CETUSAN MINDA

..TahuKah AnDa..

KHASIAT BUAH-BUAHAN

Terkadangkala khasiat buah-buahan ini, jika diamalkan lebih mujarab daripada ubat-ubat yang mahal-mahal harganya di pasaran. Tetapi sebab kita tak tahu nak menggunakannya, sekadar tahu memakannya sahaja, tidaklah kita mendapat lebihan kemanfaatannya.

1. TOMATO merawat parut Jerawat Batu.


Gunakan sebiji tomato yang masak ranum, lumatkan dan campurkan dengan putih telor. Sapukan pada wajah yang ada parut jerawat batu dua kali sehari pagi dan malam. Lakukan selalu untuk mendapatkan hasil memuaskan.InsyaAllah dengan izin Allah parut jerawat akan hilang

2. AIR BASUHAN BERAS

Menjadikan Kulit Putih dan GEBU

Ambil air basuhan beras dan sapukan keseluruh badan sebelum mandi. Biarkan dalam tempuh 10 minit hingga kering kemudian gosokkan dengan span mandi. Amalkan setiap hari. InsyaAllah dengan izin Allah kulit anda akan menjadi cantik!


3 KULIT LEMBUT, LICIN DAN LEMBAB BERSERI.


Ambilkan sedikit madu lebah ( Madu asli ) sapukan pada wajah dan biarkan 15 - 20 minit. Kemudian bersihkan dengan air dan keringkan. Hasilnya kulit wajah anda akan menjadi licin, lembut dan berseri.

4. LIMAU NIPIS Hilangkan Bintik Hitam dan Putih pada Wajah


Caranya tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan campurkan bersama perahan air limau nipis, gaulkan bersama putih telor. Lebih baik jika telor ayam kampong. Lekapkan bancuhan bahan tadi kepada wajah yang berbintik-bintik ( Lebih baik ditempekkan menggunakan tisu ) biarkan hingga kering kemudian cuci dengan air suam. Lakukan selalu untuk hasil yang tinggi. InsyaAllah bintik-bintik pada wajah akan hilang beransur-ansur.

5. Daun Sirih & Limau Kasturi/Limau Nipis

Memulihkan
Kulit Perut Berlipat-Lipat ( Terutama bagi Wanita yang telah beranak ramai )

Sediakan satu sudu kapur sirih, dauh sirih, minyak kayu putih dan satu sudu air perahan limau nipis/kasturi. Semua bahan tersebut dilumatkan dan disapukan keperut yang berlipat-lipat tersebut. Lakukan setiap hari. InsyaAllah dengan izin Allah 
kulit perut menjadi tegang dan hilang lipatannya.

Selamat mencuba dan mendapatkan hasil yang sempurna. 
Mudah-mudahan anda semua sentiasa mendapat rahmat Allah S.W.T


Sumber  :  Kiriman email drp sahabat..Tq!

*  Kesimpulannya di sini..banyak khasiat yang kadang kala tidak terfikir oleh kita akan kebaikannya.
Dan untuk memperolehi manfaatnya..disiplin dalam diri perlu ada untuk mengamalkannya..
Begitu juga dalam penjagaan kesihatan kita...
Yang utama , rajin atau tidak ....atau perlu atau tidak perlu.atau elok atau tidak..
Itu sahaja..!
Dalam apa jua..terpulang pada kita...
:)

24 comments:

kakcikseroja said...

Salam adikku TInie..

semuanya telah tersedia di sekeliling kita. Cuma kita yang agak kurang rajin berusaha. Lebih mudah membeli yang tersedia walaupun kandungan tidak pasti apa...

kak Erna said...

salam tini..terima kasih kasih kongsi info..memang bolih dicuba ni..semua yang digunakan bahan bahan tempatan yang mudah didapati..

Sha said...

salam:)
info yg baik sgt.

sllu ada angin.... masa nak tu tak sabar2 nak buat. Pastu bila dtg sakit M, terus hilang entah ke mana....

Abd Razak said...

Salam..:):)

Bolehlah dicuba lepas ni..:)

Tegasnya tidak ada makhluk yang Tuhan cipta yang sia-sia. Semuanya ada maksud dan tujuan cuma banyak manusia yang tidak tahu hikmah dan rahsianya, didikan dan pengajarannya.

Moga kitak sihat..:):)

penjejak maya said...

salam,

tak perlu berhabis duit beribu kerana yang ada di sekeliling kita pun dah memadai..

Kunang-Kunang said...

Semua yang dijadikan Allah berguna antara satu sama lain, cuma antara kita tahu atau tidak sahaja.

Terima kasih for the good info Sis.

maiyah said...

menarik ni, petua yg bagus..

ikan emas said...

petua macam-macam,
bahan-bahan ada depan mata
cuma tak rajin nak buat ..


...Selamat Hari Guru !!

Kal Jis said...

Salam cekgu. Selamat Hari Guru..

Makasih rajin singgah blog saya..:)

secangkir madu merah said...

makan buah tomato pon boleh buat kulit kita cantik...
petua yg mudah dan murah...
pucuk pangkal rajin kan?

selamat hari guru...cikgu.

Afida Anuar said...

Thanks akak atas petua...

dan...

Selamat hari guru kak tinie...

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis tinie

hehe... best gak petua tue.. maiza suka amalkan hampas kelapa parut yg dah di gunakan.. lumur pada badan utk licinkn kulit dan buang kotoran.. pada kepala pula.. suka limau purut.. ramas pada air.. mandi sambil lumur2 pada seluruh badan.. lps tue.. harum ja.. segar..

thanks ya infonya... SELAMAT HARI GURU akak... :)

Pn Kartini said...

To My lovely KakCikS..:):)
Agaknya bila beli semua tu lebih senang drp menyediakan bahan2 utk membuat sendiri...
:):)Apa2 semua bergantung pada disiplin diri kan..:):)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna..:):)
Salam :)
:):):)Selamat mencuba yaa kak..:):)
Moga nampak hasilnya yg memberangsangkan..:):)

Pn Kartini said...

To my dear KakLongSha..:):)

Thanks sis..
aduhai sis..camtulah kita kan..memang andai semangatnya tak sekental mana..kan pasti cepat jek penyakit M tu datang kan..aduhaiii..:):):)

Pn Kartini said...

To Mr Abdul Razak:)
Salam kitak..:)

Memang banyak rahsia alam yang terkadang tidak terfikir akan kita akan manfaatnya..
Suka dgr petua dari org2 tua..byk info dapat!tahu jekk daun tu utk apa..daun ni ubat apa..:):)...
Syukur kerana dariNya jua segala nikmat itu dianugerahkan utk kita..;):)

Pn Kartini said...

To Mr Penjejak Maya..:)

salam:)
Betul.Pokok pangkalnya bergantung pada diri kita jua..memilih apa yg terbaik..:)

Pn Kartini said...

To My lovely Kak Ani..Kunang-kunang:):)

Salam sis..:)
Semoga ia memberi manfaat utk kita bersama...:)

Kdg2 semangat tu turun naik..sekali ia memuncak..rajinlah ia...
Tapi sesekali malas tu datang..terbiar camtu shj..aduhaii..:):)

Pn Kartini said...

To my dear Maiyah..:)

Salam dear,
Maiyah nak cuba tak?:):)

Pn Kartini said...

To my dear Ikan emas:)

Tulah kita..
Hak utk memilih apa yg terbaik utk kita..
mungkin bg mereka yg berminat..pasti ada rajinnya..:)

Pn Kartini said...

To Mr Kal Jis:)

Salam:)
Thanks utk ucapan...:)
Kmk singgah sebagai menghargai teman yang sudi menziarahi kmk di situk..:):)Thanks utk kitak juak..

Pn Kartini said...

To my lovely sis yati..smm:)
Kdg2 rajin tu di awalnya....lepas itu..bila malas membuak2 di akhirnya..semua terhenti!aduhaii:)

Pn Kartini said...

To my lovely Dik Fida..:)
Nanti2 fida cuba yaa..:)Thanks dear ..wish utk akak...:)
Fida..take care !!:)

Pn Kartini said...

To my lovely dik Maiza..:)
Adusss..mengalahkan akak ni..rajin Maiza amal petua yaaa...yelah kan..petua warisan org dulu2 memang byk gunanya..:):)Pe2..tabik spring utk Maiza..:):):)

Thanks dear sudi wish kat akak..:):)
Take care yaa..:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran