CETUSAN MINDA

..Penawar Dalam Sentuhan...

 Satu artikel dari majalah yang dibaca 
mengenai kuasa sentuhan yang ada penawarnya....
Dikatakan 
penawar segera kepada stress 
adalah mudah sahaja..iaitu dengan satu SENTUHAN!


Raih & genggamlah 
tangan orang yang paling hampir tidak kira sama ada suami/isteri,anak,anggota keluarga mahupun sahabat anda..
Dengan cara ini dikatakan akan 
membantu anda merasa lebih 
tenang...:)

Menurut pakar,sentuhan tangan boleh 
menjadi penawar kerana ia akan membuat 
kita berasa seolah-olah begitu disayangi 
& diperlukan pada bila-bila masa..
Perasaan ini akan membuatkan kita 
berasa lebih tenang & dapat 
membantu mengurangkan 
ketegangan...

Sememangnya 
artikel ini ada kebenarannya..
Kerana tika dalam keadaan tertekan...
maupun tika perasaan berkeceramuk

marah..geram..sedih
Andai ingin menenangkan 
apa yang dirasa
Sememangnya sentuhan itu ada mujarabnya...
Apatah lagi andai memberi 
pelukan atau dakapan pada
 yang tersayang..!!
 :) 






15 comments:

Abd Razak said...

Salam kitak..:):)

Sentuhan tangan memang memiliki keajaiban tersendiri. Setiap manusia memerlukan sentuhan itu, terutama untuk merangsang saraf agar berfungsi seperti semula.

Terima kasih untuk info ini, akan cuba amalkan sentuhan tangan ini dalam hubungan kekeluargaan.

Moga kita sihat..:):):)

annie said...

Tinie, akak setuju betul dgn kenyatann yg Tinie titipkan ni, banyak betulnya, bila stress teramat, dtg org yg hampir ngan akak memberikan sentuhan, segumpal ketenangan menyelinap ke sanubari akak.

Rasa damai sangat.

Ibuhani said...

...sentuhan adalah jugak gmbrn kasih syg tanpa perlu mengungkap kata n sentiasa bersentuhan dgn org2 yg dikasihi selg diberi peluang bersama :)

ONE ZABA said...

kalau pergi kenduri kawen, sentuhan salam kaut tu penting untuk penawar tuan rumah.

mamawana said...

Salam Pn Kartini...

Sentuhan penawar menambat kasih sayang.

mamawana said...

Sentuhan salam kaut? Heee...rasa cam pernah dengar jer salam kaut nih. Dah konyang kaut nasi beriani sepiuk, sbg imbalan poket plak kena kaut.

Kunang-Kunang said...

Salam sis tinie,

Akak selalu rasa sedih kalau masa nak berpisah dia pesan "jaga diri baik2". Lebih2 lagi kalau orang yang berpesan tu, pesan ketika akak sedang sakit.

Tapi kalau orang kata "take care" tak pulak berperasaan begitu.

Kalau sentuhan, pasti lebih berkesan.

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:):)
Dengan sentuhan kita akan rasa dihargai..dan pasti akan eratkan lagi kasih sayangnya...:):)

Semoga ia bisa menjadi amalan kitak ..:)

Pn Kartini said...

To my dear Sis Annie:)
Memang tini biasa amalkan ni...yang jadi mangsanya si cilik Aisha...bila peluknya rasa release jekkk...:):):)

Pn Kartini said...

To My lovely Ibuhani
Benar tu...:)
Semmgnya dgn sentuhan kita kan rasa dihargai..diperlukan...disayangi..
& sudah pasti ia akan mengeratkan kasih sayang yang tdk bisa dilupakan..:):)

Moga sis sihat & ceria selalu..:)

Pn Kartini said...

To Mr One Zaaba:)
Sentuhan kautttt....??ermm..
Memang sentuhan tu akan membuatkan tuan umah tersenyummmm dan menguntum rasa senang dihati..:):)

Pn Kartini said...

To dear mamawana:):)
Jangan sentuhan kecundang sudahh ekk...

Dengan sentuhan...ia mempamerkan kasih sayang secara zahir walau bukan dgn ucapan indah berbunga2...namun ia sudah memadai:):)

Pn Kartini said...

To my lovely sis Ani..Kunang2:)


Ucapan 'jaga diri baik2' itu lebih membuat hati kita tersentuh & menyedarkan kita masih ada yg mengambilberat ttg kita..

Moga sis ceria2 ..dan dirahmatiNya selalu..:):)

Riesna Zasly said...

sentuhan penuh keikhlasan itu memang benar-benar menyamankan nurani...

miss u kak tini

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Riesna Zasly:):)
Wanna to know....

Terharu bila ada juga yg merindu....:):)
Bermakna...masih ada yg mengingati...:)
Thanks dear...:):)

Miss U tooooooo...:):)Muahhsss..:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran