CETUSAN MINDA

..Cuma Keyakinan..

Ada Sesuatu yang bermain di minda...
teringat2...
Begitulah bila ada sesuatu yang tidak kena..
Sesuatu yang dirasakan tidak menemui jalan penyelesaian yang baik...
:
:
Alkisahnya


Kisah Keluhan Anak Didik....


Sebelum pulang semalam...sempat anak didik dtg meluahkan masalah..
Sememgnya dia di antara pelajar yang ditarget sebagai pelajar harapan...
Namun mungkin tiadanya keyakinan..
terasakan satu bebanan buatnya...
Sebagai guru ..semmgnya faham apa yg dialaminya...
Yalah kan..guru ni masa belajar dulu2 kat sekolah mana lee ada projek2 straight A..
( Trend kini......prestasi sekolah dilihat pada bilangan pelajar mendpt 
straight A selain gred purata sekolah!)
itu pun dah rasa tension bila ingatkan harapan makayah..dan masa depan!
Inikan pula ditarget pelajar harapan yang diharap2kan dapat mengharumkan nama...
kiranya bebanan itu tetap ada...
Andai diri diletakkan ditempatnya..pasti kan terasa apa yang dirasa
ermmm....sebagai guru..,apa yang termampu
Sedikit nasihat diberi...namun yang pasti...
berlalunya pergi....perasaannya tetap begitu...
masih belum nampak keyakinannya.tiada keceriaan di wajahnya.....!
InsyaAllah...selepas ini ...pasti  kan bertanya khabar........

.

........semuanya atas keyakinan diri...Mungkin hanya perlukan sedikit suntikan motivasinya....
 InsyaAllah..

14 comments:

Idalara said...

Salam Tinie
Memang satu bebanan bila terlalu tinggi harapan diletakkan di bahu mereka..berusaha dan berdoa padaNYA..insyallah dipermudahkan.

kak Erna said...

salam tinie..semoga anak didik tinie..boleh bertenang untuk menghadapi peperksaan..dengan adanya tunjuk ajar dan kata2 nasihat dari tinie..

alehkayong said...

Salam ramadhan,
teruskan perjuangan puan kartni yang murni ini.hanya Allah dapat balas jasa murni pn itu.
semoga Allah berkati perjuang pn .

Abd Razak said...

Salam...:):)

Moga kitak sihat dan sentiasa dalam rahmat~Nya..:)

Harapan dan kehendak ibubapa dan guru selalu tinggi melangit, namun kita terkadang tidak sedar bahawa tekanan itu boleh mengganggu prestasi pelajar. Mereka belajar bukan untuk memahami ilmu itu tapi memenuhi sasaran ibubapa dan guru.

Tok pandangan kamek erk...siklah semuanya macam tu. Yang bijak memang tetap memberikan keputusan yang cemerlang tapi yang di pertengahan pasti merasa tertekan.

:):)

Zaitun said...

Kadang2 kesian tengok anak2 bila mak ayah paksa dapat straight A...

ieda said...

ermm kak x per .. kemampuan budak x sama .. kalau kita terlalu mengharapkan sgt mereka takut x dpt buat .. soo kalau ieda , go slowwww :)

Pn Kartini said...

salam my dear sis:)

Memang faham apa yg dirasai..
sedikit sebanyak mmberi tekanan pada mereka...Semoga berkat usaha mereka diberkatiNya nanti..InsyaAllah:)

Tq sis:)

Pn Kartini said...

To my lovely kak Erna:)

Mudah2an sis..
tp tulah..terkilan juga sebab terasa tergantung jekk penyelesaiannya hari tu...InsyaAllah..lepas2 ni..cuba buat apa yg termampu:):)

Tq sis:)

Pn Kartini said...

To AlehKayong

Salam ramadhan:)
tksh sudi titipkan sesuatu di sini..

Semmgnya mungkin menjadi sebhg t/jwb guru sekalian memberi suntikan motivasi pada anak2 didiknya....apa yg termampu:)moga mendatangkan kebaikannya...InsyaAllah

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Salam kitak:)
Betul juga kata kitak..
terbeban dgn harapan yang menggunung!

Kmk selalu pesan pelajar2 tuk..belajar apa yg termampu..dan jgn fikirkan apa yg ditarget oleh sekolah!...Yang ptg..kita buat apa yg terbaik!!ermmm...:):)

Pe2..moga kitak sht di sinun..tq yaa kitak:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Zai:)

Salam kak..:)
Terkdg persaingan dgn org di persekitaran yang sentiasa membanding2kan kebolehan anak masing2..mungkin satu faktor yang membuatkan situasi sebegini berlaku kan kak..

Yang ptg...kebolehan anak masing2...
Yang utama..ibubapa bukan memaksa tapi sentiasa memberi dorongan & motivasinya..InsyaAllah:)

Afida Anuar said...

Kak Tinie, takut jugak sebenarnya kalau semua hrapan tu terletak atas bahu kita. Moga anak didik kak tinie kuatkan hati..cekalkan semangat...dan tawakkal kepada Allah...insyaAllah kejayaan akan sentiasa mengiringi dia..

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

Salam dear:)

Betul tuu...
Memang faham sgt situasi pelajar2 ni..
masakan kita dulu pun pernah jadi pelajar..tension jugak pe..hehehe:):)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam dear:)

mudah2an anak didik sekalian diberikan kekuatan & tabah ...
Mmg sukar utk memberi keyakinan andai keyakinan dlamannya tiada..faktor penolakan itu lebih kuat dari faktor penerimaannya....Namun insyaAllah..moga ada masa utk memberi suntikan motivasi!!:):)Thanks yaa fida:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran