CETUSAN MINDA

Bahana APC...!




APC???ermm..Anugerah Perkhidmatan Cemerlang....
Kali ini..guru diberi mandat utk memilih siapa yg berkelayakan...
dan syaratnya guru yang dipilih adalah yang masih belum diberikan anugerah ini..
Maka guru2 sibuk memilih...termasuklah diri ini.....
"tini...letaklah nama u sekali.."..erk!!!pelik jugakkk...detik hati..cuma senyum jek..
Kebetulan ada guru lain yg mendengar..."Eh..Tini dah dapat.."
"Ya kee..,kalau camtu..akak padam semulalah..."..
Dalam fikiran..pelik jugak org ni...
bukan ke dia yg pernah bising bahana tak puas hati angkara Aku salah seorg penerima APC dulu....
Mungkin lupa kutt..yelahh..tahun 2005 dulu.(.ermm...masa itu pemilihan dibuat hasil perbincangan pihak pengurusan..ermm..)
Sebab kontroversi jugalah...sampai sekarang diri ini tidak kisah & tidak taksub utk menerima apa2 anugerah..
Tapi kalau org dah nak bagi juga untuk majlis2 tertentu....terpaksa laaa naik pentasnya kann...nanti apa pula org kata!:)
Bagi diri ini....rela tak dapat apa2 asalkan org lain rasa puas...
Rela tidak diiktiraf..asalkan tiada cakap2 di belakang....
Bagilah pada mereka yang bising2...mesti aman dibuatnya
Kerja buat ikhlas..biarlah diiktiraf oleh Nya..

Tapi..agaknya itulah manusia..
Tidak pernah rasa puas hati..
Mesti ada salah  org lain..
Pasti ada shj kekurangannya...
Pasti ada cakap dibelakangnya..ermm...
macam-macam

Kriteria untuk APC????......
- Atas dasar lama berkhidmat.kiranya ikut senioritynya........ok jugak tu
- tapi ....kalau yg tdk pernah terima Anugerah.. tapi kurang sumbangannya...camne yaa...?

Ops..!!Nak tahu salah seorang yang dilistkan diri ini dalam pemilihan calon  APC..??!
............What??!!Pn Kartini???No laaaaaaaaaa...!!
Si Akak yang berdialog di atas...:):)
Semoga ia bisa membuat dia tersenyum  bahagia...erk!:):)








14 comments:

Abd Razak said...

assalamualaikum...:)

Apa khabar kitakk?? :))

Ketahuilah sesungguhnya seseorang itu di nilai kekayaannya bukanlah dengan harta tetapi pada jiwanya yg punya sifat qanaah merasa cukup dgn segala apa yg ada sebagaimana yg dikurniakan oleh Allah, redha dgn segala apa yang telah ditentukan oleh Allah kepadanya.

Mun yg sik pernah nerimak Anugerah.. tapi kurang sumbangannya..tok yg susah berik anugerah perkhidmatan yg kurang cemerlang kot :):)

Harap kitak sihat erk :):)

zai said...

Salam Tini...

Maaflah kak zai tak pandai sangat tentang APC ni..banyak keistimewaannya ke kalau dapat anugerah ni ? hmm..manusia ni mmg penuh dengan hasad dengki kan ?

Zai heran benar dengan manusia2 yang suka mengejar pangkat dan anugerah dari manusia lain ni..anugerah yang Allah janjikan tak pula diaorang beri perhatian...

Anyway zai setuju dengan pendapat tini..anugerah tu tak penting tapi adalah kualiti perkhidmatan kita kepada anak2 murid sejauh mana kita berjaya menjadi pendidik dan mendidik..kalau setakat nak mengejar APC itu bermakna masih tidak ada keiklasan utk mengajar namanya tu kan ???

Biarlah diaorang nak dengki dan busuk hati..whatever it is i know you are one of the best teacher..!!! keep up you good work.. !!! :)

ONE ZABA said...

balik semula kepada soal rezeki ditanganNYa...

ada rezeki...dapat la

tak ada rezeki...tak dapat la.

- jinggo - said...

kalau ada anugerah
BPB..
blog paling berhemah.
saya akan calonkan cgu...
he..
saya yakin orang yang bagus akan turut diakui bagusnya oleh sistem...

sebab bagusnya manusia bukan pada cakapnya tapi pada tindakannya.

maiyah said...

bila byk mengalah akan byk keuntungan sbb tu yg byk berckp kosong akan sentiasa dpt ketinggalan :)

abu muaz said...

susah, susah macam ni....penyakit PHD memang ada dimana-mana.Kita buat kerja kita dengan ikhlas.

al-lavendari said...

saya langsung tak kisah kalau tak dapat, tapi saya amat kisah kalau ada di antara yang dapat tu, memang tak patut dapat.

Pn Kartini said...

To Mr Razak
Kamek sihat..harap kitak lebih2 juak shtnyaa...:):)
Pasal anugerah tu..sape2 yg ada rezekinya ..tak ke mana kan...:)

Pn Kartini said...

To My Dear Zai..
Tinggi pula pujian tu..pe2..juz low profile..:):)
APC sudah pasti rekod kita cemerlang..dapatlah sijilnya dan adalah smbangan wangnya..:)
Mungkin bila terima APC terasa seperti dihargai kerjabuatnya...ermm..
Namun..bagi diri ini..yg utama..biarlah cemerlang di mata pelajar..makna apa yg kita ajar bermakna pada mereka...:):)

Pn Kartini said...

To Mr One_Zaba
memang sepatutnya camtulah..tapi rasanya cepat sgt melatahnya...aduhaiii...pelik jua bila difikir2kan...:)

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo
owhh!BPB..??:)
Masih banyak kelemahannya lagi..kiranya kalau lam pantun tu..."saya baru budak belajar...kalau mana terkurang..tolong komenkan..":):)

Pn Kartini said...

To Dear Maiyah..
LAma rasanya tak 'jumpa' dear..
Harap dear dah tak semput2 dah..tak nak makan nangka lagi k..:):)

Ape2 kerja buat kita ..atas nawaitu yang baik..InsyaAllah di situ ada berkatnya..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Abu Muaz
Alhamdulillah...diberi kekuatan utk terus berhadapan dgn teman tanpa ada rasa berjauhan hati..:):)
Ini yg dikatakan rambut sama hitamnya..hati lain2..byk org byklah ragamnya..itu uniknya variasi kehidupan..:)

Pn Kartini said...

To Mr Al-Lavendari..
:)Akibat APC..ada yang terbuku di hati
Akibat APC..,ada yang sinis mengata..
Akibat APC jua...adanya pembodeknya..
aduhai..

Pe2..Yang ptg..:
Jalankan t/jwb sebaik mungkin..dgn nawaitu yg baik dan ikhlas...pasti ada ganjarannya..yg melebihi APC...!!!

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran