CETUSAN MINDA

...Terapi Urat Lakkk!!..


Semalam kita dah berterapi minda..
Merelakskan minda dengan lenggok gemalai sang ikan!
 Maka berbunga2 senyum..kalau tak senyum pun..
mungkin juga....
tergemalai jap!...atau pun
lalalalalaalalala...!!senang hatiiii  maaaa

Maka semalam tenanglah minda...
setenang air lam akuarium tu jugakk

Tapi tu citer semalam kan..baru jee relaks minda
Tup2 hari ni...esok lusa...
peningggggggg semula....atau pun...
stressssssss semula...
Uhh!!

Maka  kan berkeceramuk perasaan dek bahana
geramkan seseorang!!!
Gggrrrrrrrrrr...Sabor...sabor!
atau pun
terkezut dengan tugasan yang tetiba mendatang!!
atau mungkin juga kerana..
pening dek ragam2 manusia...uhhh!!

Maka minda yang relaks semalam...dahhhhh jadiiiii terstress pulaaaa
&
bila stress sudah pasti juga akan mempengaruhi emosi dan juga 
 perjalanan sistem dalam badan kita....
ermmmm...
dan satu kesan yang boleh kita alami...
adalah ketegangan urat di bahagian bahu mahupun urat leher!
Betul takkk???

Di sini nak kongsi....apa yang tuan tanah blog dapat dari makbonda yang sekarang
memang berulang-alik ke hospital utk terapi itu dan ini...
(...Moga mak diberikanNya kesembuhan..& kesihatan yang baik berpanjangan..Amin...)

Salah satunya...dari Jabatan Fisioterapi
-  Urutan langkah senaman ringkas untuk mengurangkan ketegangan urat di leher
:
:
:
:
V
....gambar yang disnap dari risalah makbonda....!...


ermmmm....
Untuk teman sekalian..........
Selamat Berterapi Urat lakkkk yaa!!

:):):)

OpppSS!!

Satu lagi sumber yang menarik..
bertajuk 'Mari Bersenam Tengkuk' dari blog LamanMuhandis
(..tahu ni pun bila Mr CikLi sarankannya lam komennya...terimakasih yaaa!!)
Kiranya tambahan tips lah niii....
JOM!!
:
:
:
V
 
....Mengikut tuan punya sumber ....
Katanya..
Semua boleh buat senaman ini kecuali katak. Katak takde leher macammana nak buat!!
 
 :):):)

22 comments:

kakcik said...

Assalamu'alaikum Adikku Tinie...

Kat tempat kakcik ni, setiap pagi semua orang diarahkan untuk membuat senaman ringkas sebelum memulakan kerja. Kalau sedang makan, apa nak disenamkan selain dari mulut yang mengunyah! :)

Abd Razak said...

Assalamualaikum..:)

Moga kitak dikurniakan Allah kesihatan yang berpanjangan serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..amin :)

Ermmm bisa dijadikan amalan setiap hari. Biasanya sebelum jogging selalu juak disertakan senaman tok tapi kadang sik dibuat sebab excited gilak nak jogging hehe :)

Anyway, thanks kitak..:)

P/S : For migrain elok amalkan ayat 19 Surah Al-Waaqiah sebanyak mana yang termampu..

al-lavendari said...

kalau suruh orang tolong buatkan, boleh tak ?

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sis Tinie,

Terima kasih berkongsi cara bersenam untuk hilangkan penat dan ketegangan di leher.

Afida Anuar said...

Alhamdulillah..mcm2 perkongsian terapi kat sini...seronok fida baca;)..

ok..sbelum mandi petang ni, buat dulu seround;)

ainnoraini said...

tempat kerja saye pagi2 mmg ade senaman sebelum mulakan tugas...

ok la jugak..baru la segar sikitkan..tapi saye ni selalu jer lewat..lepas jer letak kete...kene jln laju2 takut terlewat...itu pun kire senaman la jugakkan...

Acik Erna said...

assalam tini..terima kasih..sudi kongsikan gambar tu disini..insyaallah nak cuba buat..akak memang selalau kena ketegangan di bahu dan leher ni.

Cikli said...

salam cikgu,

moga ini dapat membantu senamkan leher

http://garamsicho.blogspot.com/2009/02/mari-bersenam-tengkuk.html

missgee said...

Kak Tinie,
Bawa-bawa bertenang..
Emosi harus dijaga..
Mudah-mudahan suma akan okeh :)

ibuintan said...

Assalamualaikum Dik Tinie,

lama rasanya akak tak menyapa di sini, moga Tinie dan keluarga sihat

selalu juga buat bila rasa tegang sangat di bahu dan tengkuk.. tapi tak semuanya, memang ada kesan baiknya

Pn Kartini said...

To my lovely KakCikS:):)

Waalaikumusalam my dear sis..:):)

ermmmmm..bagus tu kakCikS..at least gerak2 juga otot setiap pagi..:):)
Yang duk makan tu...kiranya..exercise mulutlahhh tuu..heheh:):)

MOga KakCikS senyum2 di sana dan sihat selalu...amin...:)

sal said...

singgah sini..
lepas makan durian di blog salsuria,
nak terapi juga..

moga dapat hilangkan stress ...
dan sihat selalu..

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaakumusalam:)
Moga ktk sihat2 di sinun:)

Rajinnnnnnn kitak owhhh..
sik hal...mun kitak jogging..peredaran kitak & otot2 pastinya berkerja juakkk bahh...
jeles pula kmk tuk...:):):)

p/s: tq utk ingatan:)

Pn Kartini said...

To Tuan Hj AL:)

er..er....boleh sajeee..janji ada gerakan...:):)kiranya terapi gak kann:)

Pn Kartini said...

To my lovely KAk Ani:)

Waalaikumusalam:)

Sama2 kak..
saje nak kongsi apa yang ada..sekurang2nya dapat juga manfaat bersama kan..:)

Pn Kartini said...

To my dear Dik Fida:)

hehehe...actually..menterapikan diri akak gakk niii..:):)

woww...!!sempat lagii tuuu ..bagus bagus bagus!

Pn Kartini said...

Tomy dear ainnoraini:)

bagus tuuu kan..
sekurang2nya gerak jugak lahh otot2..mesti cergas nak buat kerja lepas tu..:)

tak pe...jalan cepat2 dari parking pun dikira senaman:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Waalaikumusalam kak:)

berminat nak snap gambar dari risalah mak tu bukannya apa kak...memang tini pun terasa tegang jekk urat2 di bahg leher& bahu niii....
kiranya samalah kita kan kak:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLI..:)

Thanksssssss yaaa
izinkan tuan tanah blog letak gamabr yang bawah tuu yaa..nice!

Pn Kartini said...

To my dear miss Gee:):)

Assalamualaikum dear:)
errmmm...hari ni cuti peristiwa yaa...memang seronok kan..dapat rest!:):)
:)tenang2kan minda :):)esok mesti bersemangat semula ke sekolah:):)

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

Waalaikumusalam:)
tak pe kak..faham..kita pun sama2 ada t/jwb..dan pastinya kita kan dahulukan mana2 yang utama dulu kan sis..:):)

ermmm...memang ada jugak buatnya..tapi tu laa...masih juga rasa tegang ni haaa...aduhaii:)

Pn Kartini said...

To my dear kak Sal:)

Salam kak:)

aduhaiii...sedap kannnn kak...durian..tini suka..tapi jarang makannya sbb si hb kurenggg makannya..:):)

pe2...tq sis:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran