CETUSAN MINDA

Hanya Ilusi...


.....nampak berpusing tak tayar basikal???

..titik kelabu antara kotak-kotak!?


Nampak pe yaa???
2 spesies haiwan???:)

Garisan lurus ke bengkok ekk???:p

fokus betul2 di bahagian tengahnya..!
Nampak pe yaa??


&

YANG  TERBAIK.......

:
:
:
.......itulah keunikan ciptaanNya 
yang dianugerahkan kepada kita...


Syukur...
Alhamdulillah....

22 comments:

Abd Razak said...

Salam kitak..:):)

Moga kitak sihat hendaknya..:)

Basikal tu kalau dipandang lamak gilak pening jadinya..

Katak dengan kuda tu erk..!

Garisan tu lurus..kitak..:)

Subhanallah...Maha Suci Allah atas penciptaanNya

:):)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Illusi optik terbentuk apabila otak tidak dpt mentafsirkan dgn tepat dari imej yg diterima dari saraf optik mata dan tidak menepati (tally) dgn pengukuran fizikal dari sumber rangsangan. Begitu juga yang terjad dalam logam maya (mirage) iaitu terbentuk pantulan dalam penuh ( total internal reflection) dimana kita ternampak bygn air dilautan padang pasir! Wallahualam

piewahid said...

stuju dgn tajnur. illusi optik. tetapi paling menarik kalimah Allah tu sbb ptama kali tahu. ianya tetap menimbulkan dan menunjukkan kebesaran-Nya yg tersendiri. t kasih.

Afida Anuar said...

Salam kak tinie..

hehe...berpusing2 jadinya mata tengok tayar basikal..eh tayar basikal ke?hehe

SubhanaAllah..maha Suci Allah Yang Maha Mencipta mata manusia..

penjejak maya said...

salam,

gambar tu terungkap rahsia..

a kl citizen said...

suka kuda dan katak tu

terbaru dari saya : long bamboo

hazeleyed lady said...

...pernah tuhjuk gambar2 begini ngan students...bila tajuk optic illusion...
They enjoyed them...for sure!

DrSam said...

Salam puan. ilusi optik membuktikan kita boleh tertipu oleh mata kita sendiri. Sebab itu kena selalu berhati-hati dalam menilai sesuatu, bukan setakat lahiriah sahaja.

ilusi optik ni kalau tengok lama-lama berpinau-pinau mata :)

ieda said...

syukur .. inilah kebesaran allah .. tapi manusia kini dah banyak leka dan alpa .. sama2 lah berdoa agar kita tidak tergolong dlm golongan itu dan sentiasa di pelihara akidah .. :))

Kunang-Kunang said...

Salam Sis Tinie,

Yang pertama nak kata, mata berpinar.

Tayar tu memang memeningkan. Nampak kuda dan katak.

Itulah yer yang tersurat tak sama dengan yang tersirat.

Semoga sis tinie sihat selalu.

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis Tinie

Subhanallah.. Allah.. Allah.. Allah

sungguh mengagumkan kalimah Allah.. maiza dah test.. cukup hebat.. yang lain2 tue.. pening ja maiza tengok.. pic yg ke3 tue klu xsalah tanda salib kan.. eh.. entah la.. thanks for sharing akak....

sihat ka akak.. hrp sihat n happy ja.. :)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:):)

Salam:)
Alhamdulillah kmk sihat situk..:)
Moga ktk sht juak

Aukk..mmg lama2 tgk boleh pening..heheh..

Pe2..itulah mainan mata..bisa berilusi gitu..:)

Yang terbaik...pastinya kalimah ALLAH:):)

Pn Kartini said...

To Mr Tajnur:)

Salam:)

Aduhaii..betapalah detail penerangannya..tksh ats penambahan fakta..terutama utk kejadian fatamorgana di padang pasir..:)

Moga mr tajnur sihat2 di sana ..:)

Pn Kartini said...

To Mr PieWahid:)

Salam:)
MOga mr Piewahid sihat2..dan moga blood glucose level dlm keadaan baik:):)

memang menarik dgn ilusi optik ...& yang terbaik...sudah pasti kalimah Allah itu:)

Pn Kartini said...

Salam my dear dik Fida:):)

Basikallah kut!!Jangan lepas tgk 2 tayar tu..jadi berpinar2 lakk..terus migrain..aduhaii..:):)

K tinie mmg suka tgk pic last..kalimah Allah:):)

Pn Kartini said...

To Mr Penjejak Maya:)

Salam:)

Terungkap rahsia dari apa yang tersirat yang dizahirkan..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Normah..

Tapi gambar tu..senang jekk nampak 2 speseis tu ekk..ada setengah gambar..terkadang membuat kita tercari2 objeknya..:)

Pn Kartini said...

To my lovely sis hazeleyed:):)

Salam sis..:)
Memang betul sis..seronok melihat gelagat mereka melihat poster2 optical illusion yang dipamer..:)jadi meriah lakk..:)

Pn Kartini said...

To Dr Sam:)
Salam:)

Aduhaii..moralnya:
Jangan tenung lama2...!:)nanti berpinau2 mata..:)

Menilai sesuatu dgn mata hati ..dengan kewarasan akal yang dianugerahkan..:)

Pn Kartini said...

To my lovely dik ieda:)

Salam..:)

KebesaranNya yang mengagumkan..menandakan betapa Dia Pencipta Maha Agung.. yang membawa kita utk terus bersyukur atas segala nikmat kurniaanNya..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Ani..:)

Salam:)

aduhaii..berpinar yaa:):)
Jgn tenung2 lama sis..:)

Begitulah kita adabnya..terkadang tersilap jua menilai dalam menafsirkan apa yang tersirat..:)

Moga sis ani sht2 jua di sana:)
Tq sis:)

Pn Kartini said...

To my lovely dik Maiza:)
Salam:)

Memang pic last Kalimah Allah mmg mengagumkan..:)
Dear...akak tilik punya tilik..tenung punya tenung..tak nampak pula apa yg Mai sebut tuu...InsyaAllah..tiada apa2 dik..don;t worry..InsyaAllah..

Mai take care yaa...smileeeeeeeee:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran