CETUSAN MINDA

..Jalan Kaki...!!

Tahukah anda? Dengan hanya berjalan kaki..mampu menurunkan berat badan jika diamalkan secara konsisten,malah yang utama boleh mencegah pelbagai penyakit kardiovaskular yang lain.


Kelebihan berjalan kaki  :
1.  Membantu menurunkan berat badan seterusnya menambah
      kecergasan. Dengan hanya berjalan 30-60min,kita dpt menambah 
      kadar otot  & seterusnya meningkatkan kadar metabolisme.
     
  
Ada sesetengah org tetap kurus walaupun makan dlm kuantiti yg banyak.Ini bermakna bdn mereka terdiri byk otot & ada pula individu yang hanya makan sedikit ttp badan mereka cepat naik!!  Itu kerana bdn mereka terdiri byk lemak kerana mereka tidak aktif.!

 2.  Berjalan kaki boleh mengelakkan pelbagai penyakit kardiovaskular  
       seperti sakit  jantung,darah  tinggi serta mampu mencegah 
       osteoporosis .   
    
  3.  Berjalan kaki membakar lemak lebih kurang sama dengan 
       berjogging, tetapi berjalan kaki  memberi impak yang kurang 
       kepada sendi. Jadi ia amat sesuai utk individu yang alami 
       masalah  lebihan berat badan dan juga warga emas.

  4.  Pengamal senaman berjalan kaki secara rutin,kadar metabolisme 
       akan aktif & membantu  untuk proses pembakaran lemak sehingga 
      12 jam selepas berjalan kaki  walau hanya berjalan dengan  jarak 
       sejauh 2km!! :)
    
 5.  Berjalan kaki mampu mengurangkan nafsu makan kepada mereka 
      yang sentiasa mempunyai  selera makan yang tinggi!
    
6.  Ia boleh dijadikan sebagai terapi utk sesiapa sahaja yg inginkan 
     hidup sihat.Ini terbukti apabila pesakit yg mengalami strok 
     mengamalkan berjalan kaki  sejauh 1.5km waktu pagi dan 1.5km
     waktu petang selama 2 tahun yang mana di akhirnya pesakit
     berkenaan pulih dari penyakit strok berkenaan.



TIP  PENTING  :


*  Lakukan pemanasan dan senaman regangan sebelum dan
selepas berjalan kaki.

*  Bagi yg ingin memulakan aktiviti berjalan kaki,anda dinasihatkan
memulakan dengan menambah jarak sebelum menambah kelajuan 
berjalan kaki

* Lakukan talk test! Pastikan anda blh bercakap dgn normal tanpa rasa tercungap-cungap semasa berjalan.Jika tdk mampu bercakap bermakna anda berjln terlampau laju.Maka perlahankan sedikit langkah anda krn bg yg tdk biasa mungkin berisiko utk mendpt serangan
jantung atau mungkin pengsan.

*  Minum air secukupnya bg mengelakkan dehidrasi.





* Sumber : Bahan bacaan iSihatJune/2010

14 comments:

Abd Razak said...

Salam..:):)

Apa khabar kitak tek, moga kitak sihat di sinun? Kamek bait Alhamdulillah..:)

Info yang sangat berguna..thanks kitak..:)

Kamek memang setiap hari berjalan sejauh 4km ke atas, tok rutin seharian kamek, kiranya jarang tak buat..:):)

kak Erna said...

salam tini..akak termasok golongan makan sikit..tapi badan naik..memang banyak lemak kan..kurang pergerakan..kalau jalan kaki..lebih sikit je..dah tercungap2..

- jinggo - said...

saya yakin dan percaya N3 ni mengukuhkan lagi..kefahaman saya..sebab saya sendiri kaki jalan2.....he...

Kunang-Kunang said...

Salam Sis Tinie,

Satu info yang bagus dan sangat berguna.

Kita tidak perlu mengeluarkan duit untuk mengeluarkan peluh dengan cara berjalan kaki.

piewahid said...

salam,
mf, lama xbkesempatan ziarah.

senaman jalan kaki sajalah yg paling sesuai utk mereka yg berumur spt saya ni...cuma nk istiqamah tu sshlah sikit

kalau terlonjak2 aktif mcm org muda, mulalah pnyakit lain yg dtg :)

penjejak maya said...

salam,

selain berjalan turun naik tangga tu pun bagus kalau amalkan.. turun naik tangga hari-hari apartmen setinggi 20 tingkat tu kalau tak kurus lagi tak tau la nak kata..

hazeleyed lady said...

...kaau boeh nak berjaan kaki saje pergi kerja...tapi dengan cuaca seperti sekarang ...terpaksa batakan saja niat tuu...
Buat brisk walking sebagai amalan senaman memang sesuai buat kak hazel tapi dah lama cuti...hahaha!

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak..:)
Alhamdulillah..sht kmk di situk..tksh:)
Bagus kitak..ptgkan jagaan kesihatan..kmk rasanya sik larat 4km....juz 3km jekk...tu pun dah rasa jauh.aduhaii.:):)

Moga ktk diberikan kesihatan yang baik..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna..:)

salam sis..:)
BEgitulah kan ..faktor usia kita juga mempengaruhi..bila metabolisme bdn mulai menurun...
Tp sis..pe2 yg ptg kita sht..
mungkin permulaan tercungap2 dibuatnya..InsyaAllah...lama2 dah terbiasa..:)

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo..:)
Memang boleh diterima fakta ni..sbb yg memberi panduan tu merupa jurulth kecergasan force fitness gymnasium:):)...

Kiranya beruntunglah yaa..sbb dah kaki jalan tu..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Hanim:)

Salam kak..

Betul tu...
Jalan kaki boleh juga berpeluh kan..
Biasa tinie selang seli jalan-lari..tp byk berjalanlah dari yg larinya..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Pie wahid:)

Salam..
Faham dgn kesibukan bekerja..asalkan tidak terus dilupa..itu sudah memadai:)

Kiranya berjalan ni..senaman yang kurang lasaknya..tp masih juga riadah yg sihat..asalkan berpeluh:)

Pn Kartini said...

To Mr Penjejak Maya:)

Salam..:)
Betul tu..kalau naik turun tangga 20 tingkat tu,,memang confirm boleh menguruskan..InsyaAllah..:)
Cuma di sekolah...tk dek setinggi itu..aduhaiii..

Pn Kartini said...

To my lovely sis hazeleyed:)

Salam sis..
alahai sis..tunggu betul2 sihat..nanti2 bolehlah akak berbasikal lagi kann..:):)
Tini tk dek basikal sis...tu yg kena jalan kaki jekk tuuu..hehe..:):)

Take care sis..:)Luv u:):)Muaahss:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran