CETUSAN MINDA

..Memenuhi Ajakan..



Rasulullah SAW  bersabda:  
"Sesungguhnya syaitan ada baginya bisikan ke hati anak Adam, 
dan malaikat juga ada bisikannya; 
ada pun bisikan syaitan itu ialah galakannya supaya seseorang melakukan
kejahatan dan mendustakan kebenaran, 
dan bisikan malaikat pula ialah galakannya supaya seseorang mengamalkan 
kebaikan dan meyakini kebenaran; 
oleh itu sesiapa yang terasa bisikan yang baik,
maka hendaklah ia mengetahui bahwa perkara itu dari Allah, 
serta hendaklah ia bersyukur kepada Allah,
dan sesiapa yang terasa bisikan yang satu lagi maka
hendaklah ia meminta perlindungan Allah dari angkara syaitan." 


(Tirmizi dan Nasa`i)



Abu Bakar r.a. berkata, 
" Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu,
jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, 
dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu 
berada di sekitar tubuhmu. 
Sedangkan Allah di atasmu. 
Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, 
jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, 
dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan 
anggota tubuh mengajakmu melakukan dosa. 

Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya,
sebagaimana firmannya yang bermaksud, 

"....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."
Siapa yang memenuhi ajakan iblis, 
maka hilang agama dari dirinya. 
Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, 
maka hilang darinya nilai nyawanya. 
Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, 
maka hilanglah akal dari dirinya. 
Siapa yang memenuhi ajakan dunia, 
maka hilang akhirat dari dirinya. 
Dan 
siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, 
maka hilang syurga dari dirinya.
Dan 

siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T.,
maka hilang dari dirinya semua kejahatan 
dan
ia memperolehi semua kebaikan."


Iblis adalah musuh manusia,
sementara manusia adalah sasaran iblis. 
Oleh itu, 
manusia hendaklah sentiasa berwaspada 
kerana
iblis sentiasa melihat tepat pada 
sasarannya.









 








30 comments:

nba-Nur said...

Ngeri bila membaca kisah2 di dada akhbar. Moga kita dilndungi daripada perkara2 di atas. Nauzubillah.

kakcik said...

Kerana terpesona dengan keindahan, kita mungkin akan tersesat jalan...

Semoga Tinie dan keluarga sihat serta ceria selalu. Amin. :)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Moga Allah menghiasi kitak dengan kesihatan yang baik, keimanan yang mantap, ilmu yang manfaat, rezeki yang halal dan pengakhiran hidup yang baik..amin :)

Syaitan takkan pernah berhenti menghasut manusia agar tersesat jalan dan terhumban ke neraka jahannam bersama mereka.

Sungguh amatlah rugi jika kita tertawan dengan ajakan syaitan baik di dunia lebih-lebih lagi di akhirat kelak..

Terima kasih atas peringatan kitak tok..:)

Norsha said...

Ya Allah...sangat menakutkan bila teringat bisikan syaitan, moga kita terlindung selamanya....

terima kasih atas peringatannya....

Acik Erna said...

assalam tini..semoga kita dan keluarga kita dijauhkan dari hasutan syaitan dan iblis..

Cikli said...

ajakan iblis bersalutkan kemanisan dan keseronokan... auzubillah

Afida Anuar said...

Allahuakbar....24 jam iblis duk bertempek kat kita kan kak... kadang-kadang banyak benda yang kita buat, kita rasa betul pasal iblis duk bisik..padahal benda tu salah..nauzubillah....

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sis Tinie,

Semoga Sis Tinie dan keluarga sihat.

Itulah permintaan Iblis kepada Allah untuk mengoda anak adam. Jadi sebagai anak adam mudah2an kita berusahalah mengindari syetan.

Zaitun said...

Salam Tinie

Semoga kita semua dibawah lindunganNya.

Harap Tinie sihat2 aje.

sal said...

MY dear TINIE..
Terkedu tengok gmbr2 tersebut..
tak thulah perasaan mereka yg sanggup melakukan..hilang pertimbangan,bermaharajalela kerakusan..masyaAllah..

oh tinie,tak dilupakan, nak ucapkan....

SELAMAT HARI IBU untuk tinie..kita tingkatkan keimanan, keperihatinan dan kasih sayang...MOGA SIHAT DAN BAHAGIA BERSAMA KELUARGA DAN DIRAHMATI ALLAH SELALU HENDAKNYA..AMEEN

Tinaz said...

My dear, assalamualaikum..:)

Sihat ker? Orang kat sini alhamdulillah sihat.

Ingatlah bahawa setiap kali kita melakukan kejahatan ingkar perintah Allah, Allah akan menghadiahkan syaitan dari golongan jin bernama Qarin yang menjadi satu lagi teman setia yang tidak lekang yang akan terus menggoda dan menjerumuskan pelaku ke neraka seperti ayat Al Quran Az Zukhruf 43:36

"dan sesiapa Yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran Yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu Temannya Yang tidak renggang daripadanya."

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

My lovely sis Tinie

Moga Allah sentiasa pelihara umatnya InsyaAllah.. akak... Selamat Hari Ibu ya.. Moga Allah cintakan mu seluas-luasnya..

Yan said...

semoga ALLAH pelihara kita semua dalam IMAN

DrSam said...

Assalamualaikum. Semoga berbahagia dan diberkati lah ibu-ibu semua kerana diingati dengan penuh kasih sayang oleh anakanda sekalian.

Selamat hari ibu kepada ibu-ibu dan bakal-bakal ibu.

nba-Nur said...

Salam.. Selamat Hari Ibu buat Kak Kartini. Semoga sentiasa dirahmati Allah selalu..

Pn Kartini said...

To nba_Nur:)

Assalamualaikum dear:)

Mohon dijauhi segala unsur kejahatan..Amin..

Take care yaa Nur!

Pn Kartini said...

To my dear KakCikS:)

Assalamualaikum kak:)

Lumrah manusia yang mudah tertarik akan keindahan duniawi..!nikmat sementara diagung2 bahana termakan pujuk rayu bisikan syaitan..
Mohon dijauhkan....

Moga akak ceria2 di sana yaa:)
take care!

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam:)
MOga ktk dianugerahi kesihatan yang baik dan dilindungiNya selalu:)

Selagi dunia belum sampai ke penghujungnya..sebegitulah janji Syaitan yang sedaya upaya cuba menarik manusia ke jalan kesesatan.....

tksh juak utk kitak:)

Pn Kartini said...

To my dear Nur_sha:)

Moga kita tidak tergoda dgn bisikan syaitan yang direjam...
Moga keimanan masih tegar melawan segala hasutan!

:)tksh yaa

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Waalaikumusalam:)

InsyaAllah..mudah2an..sebegitulah harapan kita ..dijauhi dan dilindungi dari segala unsur kejahatan...Amin..:)

Tq yaa sis:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Itulah janji mereka..
mahu mencari sebanyak mungkin manusia yang sesat utk bersama mereka ke neraka....

Nauuzubillah....

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Assalamualaikum dear:)

MOga ditetapkan keimanan di dada..
Diberikan hidayah
dan dilindungiNya selalu..Amin..

Pn Kartini said...

To my dear Kak Ani..Kunang2

Waalaikummusalam:)

MOga akak sentiasa dilindungiNya dan dirahmatinya selalu..Amin

InsyaAllah ...
moga sentiasa diberikan ketetapan keimanan dalam diri...utk menangkis senjata godaan syaitan...

InsyaALlah

Pn Kartini said...

To my dear kak Zai:)

Waalaiakumusalam kak:)

Moga akak dianugerahkan kesihatan yang baik2 bersama family tersayang:)

Sama2 kita doakan agar dijauhi segala unsur kejahatan ..

:)

Pn Kartini said...

To my dear KAk Sal:)

Asssalamualaikum kak

betul tu kak.
kdg2 terpinga2 juga..tertanya2 juga kenapa begitu mudah jenayah dilakukan..yg terkdg tidak masuk akal!aduhaii

anyway.....Slmt Hari Ibu juga
Moga kan jadi ibu mithali yaa kak:):)

TQ

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikumusalam:)

Tksh yaa utk penambahan ilmu di sini
Satu peringatan utk hati2 yang mudah tersasar dek bisikan syaitan!

:)

Pn Kartini said...

To my dear Maiza:)

Waalaikumusalam:)

Tksh yaa dik...utk ucapan ..
terharu akak bila di doakan sebegitu sempurna..

tq dear:):)

Pn Kartini said...

To my dear Sis Yan:)

Amin...
moga diperkenankan..

Slmt Hari Ibu kak Yan!!!!

Pn Kartini said...

To Dr Sam:)

Waalaikummusalam:)

Tksh yaa utk ucapan yang menghargai semua ibu2...
MOga Dr Sam dilimpahiNya kasih sayangNya..dan dilindungiNya selalu..Amin:)

Pn Kartini said...

To my dear nba_nur:)

Thanks my dear
Utk Nur juga
Selamat HAri IBU...
moga kan terus jadi ibu yang mithali ...( + vogue gitu..;)...)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran