CETUSAN MINDA

...Selagi Ada Ingatan....... !..


Ni nak citer..
Al-kisah guru dengan ragam  bekas pelajarnya!
Memanglah kan berbunga2 di hati bila 
Ada bekas  anak2 murid ingatkan bekas gurunya
(.....tak ke gituuu.... )


Kadang2...
Si guru  dijadinya tempat rujuk

 Masih bertanyakan istilah itu ini...fakta itu ini.....formula itu dan ininya....
ermm...
Kadang2....
guru lakkk yang  terpaksa refer di internet cari maklumat!!
(..mungkin agaknya bagi mereka guru ni semuaaaaaaaaaa
fakta lam kepala  kutt!!..)
Aduhaiii 


Tak kurang juga yang bertanyakan masalah ...
Cam pagi2 tadi.... sms jam 6.08am dari ex-student 2008...

"Cher......normal tak ..bla...bla...bla.....bla bla....."

Adusssss....
Kadang2 guru kena jugakkk jadi pakar rujuk kesihatan ..
opss!
 Maka...
dengan sekadar ilmu  bio yang ada...maka guru terkial-kial 
cuba jugak laa menjawabnya....

".....kemungkinan  hormone tak stabil....atau mungkin sebab tensen....
Boleh jadi juga mungkin  ada sebelum ni ambil ubat2....bla..bla..bla...."

Yelah kan...setakat itu je lah yang mampu guru jawab.....kalau lebih2...
dah lama guru bio ni jadi DOKTOR!!!!!
(.......apa laa sangat ilmu guru berbanding doktor kann....)
Uhh!

Tak kurang juga yang bersms bertanyakan khabar ex-gurunya...
Oklah kannn....
Baru2 ni..best student 2009 hantar sms ..
Alhamdulillah...selalu ingat kat gurunya!
Thanks my dear!

Tapi tu laa..
terkadang bila dihantarnya sms dalam masa guru  bzzzzzzz
tak terbalas juga !!
 Maka ada pula yang rajuknya..aduhaii
(...susah kan nak jaga hati semua orang.....)

Yang datang berjumpa bekas guru di sekolah ada lah juga..
ermmm...
Minggu lepas....ex-students tahun 2005 lakk datang..ucap hari raya  


dah besarrrrrr panjanggg  anak2 murid......
dan bermakna....makin berusiaaaaaa gurunyaa niii  haaa....huhuu
Kadang2 malu jugak dibuatnya...yelah...
guru ni banyak neuron di minda yang putus!
Nak ingat nama bekas2 anak murid memang problem!!!
Tapi ....wajah memang boleh ingat maa...
(normal lah kannn..hehehe....)

Ada juga yang datang mengejut...
Hari ni...tak dek sms..tak dek signal...hehehe
tup2...terima kunjungan 2 bekas pelajar  2007  lakk...
 Tahu pula cari gurunya nii haa kat makmal...
Borak itu ini...tanya itu dan ini....
rupa2nya..ada yang nak diminta tolongnya...
ermmmmmmmmm..... 

Harap2...ingatan itu ada...
bukan masa nak minta tolong jeee lah yaaa..


Itulah sedikit al-kisah...
Apa2 cara mereka.........sekurang2nya...ingatan masih ada....
Itu sudah memadai ...

:)


16 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga kitak terus dikurniakan Allah kesihatan yang baik serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..amin

Bertuah kitak dapat pelajar yang masih ingat dengan kitak walaupun dah tinggalkan sekolah sekian lama...

Moga Allah berkati hidup kitak dan keluarga kitak...:)

Afida Anuar said...

Hehe, bila baca coretan akak ni, teringat juga kat cikgu fida sorang ni, alhamdulillah setakat ni hari raya memang selalu singgah rumah dia, bangga je dia kata ada anak murid tua datang lagi beraya umah dia..kekeke..

anak murid tua tuuu...adehhh;)

missgee said...

Kak Tini,
Ingatan dari pelajar
memamg membahagiakan..
Biar hanya sekadar bertanyakan
khabar.. hati guru itu akan berbunga riang..

P/s: Bertuah Kak tini masih diingati :)

Acik Erna said...

assalam tini..alhamdulillah..memang bertuah seperti kata missgee.
mesti tini guru yang disayangi..tu sebab masih dicari sampai kini.

Cikli said...

once a teacher, always la

Norsha said...

itulah istimewanya jadi cikgu....

abgreds said...

Pangkat cikgu ni memang istimewa, membawa sampai ke hujung usia...

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumsualam ktk:)
Moga ktk dianugerahkan kesiahatan yang baik2 di sinun

Alhamdullilah...ada yang masih mengingati gurunya ini...
Yelah kan...tanpa pelajar siapalah guru tukkk..:)

Tq ktk
:)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam dear:)

ermmmmmmmmmmm....pastinya guru fida bangga sangat2 dapat anak didik macam fida kan..kalau akak pun..terharu beb dapat bekas anak didik yang setia nan kental gituuu...:)

anak murid tua??
...maksudnya...anak murid palingggggggggggg senior tuuuu;)

Pn Kartini said...

To my dear dik MissGee:)

Ini lah yang dikatakan
bukan emas permata yang digarapkan
hanya melihat kejayaan mereka dan yang ptg ingatan yang berpanjangan...
itu sudah memadai kann

Pn Kartini said...

To my dear kak Erna:)

Salam kak:)

Biasa bila mengajar pelajar2 dewasa ni
..lebih santai..tak suka serious2 kak....mungkin tu sebab mereka ingat kut...:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

sampai mati.....gelaranmu GURU..kan terus kekal abadi ......
InsyaAllah

Pn Kartini said...

To my dear Norsha:)

Semua pasti ada keistimewaannya kan...tak semestinya pada guru sahaja kan...:):)

Pn Kartini said...

To abgreds

..kdg2 menerima gelaran guru mungkin mudah..namun...t/jwb utk mendidik..membimbing..anak2 bangsa semmgnya berat......

:)

LadyBird said...

puan.. camne nak buat icon comel2 tu.. lady nak jugak.. sweet..

Pn Kartini said...

To my dear LadyBird..

Pasal icon tu..mudah je..akak cari image utk " face emotion gif"..bila ada yang berkenan akak save jelah...
:):)dan masuk lam n3 tu...:)

Selamat mencuba dear!

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran