CETUSAN MINDA

..Ujian.....



..Menunggu 
Di Radiology Department...




Alhamdulilah..tak lama menunggu..
Tup2..dah dapat tgk hasilnya..

Ada sedikit jangkitan di peparu kanan..kata Pakar 
Tak serious..!
Syukur!

ermmmm....
Dapat agak ke gambar X-ray sape tu ekk..!!?
Jawapannya ::
:
:
:
V

Maka..Atas saranan Doktor..
Si Aisha perlu diberi nebulizer setiap 4 jam sekali


4 jam  Pertama...kul 1.10pm

4 jam ke-dua...kul 5.46pm
(..terlewat..disebabkan makbonda sibuk tengok2kan unit Renjer Puteri yang ikuti perkhemahan)




4 jam ke-3....9.30pm
4 jam ke-4....1.40am
.........Tak tersnap gambar!!Makbondanya penatttt!


&
4 jam ke-5...kul 5.40am




Untuk ke hari ini..


 Nebulizer diberi setiap 6 jam sekali..

So far..Alhamdulilah...
Batuk dah mula berkurang..
Moga nanti anakanda Aisha kembali sihat sepenuhnya...

:
:
:
:
:
**********************************************

"Dan apa sahaja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allahlah datangnya, 
dan apabila kamu ditimpa kemudaratan, 
maka hanya padanya kamu minta pertolongan."
(QS al-Nahl : 53)
" ... dan cukuplah Allah menjadi walimu (memeliharamu) dan
cukuplah Allah menjadi penolongmu" 
(al-Nisa' : 45)


Dalam melepasi rintangan dan masalah hidup, Allah mengkehendaki kita supaya hanya menambatkan pergantungan kepada~Nya sahaja.
Dialah yang menimpakan masalah (dugaan) dan Dialah juga yang 
menurunkan jalan penyelesaiannya.
Allah mahu kita supaya menjadikan~Nya tempat mengadu dan
mencurahkan kasih sayang serta pengharapan.

Allah juga mahu kita supaya sentiasa disisiNya untuk bersandar, bermesra dan berhibur hati. Itulah sebenarnya perancangan Allah.
Apabila kita telah bergantung sepenuhnya kepada Allah, Allah akan memastikan penghidupan kita selamat, sejahtera dan terjamin.

Tiada apapun, sama ada ianya seseorang atau sesuatu yang mampu 
mengancam dan memudaratkan perlindungan dan pertolongan Allah ke atas kita. Oleh itu kita tidak lagi perlu merasa takut, bimbang dan gelisah terhadap apa jua yang menjadi halangan dan masalah kepada kita. 
Semuanya kerana kita telah ada Allah sebagi tempat 
mengadu dan bergantung harapan.

*******************************************************





32 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga kitak sihat hendaknya serta ketabahan dalam menghadapai ujian dari Allah Taala..

dan..

Moga Allah kurniakan kembali kesihatan anakanda kitak Aisya semula..amin

Acik Erna said...

Assalam tini..semoga Aisya sihat semula.
macam maan boleh jadi gitu agaknya tini..budak kecik lagi..sian dia..
ujian buat tini dalam tempoh membesarkan aisya.semoga cepat sihat anakanda aisya.

hazeleyed lady said...

Ass-Salam dear sis
lama nian kak hazel tak berkesempatan bertandang ke sini...

Semuga anakanda Aisha cepat sembuh dan terus ceria...dan sis sentiasa diberi kekuatan dalam membesarkan anak...
Do not worry...she is gonna be fine ...especially under your tender loving care.
wassalam

hani@debumelukut said...

cian aisha...tapi tak per, insyaAllah bertambah baik lah tu..setiap penyakit ada ubat kann..

Nur-nba said...

Salam.. Kak Kartini, Nur doakan semoga anak akak , Aisya cepat sembuh.. Banyakkan berdoa dan bersabar ye..

Afida Anuar said...

Salam my dear kak tinie.. didoakan aisya cepat sembuh.... InsyaAllah...

kesian akak tengok wajah yang tak bermaya tu..

Cikli said...

semoga lulus ujian ini dengan bertambah kesihatan dan kesenangan.

mamaijat said...

....semuga anakanda bertambah sihat...semuga bonda juga tabah menghadapi ujian...amin

ZOOL@TOD said...

Dengan rawatan yang betul ditambah dengan doa bonda,Insya-Allah Aisyah akan sembuh.

sal said...

cian si kecil kena jangkitan..
moga cepat sembuh...
klu anak2 sakit..
ibunya yg risau yee..
harap akan seperti sediakala semula

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sis Tinie,

Semog Aisha sihat segera.

Cikguzam said...

Salam Pn.Kartini,
Semoga Aisha cepat sembuh dan sihat walafiat. Ketabahan dan kekuatan semangat adalah pemangkin kepada mensyukuri nikmat Ilahi. Semoga Puan sekeluarga sentiasa dalam keadaan baik, Amin.

Zaitun said...

Salam Tinie

Kesian Aisha,semoga cepat sembuh ya.

missgee said...

Salam Kak Tinie,
Semoga anak kesayangan cepat sembuh..

P/s: salam tumpang baca :)

mamawana said...

Assalam Tini,

Ciannya Puteri ni... moga cepat sembuh. Ibu Tini juga sabar ya..doa dari mamawana jugak.

maiyah said...

assalam..

moga cpt smbuh.. dlu ank sy ayu pun camni tp dh besar ni dah xde..

Pn Kartini said...

To Mr`Abd Razak:)

Waalaikumusalam:)

Moga ktk diberikan kesihatan yang baik di sinun dan sentiasa dirahmatiNya:)Amin..

Tksh kitak..sik pernah lupa utk doakan kebaikan utk kamek sekeluarga..:)Moga doa kitak utk anakanda diebrkatiNya..Amin..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna:)

Waalaikumusalam kak:)

Tksh yaa kak..:)
Aisha ni..dulu prematured baby..dan antibodinya pun memang doktor cakap kuranglah berbanding knk2 biasa..
Cepat sgt kena batuknya..pakar lum detect samada batuk disebabkan lelah atau allergic resdung!..

InsyaAllah kak..moga sentiasa ada kekuatan utk menghadapi dugaan dalam membesar anak2 ni...:)

tq yaa kak:)Moga akak sihat2 di sana:)

Pn Kartini said...

To my lovely sis hazeleyed
Waalaikumusalam kak:)

Tini pun sama juga tak singgah2 ke blog akak mahupun teman2 lain..aduhaii..:)
Tq yaa kak..InsyaAllah..ada kekuatan itu...Moga akak juga kan sentiasa dirahmatiNya dan diberikan kesihatan yang baik....Amin..

:)

Pn Kartini said...

To my dear puan hani:)

Bila dah biasa tgk dia ni ceria..bila sakit..memang susah hati makbondanya...aduhaii..:)

InsyaAllah...Moga aisha kan sihat sepenuhnya nanti..
tq yaa:):)

Pn Kartini said...

To my dear Nur:)

salam dear..
Tksh ya dik..:):)
Agaknya sebab tgk semek tu tak ceria..aura nak berblog pun hilang!!
Memang susah hati bila anak2 sakit kan...

Anyway...thanks yaa Nur:)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam dear:)
Tq yaa dik...sentiasa doakan utk akak dan keluarga..:)
Moga dik fida sihat2 di sana yaa..:)

Aduhaiii.....dengan muka yang tak bermaya tu laaa buat hati makbondanya tak keruan...!!huhuu

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Tksh CikLi..:)
InsyaAllah...Moga doa diberkatiNya..Amin

:)

Pn Kartini said...

To my dear mamaijat:)

Tksh kak..:)..
Moga doa dari akak diperkenankanNya..
Begitulah kan..adabnya..bila anak2 tak sihat..hati jadi tak keruan!

Pn Kartini said...

To Mr Zool:)

Tksh yaa doakan utk anak akak!
InsyaAllah..Aisha kan sembuh atas izinNya jua...

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Sal:)

Sebenarnya kak..memang setiap kali Aisha ni batuk...bagaikan fobia makbondanya..sebab cepat sgt kena jangkitannya...Tapi Alhamdulillah..sekarang ni batuk Aisha tak ada lagi sampai ke ward!Cuma dulu2 pernah juga 2 kali ditahan wardnya!!!

Pn Kartini said...

To my dear kak Ani:)

waalaikumusalam kak:)

InsyaAllah...mudah2an diperkenankan doa olehNya jua...Amin...

Moga akak juga diberikan kesihatan yang baik di sana:)

tq yaa kak:)

Pn Kartini said...

To CkgZam:)

Waalaikumusalam :)

InsyaAllah...mudah2an..:)
Tksh yaa CkgZam..doakan kebaikan utk akak sekeluarga...:)

Moga Ckg Zam juga diberikan kesihatan yang baik dan sentiasa dalam rahmat kasihsayangNya..Amin:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Zai:)

Memang kesian si Aisha..nak2 malam2 terjaga disebabkan batuk + muntah!
Now...dah nampak kurus skit!!!!:(

Pn Kartini said...

To my dear missGee:)

Thanks gee..:)
Pertama kali singgah ke sini..doakan kebaikan utk akak sekeluarga..:)
Moga Gee sentiasa dirahmatiNya dan dilindungiNya selalu...Amin:):)

p/s: kedatangan yang sentiasa dialu2kan....:)tksh byk2 yaa:)

Pn Kartini said...

To my dear mamawana:)

Waalaikumusalam mama:)

Tksh yaa kak..:)
Moga akak di sana sentiasa diberikan kesiahtan yang baik:)

tksh kak sudi doakan utk Aisha & makbondanya...:):)

p/s: Alhamdulillah...blog akak Nurkaseh yaaa..dah 'sihat'...InsyaAllah...ada masa tini singgah yaa:):)Smileeee:)

Pn Kartini said...

To my dear Maiyah:)

Salam Maiyah:)

Tksh yaa...bila baca komen dari Maiyah..at least memberi harapan dan semmgnya mengurangkan rasa susah hati makbondanya Aisha..:)Kiranya ada harapan utk sembuh seperti sediakala kannn..):)

Thanks Maiyah:)Moga Maiyah sihat2 dan ceria selalu:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran