kadar vitamin B12 ini 
seperti mengambil suplemen.


4) Depression (Kemurungan)
(..rasa ok je..)

Sel-sel otak seseorang yang mengalami depression ini
 mungkin akan terganggu. Malah jika depression yang di alami serius 
ia akan membunuh sel-sel otak sehingga melumpuhkan daya ingatan.


5) Mengambil pil tidur dan pil alergi
(.. tak dek laa ambil punn..)






Ubat ini adalah untuk mengatasi masalah alergi 
dan tidur terganggu.
 Ubat ini juga boleh menyebabkan fungsi otak terganggu.
 Jadi, sebelum mengambil ubat ini anda haruslah mendapat nasihat
 dari doktor supaya daya ingatan tidak turut terganggu.
Selain itu, 
pengambilan ubat-ubatan yang terlampau banyak juga akan menyebabkan anda berisiko untuk mengalami gangguan daya ingatan.


6) Kadar gula dalam darah tinggi
(...ermm..maybe kut..yelah kan..
kalau tak dek gula..tawar lakk..huhu..)


Kadar gula yang tinggi dalam darah menyebabkan
 penyimpanan memori terganggu. 
Anda dapat mengawal penyakit ini dengan selalu 
melakukan ujian darah untuk mengetahui kandungan 
gula dalam darah. 
Selain itu rajinlah anda bersenaman. 
Cegah lebih bagus dari berubat.


7) Penurunan metabolisme
(..yelah kan..makin meningkat usia ni..orang kata
metabolisme pun makin  merudum...)




Anda mungkin mengalami masalah tiroid jika 
metabolisme badan  anda menurun. 
Hormon tiroid ini mengawal metabolisme tubuh.
 Produksinya yang terlampau lebih ataupun kurang 
menyebabkan sel-sel otak terganggu sekaligus 
memperlahankan informasi yang hendak 
disampaikan kepada 
otak.


 Sumber : selangor2U.com
 :)

14 comments:

mamaijat said...

....ber'usia' lagi mamaijat dari tinie....
tapi kekadang mamaijat pun selalu gak terlupa...
normal lah tu...
kita ni banyak bebenor yang nak kena pikir...
kan!!!!

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga kitak sihat hendaknya atas izin~Nya...aamiin

Usia memamah diri kita, dari hari ke hari makin banyak nikmat Allah tarik balik dari kita. Kamek pun sering jadi lupa dalam banyak hal tapi bab bersenam memang istiqamah, sik mudah lupak :)

Terima kasih kitak untuk info tok :)

Nur-nba said...

Salam.. Kak, minggu naik sek ni terus je dilanda kesibukan. Macam2 program akan dijalankan.. Hmm tak terkejar dibuatnya.. Laporan panitia pun tak buat lagi ni.. Adoiiii!!! (bukan lupa, Nur buat2 lupa... hehe)

al-lavendari said...

yang nombor 7 tu tak dapat nak dinafikan ..

yang no .1 tak ada masalah .. malah mungkin terlebih tidur. hehe

sal said...

kes lupa..
saya pun pernah..
dH sanmpai rumah..
dah baring2 baru teringat
tak bayar duit kantin...
masa tu tidur pun tak nenyak..
pikirkan utang yg tk jelas..
esok pepagi terus jumpa kakak kantin..bayar dan minta maaf..

kita ni,kalu berhutang,
rasa terbeban di kepala..
hutang tudung..
hutang makanan..
pada saleswomn yg tak rasmi di sek..
apb dh bayar baru ringan kepala..

cik yet said...

mcm tu la bila jasad kat kantin, akal melayang kat kelas....cikgu, cikgu....lain kali, kalu makan tu, jasad+akal , baru tak terlupa nak bayau ...hehe

Acik Erna said...

assalam tini..dimaafkan sebab lupa.dah habis kelas..boleh pi bayar kan..

Pn Kartini said...

To my dear Mamaijat:)

Aduhaii..
tulah kita..mmg tanda2 dah tua ni kann..
Masa cuti hari tu...mmg off terus dari ingat pasal sekolah...bila buka jee skool..uhh..sakann..ada jee input lam otak ni haa..huhuh..

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

waalaikumusalam kitak:)
moGa ktk sihat2 di sinun..
bagus kitak owhh...sik pernah lupa bersenam yaa..kmk tuukk asyik buat2 lupa tang bersenam tuu..huhuhu..

pe2..memang begitu lumrah kan bila dah meningkat angka usia..

Pn Kartini said...

To my dear dik Nur..
Salam dear:)

HUhuu...akak ni ..dalam sibuk nak buat kem..mmg byk kena fikir..itu ini..tup2...tambah lagi satu tgs..kena jadi fasi pada date yang sama dgn kem yang sek rancang..huhuuuu...lam hati akak..just mampu kata..WOWWW!!:P:P:P
UUwwaaaa...

Pn Kartini said...

To Tn Hj AL:)

oo...insyaAllah..bila terlebih tidur..terlebih cukup rehatnya..InsyaAllah..segar minda..:):)

Pn Kartini said...

To my dear kak Sal:)

Tulah kan..
mujur juga terlupa bayar kat kantin..
kalaulah kat kedai makan
haru biru jgk kena panggil tokey kedaii,,,aduhaii..
tapi segan juga..bila terlupa bayar tuu...mula lee panjang lebarr mintak maaf..aduhaii

Pn Kartini said...

To my dear sis..CikYet

huhuuuh....rasanya tempat leh buat makan dengan jasad+minda tuu...mestiiii lee kat umahhh makbonda kitee...kan kan kan..
makan dan makan...huhu;)

Pn Kartini said...

To my dear kak Erna:0

Ws kak:)
Tapi kan kak..segan mata jugaa..heheh
kenyang2...selamba jee kuar..
mesti tokey kantin time tu..terkedu tgk..hehehe..
Bila dah habis kelas tu..cepat2 g byr hari tu..aduhaii

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran