CETUSAN MINDA

..Langgar Pantang Larang!..

Dialog  semalam  :


Dialog makbonda :
" Makan dia memang bisa...gatal2...kudis..sakit2 urat,sendi....BATUK..."

Dialog anak makbonda :
" Kesian diaaa..orang takut makan...
dia banyak vitamin niiii....
Sakit2 kann dari Tuhan belaka..tak pee..sekali sekala.....buat ubat!!.."
( ayat org desperate nak makan!!)

- Maka 2 biji terkorban...dimakannya si anak makbonda-
Lepas habis dimakannya...

Dialog makbonda merangkap nenda si Aizad:
" Aizad tak makan ke??

Dialog anak makbonda merangkap maknya si Aizad :
" Dia tak lehh makan....kan Dia BAtukkk"
( yalah kannn....org kata anak jgn dibiarkan sakit... )

Dialog makbonda:
"Dah kita tuuuu tak ke BAtukkkkkk"

Dialog anak makbonda  :
"Oo..mak dia tak pee makannn...."

ermmmmmmmmmm.....
Nak tahu makan pe...???
Antara faveret org sini....
:
:
:
:
V
...Buah Kuinin punya hal....dilanggar terus pantang larang!


dan

Hari ni....
2 biji lagi terkorban..!!
BAtuk???
Ops!..Still ada lagi!
Tapikan
.....makan buah kuinin tadi pun ...
lepas makan ubat pee!!
erk!!!

:P


p/s :  
Mak cakap...tahun lepas tak berbuah mana pokok kuinin..
Tahun ni...bila tuannya dah tak ada..(arwah ayah)...lebat sungguh dia berbuah!!
ermmmm.....
Apa2 pun....alhamdulillah...balik kali ini..mak mula ceria & nampak sihat!
Syukur!!
(.....Walaupun ada tika..matanya berkaca ...katanya tersekat!...)

20 comments:

Latifah said...

buah kuinin?
Ya Allah, sedapnya...
tetiba teringin lak. mana nak cari buah kuinin kat shah alam ni... huhu

Pn Kartini said...

to my dear LAtifah
:)
Opss!!alahai..
kesian lakk dia..
jom mai sini..;)

Acik Erna said...

assalam tini..sedapnya buah kuini..kalau dapat..mesti nak buat bubur kuini..sedap..wangi..

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Waalaikumusalam sis..
Owhh...bubur kuini??camnee ekk..memang tak pernah makan bubur kuini...sedap ekkk??

Pe2...moga akak sihat dan ceria2 selalu di sana:):)

:):)

Cikli said...

bau kuini memang merujakan

gadisBunga said...

buat sambal belacan cicah ulam ni...mau bertambah nasik!

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله..:)

Moga kitak dikurniakan Allah Taala kesihatan yang baik serta penuh dengan kurniaan rahmat dari~Nya..

Adoheh, buah kuini yalah kamek minat sangat. Dolok pernah juak cuba tanam di rumah sik mauknya tumbuh..:)

P/S : Kuini mun diblend polah air best kitak..:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Tapikan..bagi yang bukan penggemar yang tegar ..bau kuini lee dikatanya busuk!!aduhaii..:)

Pe2..memang mengujakan!:)

Pn Kartini said...

To my dear GB:)

Owhh!!satu lagi akak lum cuba..selain dari bubur kuini kak erna..buat sambal belacan ekk!!
ermmm....mesti bertambah nasi yaa!!...........bahaya nii!hehe;)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam:)

Moga kitak dianugerahkan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan:)

Ermm.....samalah kita yaa!memang suka sgt2..:)sampaikan tak kira pantang larang org2 tua..!!aduhaii..
Alhamdulillah..pokok kuini umh makbonda tukk dah besar pokoknya:)

p/s:...ermm..macam2 juak yaa dipolahnya buah kuini tukk...:)

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Salam Tinie,

wow..semerbak harum baunya..terbau-bau akak buah kuini(loghat Johor). Mana boleh tahan kalau dah hadap depan mata..pasti tergoda.

minggu lepas suami akak makan sampai tak sempat nak tinggalkan sikit buat isterinya.. sedap sangat agaknya, konon nak makan sembunyi2 tapi bau harumnya tak boleh nak tipu.. sikit lagi kita nak merajuk.. hee..

Pn Kartini said...

To my lovely sis yatie:)

Waalaikumusalam kak:)

hehehe...memang tak boleh nak sorokk kan...:):)
Tak pe sis.jangan rajuk!.nanti suruh suami beli lagi kuini tuuu...kali ni akak makan sorang2 lak ..;)

Tinaz said...

Assalamualaikum my dear..

How are you? I'm fine here, getting ready for a walk, my routine activity of the day :)

Ermmm..buah kuini, kalau bagi 3 biji pun boleh habis..:)

Afida Anuar said...

Assalamualaikum my dear kak tinie... he he..buah kuinin buat ubat eh..

kalau fida pulak kak, kalau batuk-batuk tu mak tak kasi makan aiskrim. Tapi cakap kat mak, takpe mak..makan sikit je buat ubat. memang makan sikit je la..Tp kalau terkorban 2biji buah kuinin tu bukan ubat kak tinie.. hehe

shameel Iskandar said...

salam ziarah.
ingatkan skrip drama tadi. Lama betul tak makan buah kuinin.

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikumusalam:)
Alhamdulillah...i;m fine here!!cuma batuk2 nii!!
Pe2 moga segala urusan dipermudahkan yaa:)

Oo...memang kesukaanlah nii..malam2 pun leh dimakanya tuuu...aduhaii!Nasib tak gastrik jekk..hehe;)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Waalaikumusalam my dear:)
hehehe...tu lahh kann...bila dah desperate nak makan tuu...tak tertahan godaannya !!
Memang buat ubatlah...coz semalam 'termakan' lagi dua biji..hehehehe

Aduhaii...bukan pe dear...dah lama akak tak jumpa kuini!!sekali sekala kan kan:)

Pn Kartini said...

To Mr Shameel Iskandar:)

Assalamualaikum:)

tksh yaa sudi berziarah ke sini di hujung minggu!:):)
Bila dah lama tak jumpa tu laaa yang makan sampai 'lupa diri' tuu..aduhaii:):):)

nyanyisunyi said...

Assalam sis tinie..
lamanya tak makan buah kuinin ni..sis memang suka sangat buah2 mcmni..mangga,pelam pauh dan yg sewaktu dengannya..bila dh jumpa buah idaman batuk pun tolak tepi...

Pn Kartini said...

To my dear kak Ida:)

Waalaikumusalam:)
Moga akak sihat2 di sana yaa:):)

Tu lah..semlm memang mak beri banyak juga mempelamnya..mangga tu tinggal 3 biji lagi tuu..tunggu masa jee utk di'korban'kan...
Walhal batuk memanggggggg tak ok lagi niii...huhuhuuh:):):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran