CETUSAN MINDA

AWAS!

Dalam keghairahan menyediakan keperluan raya
Satu peringatan kepada semua... :



..disebalik kemanisan & kecantikannya yang pelbagai warna sememangnya
menarik minat knk2....namun 

AWAS!!!

Mungkin ia tidak secantik dari apa yang dipandang!!! ....


34 comments:

Abd Razak said...

Salam...:):)

Moga kitak sentiasa dalam rahmat Allah dan dikurniakan~Nya kesihatan yang sempurna dalam melaksanakan ibadah puasa...

Setakat tok kamek sik pernh gik beli benda tok apa tah lagi nak makan..

kamek memang sik suka benda manis tok..:)

Terima kasih kitak untuk info tok..:):)

kakcik said...

Salam Tinie sayang..

terlalu banyak makanan yang diragukan status halalnya di sekeliling kita! :(

ckLah@xiiinam said...

Terima kasih..

Memang tak bagi anak-anak sentuh jeli macam ni. Lain macam. Marsmellow pun sama..

Melor said...

salam tinie
mcm2 skrg ni. susah2

al-lavendari said...

macam-macam dugaan dan serangan dari pelbagai arah pada masa ini. kita tak boleh leka sedikit pun.

Kamsiah said...

salam
dulu2,ramai yg buat hantaran kawen guna jeli ni...

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Salam tini,

Puas dah dimakan dek orang Islam kita.. tak kira kanak2 maupun dewasa. Satu dikesan, beribu-ribu lagi benda bercampur halal haram berlambak di pasaran. Siapakah nak dipersalahkan..?

en_me said...

muger2 negara akan tetap aman damai sentosa sejahtera senantiasa.. aminn ya robbal alaminn

hazeleyed lady said...

Sejahtera buat dear sis Tinie.
na'uzubillah...mohon dipelihara dari segala petaka...

Afida Anuar said...

Salam my dear kak tinie..

thanks for the info..walaupun tak gemar jeli2 ni...tapi gerun juga membaca asal-usulnya..

ni baru yang diperiksa, yang tak diperiksa, yang dah masuk ke dalam perut kita..aduhaiii..

ila-ali said...

Saya tak suka jeli ni. tapi anak2 suka. Sejak baca artikel mcm ni dulu, dah tak bagi anak makan lagi

Werdah said...

Salam Tinie.

Semoga sihat sejahtera.

Alhamdulillah, setakat ini belum pernah jeli ni dan anak-anak pun tak pernah minta beli.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

mana pegi menteri dan penguat kuasa ..tidur ka

ieda said...

uish kak .. seram saya baca .. sib baik anak2 memang bukan pengemar dan ieda punn x amalkan anak2 makan candi mcm nieh ..

banyak sgt makanan yg diragui kesahihan halalnya skrg nieh .. aperlah nak jadi !

TK said...

I mmg tak benarkan anak2 makan ni..marshmallow pun...nampak sedap tp bila dah tau..nampak pun tak terliur.

deena farhana said...

salam kak tinie..

skrg ni byk sgt benda haram kat pasaran kite xsedar ingredients die dr benda yg haram..byk sgt, xterkata dah..

hrp kite seme sentiasa berhati2..

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Apabila kuasa mutlak Islam tidak ada di tangan kita, benda2 mcm inilah terus-menerus membodoh2kan umat Islam. Bukan soal makanan saja, malah hiburan, maksiat, perkara2 lagho telah memecah masuk ke benteng2 rumah, adat, agama, norma hidup dan perundangan kita sehingga tidak ada tempat pelarian kecuali kembali kepada AlQuran dan Sunnah Rasululah saw utk mendpt kembali kuasa mutlak. Wallaualam

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

salam:)
Tksh utk doa kita tuk..Moga kitak sentiasa dilindungiNya jua:)

Sekarang tuk byk benda2 manis yg mcm2 jenis..semua menarik dinangga ..& ada juak org gunanya utk di hari raya ..!mmg kan menarik knk2 terutamanya:(

Pn Kartini said...

To my dear kakcikS:)

salam:)

Betul tu sis..
sekarang pun tanda logo halal diperlekehkan olh mrk...:(
Moga kita dijauhi apa yg haram....

Pn Kartini said...

To my lovely ckLah:)

Salam:)
Dulu mmg yg terbaca ttg Marsmellow yg tk blh mkn...tp nampaknya manisan gula yg ditjk tu pula....aduhai:(

Pn Kartini said...

To my lovely Puan Melor:)

salam:)
memang susah kita dibuatnya...sekarang mmg perlu berhati2..!

Pn Kartini said...

To Mr Al-Lavendari:)

SAlam:)

Segalanya bergantung kpd kebijaksanaan kita memilih apa yg baik buat kita...andai diragui ...wajarlah dijauhi!

Pn Kartini said...

To my dear sis KAmsiah:)

Salam:)

Alhamdulillah...hantaran dulu tak dek guna manisan ni..:):)
Tapi dulu manalah kita tahu semua ni..nampak menarik dipandang pasti lah cantik utk hantarannya kan...

Pn Kartini said...

To my dear sis YAti:)

Salam:)

Itulah kita..dalam apa jua sekarang perlu bijak memilih apa yg terbaik...dan bukan menghrap dari kesahihan orglain...lantaran lambatnya tindakan drp mrk!:(

Pn Kartini said...

To Mr me:)

Salam:)

aminn ya robbal alaminn...mudah2an..

Pn Kartini said...

To my dear sis hazeleyed:)

salam..:)

Mudah2kan kita terpelihara dari apa yg mendatangi mudarat pada kita...InsyaAllah

Moga sis sihat di sana:)

Pn Kartini said...

To my lovely dik Fida:0

Salam:)

Susah hati juga kan bila difikirkan...
cuma mohon padaNYa dijauhi benda2 yang tak baik ni..

Pn Kartini said...

To my dear ila-ali:)

Salam:)

Dulu yg pernah keluar ttg Marsmellow..mmg tak pernah sentuh!
Sekarang macam2 pula...
apa yg terbaik...jauhi apa yg meragui kita..

Pn Kartini said...

To my dear sis Werdah:)

Salam sis..moga akak sihat jua di sana:)

Alahmdulillah..:)
Moga kita sentiasa dijauhi dari segala apa yang mendatangkan kemudaratan pada kita sekalian...InsyaAllah:)

Pn Kartini said...

To brutalsolo..

aduhaii..no komen...Zzzz

Pn Kartini said...

To my dear ieda:)

Salam:)

Yang pasti anak akak pompuan tu suka gula2...agaknya bila dia tgk benda alah yang berkaler2 nii...mesti lagiii dia minat kutt!!
Sekarang...mmg kita pun tak boleh leka...perlu sentiasa hati2 kan..

Pn Kartini said...

Salam my dear TK:)

Marsmellow tu pernah terbaca artikelnya dulu..mmg tak boleh makan..dan tak pernah sentuh..
Cuma manisan di gambar tu..rasanya byk dijual dan ada juga dibuat utk raya !...kiranya masih ada yang belum tahu akan bhn buatannya..:(

Pn Kartini said...

To my dear dik deena:)

Salam dear:)

betul tu...
Yang termampu utk akak ingat kod E471...now bila nak beli pe2 makanan..mesti check dulu!

Pn Kartini said...

To mr Tajnur:)

Salam:)

Moga antara kita ada kesedaran itu..
Betapa kita berada dlm dilemma..
segalanya pasti ada yang haramnya jua...

Dalam soal makanan...apa yg termampu..hanya kita yg perlu berhati2 dalam menentukan kesahihan halalnya...Moga dijauhiapa yg tidak baik!

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran