CETUSAN MINDA

...Bila Janji Termeteri...



Cuti Sekolah sememangnya sinonim dengan Majlis Perkhawinan.Beberapa  undangan dari bekas anak-anak didik diterima .Maka sempena itu, n3 kali ini adalah untuk mereka bakal pengantin mahupun pengantin baru juga pengantin yang telah lama melayari bahtera perkahwinan..maka rasanya tidak salah untuk kita sentiasa ingat akan kesucian satu ikatan perkahwinan yang telah termeteri.
Berikut adalah khutbah nikah yang disampaikan di satu majlis akad nikah yang banyak manfaat untuk direnungi bersama  ...............Insya Allah.


 
Segala puji bagi Allah yang dengan rahmat dan kasih sayangNya dapat kita berhimpun dalam majlis yang diberkati ini. Selawat dan salam kepada Junjungan kekasih kita Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, kemuliaan dan keberkatan kepada ahli Keluarga Baginda, para Sahabat r.a. para Syuhada, para Auliya, para Ulama dan mereka yang menjejaki perjalanan kebenaran.
Anakanda berdua,
Oleh kerana itu, ada 3 perkara penting perlu wujud demi kebahagiaan dalam hidup seseorang, iaitu :


Ciri Pertama  :

Ciri Kedua  :


Ciri Ketiga  :
 


Wahai anakanda,

3) Pernikahan adalah KEBAHAGIAN. Ia adalah pakaian dan kehidupan ahli syurgawi, maka kebahagiaan yang dimiliki dalam bahtera rumahtangga amat tidak disukai oleh iblis. Sebagai musuh abadi manusia, iblis sang pewaris neraka akan terus bekerja untuk menghancurkan kebahagiaan yang menjadi milik manusia, anak keturunan Adam sebagai para calon pewaris syurga.

Dalam hal kehidupan berkeluarga, salah satu benteng terkuat untuk menjaga kebahagiaan dari kehancuran atau kecelaruan itu adalah sikap kemaafan. Bukalah pintu kemaafan selebar-lebarnya dan selama-lamanya kerana ia akan mencegah masuknya kemarahan, kemarahan pembuka pintu iblis dalam menghancurkan kebahagiaan anak-anak Adam.

Ini penting untuk selalu diingat kerana anakanda mempunyai perangai, pemikiran, citarasa sendiri-sendiri yang unik, lengkap dengan kelebihan dan kelemahannya masing-masing, sedangkan melalui pernikahan, perbezaan ini hendak dipersatukan dalam sebuah rumahtangga demi kebahagiaan. Justeru sikap faham memahami, bertolak ansur dan keterbukaan di atas kelemahan dan saling memaafkan antara dua pihak amat penting. Ia adalah resepi abadi dan kuat dalam membangun rumahtangga bahagia. Lebih dari itu, kemaafan adalah jalan menuju taqwa, [wa ‘anta’fu aqrobu littaqwa - dan kemaafan itu lebih dekat kepada taqwa].

4) Pernikahan adalah RAHMAT. Berdasarkan fitrah manusia, agama mengatur tanggung jawab, peranan dan fungsi anakanda masing-masing dalam kehidupan berkeluarga. Sempurnakanlah dan tunaikanlah hal tersebut dalam perjalanan kita membangun rumah tangga yang semoga dengan demikian akan dirahmati dan diberkati Allah SWT. Menurut ketentuan agama, tanggung jawab sebagai ketua keluarga berada di bahu suami dengan tanggung jawab terbesar dan terberat adalah menjaga agar bahtera keluarga selalu berjalan menuju matlamat abadi, yakni kebahagiaan dunia akhirat dan terhindar dari siksa neraka.

Teladan mulia bagi isteri tentunya adalah Ibunda Sayyidatina Khadijah, yang selalu memberikan keteduhan, kelembutan dan juga dorongan yang tiada henti kepada suami untuk tetap istiqamah, sehingga betapapun beratnya tentangan dalam rangka menuju matlamat abadi itu selalu dapat diatasi dengan baik dan penuh tanggung jawab. Ingatlah selalu oleh kalian berdua bahwa salah satu fungsi pasangan suami isteri menurut Al-Qur’an (al-Baqarah:187) adalah seperti pakaian [mereka adalah pakaian bagimu dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka].

Fungsi pakaian selain untuk keindahan adalah juga untuk menutupi aurat, maka suami isteri harus saling menutupi kelemahan pasangannya. Seandainya kalian melihat kelemahan pada pasangan kalian maka berdoalah agar dibalik kelemahan itu terdapat kebaikan yang tidak terduga.

                               Ingatlah firman Allah SWT (An-Nisaa’:19],

“Kemudian jika kamu tidak menyukai mereka maka bersabarlah, kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.”

5) Tingkatkanlah bakti kalian kepada ayah-bonda, yang telah dengan penuh kasih sayang dan kesabaran menghantar kalian hingga ke jinjang untuk memulai hidup baru, membangun rumah tangga sendiri. Perlu anakanda ingat bahawa cinta dan kasih sayang mereka kepada anakanda tidak akan pernah pudar walau kini kamu telah membangun rumah tangga sendiri.


Sebagai penutup di akhir khutbah, Ayahanda Walid berpesan kepada kedua mempelai pengantin baru dan juga buat sekelian yang hadir dengan firman Allah SWT :



“Bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapatkan kemenangan yang besar.” (al-Ahzaab: 70-71)

“Bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benarnya takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu meninggal dunia melainkan dalam keadaan beragama Islam.” (Ali-‘Imran: 102)

sumber Dr. Nurdin Jamaludin UK




 

Selamat Pengantin Baru Buat semua anak didik &
istimewa untuk dedek
Semoga Bahagia selamanya...
:)

22 comments:

sal said...

Assalamualaikum Tinie..

esok pun saya dpt bnyk jemputan majlis kenduri kendara..5 semuanya untuk hri sabtu dan ahad...

maklumlah musim cuti2 begini..insyaAllah tidak menguzurkan..

Cikli said...

elok baca khutbah ni setiap pagi jumaat sama-sama.

Acik Erna said...

assalam tini..ucapan selamat jugak buat semua anak didik tini yang akan kegerbang perkahwinan..

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Ruang dan kesempatan ini didoakan semoga kitak terus sihat dan tenang..amin..:)

Indah segala nasihat dan peringatan dari kitak. Moga apa yang diungkapkan diambil sepenuhnya sebagai penunjuk jalan di sepanjang perjalanan jalan menuju~Nya.

Thanks kitak..:)

hazeleyed lady said...

Ass-Salam dear...
Good posting...
Wish that everybody could read it...

Keep well dear.

Tinaz said...

My dear, assalamualaikum..:)

Khas buat Dedek...

Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadanya daripada apa yang dia cintai, maka jadikanlah ia kekuatan untuknya mencintai apa yang Engkau Cintai. Dan apa sahaja yang Engkau singkirkan daripada apa yang dia cintai, maka jadikanlah ia keredhaan untuknya dalam mencintai apa yang Engkau Cintai.


Amin ya Rabbal aalamiin

Happy Day to you dedek!

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Assalamualaikum Tinie,

Syukur ke hadrat Illahi, kita semua telah melalui alam pernikahan seterusnya hidup berkeluarga. Banyak juga suka duka telah kita tempuhi. Doa berpanjangan mudah2an istana yg dibina berkekalan hingga berkumpul semula di syurgawi..amin.

Bagi pasangan baru, ilmu rumahtangga sebenar hanya diperoleh setelah kamu berkongsi hidup nanti.. ia benar2 realiti bukan lagi pura2.

IMANSHAH said...

barakallah

ibuintan said...

As salam dear Tinie,

selamat pengantin baru kepada semua bekas pelajar tinie yg bakal menempuh alam perkahwinan... bagus sangat entri ini ditujukan kepada mereka

kepada kita juga.. pengantin2 lama

a kl citizen said...

selamat bercuti tini...

selamat bahagia juga buat insan2 yang akan membina masjid...

Afida Anuar said...

Assalamualaikum..my dear kak tinie...

thanks kak..tuk kata2 nasihat..sebagai persediaan..insyaAllah fida akan simpan kemas dalam diri..

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Sal:)

Waalaikumussalam kak:)

Biasalah kan kak bila cuti2 ni...:)
kenduri sana sinilah kita yaaa:)

Semoga ada keberkatan..

Pn Kartini said...

To Mr CikLI

Andailah dpat dibacanya
Tiada salahkan..
Mengingat semula utk kita
juga..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna

Waalaikummusalam

Tksh bagi pihak yaa kak..:)
tak lama nanti tini dapatlah pulak cucu angkat niii...huhuh:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waaalikumsalam:)

Moga ktk sihat2 di sinun:)

Peringatan utk semua sebenarnya akan t/jwb kita dalam menjaga kerukunan rumahtangga..:)
Satu ikatan yang perlu dijaga..
InsyaAllah...semoga keberkatannya ada:)

Thanks utk kitak juak yaa:)

Pn Kartini said...

To my dear kak hazeleyed:)

Assalamualaikum kak:)

MOga akak sihat2 di sana dan dalam lindungan kasih sayangNYa...Amin

Begitulah pengharapannya kak..
Andai dihayati khutbah nikah pastinya mengingatkan kita akan besarnya peranan dan tanggungjawab dalam perkhawinan kan kak...

:):)

MOga akak ceria2 di sana..:)

Pn Kartini said...

To my dear friend Tinaz

Amin ya Rabbal aalamiin

Waalaikumusalam kitak...
Moga kebahagiaan kan sentiasa dikecapi mereka yang bergelar suami isteri...khusus utk dedek...
Selamat Pengantin BAru dari achik tinie!

:):)

Pn Kartini said...

To my dear kak Yatie

Waaalikumusalam kak:)

Amin...
Semoga perkhawinan ada keberkatannya...

Betul apa yg dikatakan akak..
SAtu tempoh masa yang akan berdepan dengan pembelajrannya..apa yang penting segala kelebihan dan kekurangan diterima seadanya kan kak...

:)

tq kak

Pn Kartini said...

To Mr Imanshah

:)
MOga sedikit ilmu ini memberi manfaat utk semua yaaa

:)

Pn Kartini said...

To my lovely IbuIntan:)

Waalaikumsualaam kak:)

tksh yaa kak..:)
nanti2 dapat pula cucu angkat dari anak2 didik nii...:)tua dahh cikgunya ni haaa..aduhaii

:)
Untk pengantin lama yaa kakk..
hehe..memang betul tuu..
khutbah nikah yang boleh mengingatkan kita semua akan peranan masing2..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Normah:)

Selamat Bercuti ukt akak juga yaa:)

Lumrahkan kak..
cuti2..kenduri kendaranya..
:)
Pe2
Selamat pengantin baru utk semua jugaa!!

tq kak

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Waalaikumsuaalm:)

Alhamdulillah...
semoga dik fida kan jadi seorang isteri yang mithali nanti..Akak memang percayakan tu..dan yakin dgn fida dengan t.jwbnya nanti...

InsyaAllah kan dik..:)

:):):):)Jaga diri !:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran