CETUSAN MINDA

BILA MUSIM HUJAN...

1) Cepat Jek Rasa Lapar....

Secara normal,apabila musim hujan..kedinginannya membuatkan tubuh kita mempunyai tahap metabolisme yang tinggi...di mana untuk mengekalkan haba di dalam tubuh di musim hujan yg sejuk menyebabkan sel2 badan menggunakan glukosa(gula) @ makanan yg kita makan ,dalam badan untuk dioksidakan (dibakar)..tujuannya utk jana haba dlm tubuh !
Makin tinggi kadar pembakaran makanan lam tubuh..makin cepatlah terasa laparnya...


2) Cepat Jek Rasa Ngantuk....




Mengikut kajian sains..kadar pengeluaran hormon di pengaruhi dengan keadaan cuaca!  Rasa cepat mengantuk dikaitkan dgn pengeluaran serotonin dalam tubuh yang rendah berbanding pada hari cuaca panas  
( rembesan serotonin dikawalatur olh cuaca panas yang 
mempengaruhi mood kita) 
Sebaliknya  pengeluaran melatonin meningkat pada cuaca sejuk juga  membuatkan kita terasa cepat mengantuk...
ermmm..patut pun!!!!
 

2) Cepat Jek Teringat....

Ubi kayu rebus + Air Kopi maaa....

Sebabnya....teringat masa dulu2...
Bila hujan..makayah mesti hidang utk anak2nya.....
Rindu lakkk  rasanya..aduhaii..!



24 comments:

ONE ZABA said...

bahulu cicah ayaq kopi pun ok dah!!!!

sis_nita said...

ubi rebus tu mam ngan sambal tumis ikan bilis kak..

kak yg comel ni lalu pon saya wat dek jerr..

:)

khairul onggon said...

Tadi rasanya dah komen, then firefox hang ehehehe.. takpe.. skali lagi.. Baca entry ni dari atas dah ok.. sampai bawah je tgk2 ada gambo makanan.. adoyai... lapor lah saya cekgu huhuh...

Teika Kawashi said...

Tringat tadi g pasar nampak ubi kayu dan macam2 jenis ubi..alamak geramnya..tpi x jadi beli sbb takut angin..tpi mmg sedap aa musim-musim hujan ni..

cik zatil said...

blog walking.. :)

betol3 time musim hujan neh semua di atas adalah sgt besh!!!

ubi panash panash shedapp.. ;)

maiyah said...

ubi kayu marii tu ngan kopi plak.. info menarik kak tapi kucing tu wat kita rasa nak pecet2 je :D

Abd Razak said...

Assalamualaikum...:)

Aokk...nang jak selalu rasa ngantok bila musim hujan...:)

Kamek nang suka mkn bandong (ubi kayu) tapi masalahnya pasya perut jadi kembong...:)

Sori lambat komen mlm tok tek...gik nyabas saudara2 tek...

Harap kitak sihat...:):)

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis

patut la bila hujan kerja lapar ja.. pastu mengantuk pulak.. uiss.. sedapnya ubi rebus lama tak mkn.. teringat kt kg lak.. thanks for the info sis...

-maiza-

Tirana said...

Dulu2 masa hujan, mak selalu bagi biskut lutut atau roti kapal untukk cicah dengan air kopi...Dah lama sungguh tak makan macam tu..hehehe

Pn Kartini said...

To Mr One Zaba..
Tak kira..!Nak ubi kayu gakk..hehehe..

Pn Kartini said...

To My lovely Sis_Nita:)
Owhh..sedap ekkk cicah dgn sambal tumis ikan bilis..kena cuba nihh!!:):)

Pn Kartini said...

To Mr Khairul..:)
Tq yaa sudi taip komen 2x..hang ek..:)
Hujan2 camni memang cepat jekk lapar ..kiranya pic last tu juz nak uji tahap kesabaran menahan laparlh tu..!:):)

Pn Kartini said...

To Dear Teika Kawashi..:)
Angin ekk..makan ubi..ermmm..
Tapi kan..sesekali tk pe kann..:):)hehehe..aduhaii:)

Pn Kartini said...

To My Sweet Sis_Zatil..
Dear..kalau ketiga-2 tu dilayan..sahhhhh!!!Lepas musim hujan..membulatlah kita..ya ampunnn..!!:):)

Pn Kartini said...

To Dear Maiyah:)
Suka tgk kucing2 tuu..mmg cute kan?:):)comel jekk...:)
dear..take care yaa:)

Pn Kartini said...

To Mr Razak:):):)
salam..:)
Kamek tukk mmg sik ajar dirik tido siang2..:):)
Pasal ubi kayu tukk..harap bila balik umh mak kelakk ...dpt makan :)sik kira perut kembong..sekali sekali..sik hal kann..:):)aduhaii..

Pn Kartini said...

To My Lovely Sis_Maiza..Muahhs!
hehehe..tetiba tercetus ilham nak taip n3 ni..maklumlah duk sejukkk nii..hujannn tanpa enti..:):)
Dear take care yaaa..:)
Kalau Drive jgn laju2..jln licin!:)

Pn Kartini said...

To Dear Tirana:)
Kdg2 musim2 sejuk camni..menggamit kenangan masa dulu2..mmg takkan bisa dikembalikan semua tu..:)

Biskut lutut tu ada lagikan org jual..Jom!!!g cari..:):)sedap gak tuhh pekena dgn kopi:):):)

cik zatil said...

hahahah..puan kartiniku.. jangan sebot pasal membolat cuti-cuti neh kang membolat..takmoooo..hahaha

suke ari ujan sebab tido dalam selimot..sssjukkk..

dz said...

sedap makan goreng pisang cicah kicap bercili petang2 ni.tambahan pulak masa cuti panjang ni

dz said...

seronok makan goreng pisang cicah kicap petang2 ni.

Pn Kartini said...

To Dear Sis_Zatil
Alahai dear..panggil K Tinie jee..PnKartini tu..too formal!!tak mesraaa!:):)
Ok..ok..kita mantain ekk..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Dz:)
Aduhaii..lapar lakk rasanya..!!
:):)Memang pekena apa makanan pun time2 ujan ni sedappp..:):)

cik zatil said...

ok kak tini..menten menten..nak panggil adik tini pon hokeykan..(cubaan untuk membodek kak tini neh..hehe)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran