CETUSAN MINDA

..Senyum Dalam Sabar ..




Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa satu ketika 
seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a 
sedangkan Nabi s.a.w  sedang duduk di hadapannya. 
Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan 
Nabi s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum.

Apabila orang itu mencacinya dengan keterlaluan,
lantas Abu Bakar r.a menjawab akan caciannya. 
Mendengarkan akan jawapan itu, Nabi s.a.w begitu marah,
bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata:
Ya Rasulullah s.a.w,  apabila orang itu terus mencaciku
engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, 
tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab: 
Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya,
seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, 
malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu,
dan aku tidak mahu duduk bersama dengan syaitan;
oleh kerana itu aku meninggalkan kamu.

(Hadith Riwayat Ahmad)


p.s: ...peringatan untuk diri ini juga...




28 comments:

iBu...gUru said...

Tini......... sabar pun mesti dalam senyum

zino said...

sabar selalu.....

mamaijat said...

.....SABAR sebahagian dari IMAN...

Outbound Malang said...

mampir sob..nice post..teruslah berkarya dan sukses selalu..jangan lupa kunjungan balik ya..:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga Allah kurniakan kitak kesihatan yang baik dan sentiasa dalam keberkatan~Nya..amin :)

Bertafakur dan bermuhasabah diri adalah cara untuk melindungi diri kita daripada segala kejahatan dan ia dapat membantu untuk menanamkan kesabaran dalam hubungan kita sesama insan.

Terima kasih kitak atas peringatan yang indah di pagi jumaat ini..:)

Ibuhani said...

betul tu....meninggalkan org yg tgh marah adalah jln terbaik disamping dpt menyabarkan diri.....astaghfirullah.....hidup ni kena byk bersabau!

MulutPayau said...

Assalamualaikum dik...
Terima kasih kerana mengingatkan...
memang kena sabar..kalau tak, macam2 boleh berlaku....

ieda said...

ye kakkkk .. :( memang kena banyak sabar kan .. hanya allah yg tahu ..

ieda sgt2 sedih skrg nie , bertimpa2 masalah yg allah berikan pada ieda .. bila mana melibatkan emosi , ia sgt2 mengangu kerja ieda ..

sedih sbb ada kawan yg sanggup buat ieda mcm nie .. apalahh dosa saya pada mereka .. saya x terniat nak menyakitkan hati dan x kacau mereka .. huhu

nyanyisunyi said...

Assalam dear Tinie..
begitulah hikmah bagi org yg sentiasa bersabar..banyak pengajaran ni..apa lagi buat org seperti akak..berhadapan dgn berbagai kerena manusia perlukan kesabaran yg tinggi...terima kasih berkongsi..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear ibuguru

Indahkan Bu....bila dalam apapun keadaan kita tenang tersenyum kan.....:)

Pn Kartini said...

To Mr zino:)

InsyaAllah....sama2 sabarkan diri ..:)

Pn Kartini said...

To my lovely mamaijat

Sesungguhnya Allah kan bersama org2 yang bersabarkan kak......insyaAllah.:)

Kamsiah said...

salam
peringatan yg baik kerana berapa ramai yg sanggup bersabar jika dihina,dicaci,dimaki...
kerana itulah betapa besar ganjarannya bagi mereka yg bersabar...

TK said...

Salam kak tini, tak balik kt?
All this while, org cakap salah sikit je i tak boleh nak sabar lagilah dicaci...Thnks for saling ingat mengingati...

Tinaz said...

My dear friend, assalamualaikum..:)

Sabar itu maknanya kamu tak mengadu pada seseorang, tak bergantung pada sesuatu sebab, tak membenci adanya musibah ataupun menyenangi hilangnya.

Nice..:)

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sis Tinie,

Susahnya nak senyum dan menahan marah bila orang mencaci kita. MasyaAllah.

Pn Kartini said...

To Outbound Malang

tq yaa singgah ke sini:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd RAzak:)

Waaalaikumusalam ..:)
Moga ktk sihat2 di sinun dan dirahmatiNya selalu..amin

Bila bermuhasabah diri..pasti kita menyedari segala kelemahan diri dan sekaligus menginsafikan diri...

tq ktk:)

Pn Kartini said...

To my dear IbuHani:)

Memang hati tak tenang bila berada dalam majlis atau keadaan yang bertegang urat ..takutt...:)

Memang kena byk bersabar kan sis:)

Pn Kartini said...

To my dear sis MP:)

Waalaikumusalam kak:)

peringatan utk diri tinie jugak sis..kdg2 tertewas juga kesabaran..:)

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

Sabar dik..mmg lumrah kita di kelilingi dengan mereka yang pelbagai ragam...selagi bernama manusia..ada sahaja yang diperkatakan..itu tak boleh ini tak boleh...
Yang ptg...kita tahu apa yang kita buat..Biarlah dik orang menyakitkan kita..sabar ya....jangan kita menyakitkan orglain..InsyaAllah.:)

Pn Kartini said...

tO my dear kak idalara:)

Walaikumusalam kak:)

InsyaAllah kak..
segala kesabaran akak pasti di'bayar' oleh Nya...sesungguhnya Dia bersama orang2 yang sabar...InsyaAllah..

tq yaa sis:)

Pn Kartini said...

To my dear SIs Kamsiah:)

Salam sis:)
alangkah beruntung yaa andai diri kental menangkis segala cacian..tohmahan..orang sekeliling kita....Semmgnya Sabar itu INDAH..:)

Pn Kartini said...

To my dear TK:)

Salam my dear:)
Akak baru jee jugak balik KT..seronok jumpa mak & my sis!:)

pERINGATAN utk diri akak juga..utk belajar bersabar..memang perlu kekuatan dalaman agar kesabaran tersemat kukuh di jiwa...:)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)
Waalaiakumusalam:)

Tksh utk kata2 ..dan peringatan yang membawa kepada kebaikan dan kesempurnaan jiwa agar lebih bersabar..:)

tq yaa:)

Pn Kartini said...

To my dear sis Kak ani:)

Walaiakumusalam kak:)
Moga akak sihat2 di sana..:)dan dilindungiNya selalu..:)

Betapa hebat keperibadian Rasulullah...masih bisa tersenyum biarpun dalam keadaan yang tegang...:)

Acik Erna said...

Assalam Tini..Alhamdulillah..terima kasih..indah sungguh sabar itu kan..

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna:)

waalaikumusalam kak:)

Andailah diri ini sesabar manusia..pasti ketenangan sentiasa ada dalam jiwa...:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran