CETUSAN MINDA

Tak Selamanya MUDA!..



Begitulah realitinya...
Tidak akan  selamanya muda gagah perkasa itu dimiliki manusia
Tiba masa dan ketikanya..dengan perlahan segala nikmat yang dianugerahNya
Pasti akan ditarikNya jua...
Semakin meningkat usia...Semakin berkurang keupayaan seseorang...
Itulah proses semulajadi yang tidak boleh dihalang oleh kita.


Antara Perubahan dalam Meniti Proses Penuaan
Sebagai checklist untuk kita yang semakin hari sememangnya 
semakin meningkat usia!

     -  KULIT -  
Menampakkan kedut di muka,kulit lebih kering & mungkin bertompok

- SENDI ,TULANG,OTOT  -
-  Mudah patah,Otot menjadi lemah,Sendi menjadi kaku

- DERIA -
Mata-  Mula rabun dekat,penglihatan menjadi kabur
Telinga - Kurang Pendengaran kepada bunyi nyaring
Lidah & Hidung - Deria rasa & bau juga akan bertambah kurang


-  Tindakbalas lebih lambat
-  Penghadaman juga menjadi lambat
-  Saluran darah lebih keras dan kurang elastik
-  Keupayaan jantung mengepam berkurangan
-  Kurang keupayaan mengawal kencing
-  Daya ingatan terutama kepada peristiwa baru menjadi kurang 
-  Kekeliruan akan sesuatu mungkin berlaku
-  Sering sakit kepala
-  Sukar untuk tidur
-  Otot pinggang sering nyeri/sakit
-  Tubuh cepat lelah & penat
-  Perut sering dan mudah masuk angin
-  Rambut mula beruban


Agak2 camne yaa checklist di atas
Andai  ada pada diri MINIMA 9 daripada tanda2 di atas
Sememangnya itulah kita!!
Yang semakin menuju 
ke 
AMBANG PENUAAN!


:)


SMILEeeeeeeeee............

kerana
Itulah Realitinya!

Yang Penting.....
Semoga ada keberkatan dalam Usia kita yang semakin

mendekati ke alam yang 
hakiki....

InsyaAllah.



30 comments:

IMANSHAH said...

sALAM

Tua mengejar di mana kita berada

Acik Erna said...

assalam tini..tua ..sudah tentu kan..seperti kata tini..semoga hidup kita diberkati..

Abd Razak said...

Assalamualaikum..:)

Moga kitak dikurniakan Allah kesihatan yang baik dan usia yang diberkati...amin

USIA adalah anugerah yang begitu berharga yang diberikan Allah kepada manusia dan setiap detik yang berlalu kita menuju kepada penuaan dan kehancuran.

Bila hidup hanya mengejar dunia, akhirat akan menjauh, bila hidup hanya mengejar akhirat dunia akan bersedih, yang benarnya ajaklah dunia untuk mengejar akhirat, kerana dunia ladang amalmu untuk bekal menuju akhirat...:)

Zaitun said...

Dalam checklist tu kak Zai dah ada banyak hehe...

Semoga diri ini lebih banyak mendekatkan diri kepadaNya.

Afida Anuar said...

Assalamualaikum..my dear kak tinie...

tua muda...kita semua sama di sisi Dia..yang membezakan..amalan kita. Moga Allah berkati usia kita hingga ke akhirnya...insyaAllah..

zino said...

segala nya akan berubah....

ibuintan said...

as salam my dear,


waaa.. dah banyak yg tersenarai dalam checklist tu, dan sememangnya keberkatan usia yg diharapkan..insyaalah

Yan said...

kalau boleh tak nak setua itu..

Cikguzam said...

Salam,
Tapi masih ramai yang leka, bahawa tuan akan datang dengan segera menjemput usia..................

Cikli said...

bezakah tua dan lama?

werdah said...

Assalamu'alaikum Tinie

Semoga sentiasa beroleh kesejahteraan dan dalam redha Allah SWT

Hakikatnya begitulah kan; Allah berfirman:
"Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?" (Yaa Siin 36:68)

Banyak dah yang kak dapat; kulit, sendi, tulang, otot, itulah peringatan buat manusia.

annie said...

salam tinie, lamanya akk tak singgah sini.....agaknya tinie pun dah lupa kot kat akk....

apa2pun syukurkan atas kesempatan diberikan pinjaman nikmat kpd kita....

Tinaz said...

My dear, assalamualaikum...:)

Tua, menunjukkan kita tak punya apa-apa kuasa, seorang manusia yang sangat lemah, bergantung sepenuhnya kepada Yang Maha Pencipta.

Sementara di dunia perlengkapkan diri dengan bekal dan taqwa, agar redha Allah di akhirat bakal dikecapi dengan dalam keadaan kita muda buat selamanya..

Pn Kartini said...

to Mr imanshah

salam:)
......sememangnya takkan dapat kita mengelak dari kenyataannya...:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna

Salam kak:)

Itulah yang utamanya...ada keberkatan di akhir hujung usia ini..InsyaAllah kan kak..:)

sal said...

terima kasih mengingat2kan..
kita ni kadangkala teralpa..
memang dah tua pun.hehe..

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam:)

Moga ktk dianugerahi kesiahtan yang baik dan dilindungiNya selalu:)

Tksh kitak...utk satu penambahan ilmu sekaligus satu peringatan utk kita semua..:):)
Moga usia yang tersisa ini ada keberkatannya...InsyaAllah:):)

Pn Kartini said...

To my dear K Zai:)

Rasanya sis..semakin meningkatnya usia..itulah hakikat yang pasti ditempuhi semua..:)
(actually n3 ni sempena penambahan usia tuan punya blog ..heheh)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

ws dear:)

tepat sekali ...
yang utama bagaimana usia kita dimanfaatkan..Di sisiNya semuanya sama kan:)

Pn Kartini said...

To Mr Zino:)

Yup!!setuju tuuh:):)

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

Salam kak:)

Sebagai peringatan utk diri yang semmgnya semkin meningkat usia...dan perlu dgn hati terbuka menerima segala apa kekurangannya...:)

Pn Kartini said...

To my dearkak Yan:)

heheheh....ok ok ok
tua tapi awet muda ekk:):)

Pn Kartini said...

Salam CikguZam:)

Betul tu..kdg2 kita lupa akan kesempatan yang terbentang di mata..terleka terbuai dengan duniawi...:(

Pn Kartini said...

To Mr CikLI..:)

Andai dirujuk kamus dewan ..sememangya berbeza tuuu:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Werdah:)

salam kak:)

Tksh utk penambahan ilmu kak..
itulah kenyataannya kan kak
kekuatan yang diberi..semakin lama pastinya ditarikNya jua..
Itu realiti utk kita semua

:)tksh ya kak:)

Pn Kartini said...

To my dear kak Annie

salam kakkkkkkkkkk

aduhaiii sis..
maaf yaa dah lama juga tini tak singgah ke sana..kdg2 terfikir juga akak agaknya sibuk dengan study akak..
Anyway..tq yaa kak..InsyaAllah..tini terjah ke 'umah' akak yaa:):):)

smile sisssssss:)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz:)

Waalaikumusalam :)

Tidak perlu utk kita mendabik dada..kerana tidak akan selamanya biasa berdiri gagah..tika upaya dan tenaga hilang..sudah pasti..tertunduk jua!..:):)
Semoga kita bisa memanfaatkan usia yang tersisa ini...InsyaAllah:)

Pn Kartini said...

To my dear kak Sal:)

aduhaii...
Samalah kak ..kita nii...
memang teralpa jugaakkkk...hhuhuhu:):)

Nur-nba said...

Assalamualaikum Kak Kartini,
TQ atas perkongsian..
Nur mohon izin untuk linkkan di blog.. boleh ye..? Terima kasih banyak kak..

Pn Kartini said...

To my dear Nur-nba

Waalaikumusalam dear:)

Moga Nur sihat2 di sana yaa:)
Persilakan dear..
ilmu utk dikongsi bersama juga..:):)
Take care dear!

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran