CETUSAN MINDA

Siapa Anda?..



Keputusan ujian personaliti ini agak tepat dengan personaliti diri anda. Cubalah sendiri!

Terlebih dahulu, ambil sekeping kertas untuk menulis jawapan anda. Analisis jawapan ada di bahagian bawah. Untuk keputusan yang baik, ambil ujian terlebih dahulu baru baca analisisnya.



Situasi:

Bayangkan anda sedang berjalan di dalam hutan belantara, anda ternampak sebuah pondok…

Soalan 1:
Bagaimanakah keadaan pintu tersebut…?
(Terbuka / Tertutup)

Anda memasuki pondok tersebut dan nampak sebuah meja…

Soalan 2:
Apakah bentuk meja itu?
(Bulat / Oval / Segiempat tepat / Segiempat / Segitiga)

Di atas meja itu ada pasu bunga…

Soalan 3:
Banyak manakah isi air yang ada dalam pasu bunga itu?
(Penuh / Separuh / Kosong)

Soalan 4:
Pasu itu dibuat daripada apa?
[(kaca / porcelain / tanah liat )( logam / plastik / kayu)]

Anda keluar dari pondok itu dan ternampak air terjun dari kejauhan….

Soalan 5:
Berapa lajukah air terjun
(pilih julat jawapan 0 hingga 10)

Kemudian anda terpijak di atas sesuatu benda yang keras, anda lihat ke bawah dan terlihat kilatan warna keemasan rantai kunci bersama anak kunci.

Soalan 6:
Berapa banyakkah bilangan kunci yang ada?
(pilih julat jawapan 0 hingga 10)

Anda meneruskan perjalanan. Tiba-tiba ternampak sebuah istana….

Soalan 7:
Apakah keadaan istana itu?
( Lama / Baru)

Anda memasuki istana itu dan ternampak sebuah kolam yang mengandungi air kotor dan terdapat permata-permata yang berkilau terapung di atasnya…

Soalan 8:
Adakah anda akan mengambil permata itu?
(Ya / Tidak)

Sebelah kolam yang kotor itu terdapat sebuah lagi kolam dengan air yang bersih dan terdapat banyak wang terapung di atasnya...

Soalan 9:
Adakah anda akan mengambil wang itu?
(Ya / Tidak)

Anda berjalan mengelilingi istana itu hingga ke jalan keluar. Anda keluar dari istana itu dan masuk ke dalam sebuah taman yang luas. Anda ternampak sebuah kotak di atas tanah.

Soalan 10:
Apakah saiz kotak itu?
(kecil / sederhana / besar)

Soalan 11:
Kotak itu diperbuat daripada apa?
( cardboard / kertas / kayu / logam)

Tidak jauh dari situ terdapat sebuah jambatan.

Soalan 12:
Jambatan itu diperbuat daripada apa?
( logam / kayu/ rotan)

Diseberang jambatan ada seekor kuda

Soalan 13:
Apakah warna kuda itu?
(putih / kelabu / coklat / hitam)

Soalan 14:
Apa kuda itu lakukan?
( tidak berbuat apa-apa / makan rumput / berlari)

Tiba-tiba datang angina puting beliung.. Anda ada 3 pilihan:
(i) lari dan masuk bersembunyi di dalam kotak?
(ii) lari dan masuk bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari dan menaiki kuda keluar dari situ?
 

********~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ********

Ini adalah analisa kepada jawapan anda: 


(1) Pintu:
Terbuka - anda bersedia berkongsi apa saja cerita kehidupan anda
Tertutup - anda lebih senang menyimpan cerita-cerita anda di dalam hati

(2) Meja:
Bulat/oval – Anda mudah percaya sepenuhnya kepada mana-mana kawan anda
Segiempat tepat / segiempat – Anda seoerang yang memilih kawan dan keluar dengan kawan-kawan yang skepala sahaja
Segitiga – Anda seorang yang cerewet tenatng berkawan… anda tidak mempunyai ramai kawan dalam hidup

(3) Air dalam pasu:
Kosong – Hidup anda tidak terisi
Separuh – Apa yang anda mahu dalam hidup sudah separuh penuh
Penuh - Apa yang anda mahu dalam hidup sudah tercapai

(4) Bahan pasu:
kaca/tanah liat/porcelain – anda seorang yang lemah dan sensitif
logam / plastik / kayu – anda kuat dalam mengharungi cabaran dalam kehidupan

(5) Kelajuan air terjun:
0 – tiada keinginan seks
1 to 4 - keinginan seks yang rendah
5 - keinginan seks yang sederhana
6 to 9 - keinginan seks yang tinggi
10 - keinginan seksual yang sangat tinggi

(6) Kunci:
1 – hanya ada 1 kawan baik
2 to 5 – ada beberapa orang kawan baik
6 to 10 – ada ramai kawan baik

(7) Istana:
Lama – hubungan terakhir anda dengan seseorang tidak begitu baik dan tidak meninggalkan kenangan indah.
Baru - hubungan terakhir anda dengan seseorang adalah baik dan masih segar dalam hati

(8) Permata di dalam kolam kotor:
Ya – bila pasangan anda ada di samping anda, anda masih memikat orang lain.
Tidak - bila pasangan anda ada di samping anda, anda hanya bersama dengannya.

(9) Wang di dalam kolam bersih:
Ya – walaupun pasanagn anda tiada di samping anda, anda masih memikat orang lain
Tidak - walaupun pasanagn anda tiada di samping anda, anda akan sentiasa memikirkannya dan setia.

(10) Saiz kotak:
kecil – ego yang rendah
sederhana – ego yang sederhana
besar – ego yang tinggi

(11) Bahan kotak:
cardboard/kertas/kayu(tidak berkilat) – personaliti yang rendah diri
logam – berbangga dengan diri sendiri

(12) bahan jambatan:
logam – ikatan yang kuat dengan kawan-kawan
kayu - ikatan yang sederhana dengan kawan-kawan
rotan - tidak begitu rasi dengan kawan-kawan

(13) Warna kuda:
putih – pasangan anda tulus di hati anda.
kelabu/ coklat – pasangan anda sederhana sahaja di hati anda.
hitam – pasangan anda tidak begitu sempurna di hati anda, ada saja perkara yang menyakitkan hati.

(14) Kelakuan kuda:
tidak berbuat apa-apa/ makan rumput – pasangan anda seorang yang suka duduk di rumah dan begitu rendah diri
berlari – pasangan anda adalah seorang yang liar.

Kiasan:
putting beliung – maslaah dalam hidup
kotak - anda
jambatan – kawan-kawn anda
kuda – pasangan anda

(i) jika anda pilih kotak, anda seorang yang suka memendam dan menyelesaikan masalah anda sendiri
(ii) jika anda pilih jambatan, anda akan berjumpa kawan-kawan untuk menyelsaikan masalah
(iii) jika anda pilih kuda, anda mencari pasangan anda untuk menyelesaikan masalah


 ** Sumber : 101Rahsia.com

18 comments:

TK said...

I am rushing to school now. Pagi2 ni barulah internet laju. Very interesting post! You made me do the quiz subuh2 ni..hehe Mostly betul..Byk yg kena dgn my personality. Hari ni I last day school. Esok dah cuti. Lega sangat..letihlah lately. Happy Holidays ye!

Afida Anuar said...

Alahaii, nk selesai masalah pn fida cari pasangan...hehe

Abd Razak said...

Salam..:):)

Alhamdulillah dah selesai polah tek..:)

Jawapan kamek kebahagiannya positif dan sebahagiannya negatif, namun ianya tidak lain selain menunjukkan sifat kita manusia ni sememangnya lemah.

Andaikata ianya memberi petunjuk yang tidak baik akan sifat kita, langkahnya kita perlu berubah.

Tq kitak utk tok & moga kitak sihat :):)

kakcikseroja said...

Salam Tinie Sayang...

Alhamdulillah.. mungkin benar juga ujian itu. Jawapan yang kakcik pilih hampir menepati personaliti kakcik... :)

Ibuhani said...

k.ani cuba gak.....hehehe....ada sikit2 betullah :)

insan pendidik said...

salam,

IP cube gak ujian personaliti ni ade jwpn yg ade kesamaan ngan idup IP yg selebihnye ntahla

sahromnasrudin said...

soalan no 2)..jawapannya kne dgn diri sy..tenkiu cikgu

hazeleyed lady said...

To dear Si Tinie
...must be intresring ...but am busy...but will surely try this later k...
Nice day just for you

maiyah said...

erm.. menarik

Pn Kartini said...

To my dear TK:)
ermmm....:)
Tq yaa..dalam nak rushing g sekolah tu ..sempat lagi nak try test ni..:):)
Pe2...Selamat Bercuti:)

Pn Kartini said...

To my dear sis fida:):)
Moralnya....cepat2lah ajak k tinie makan nasi myk ekk..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:):)
Boleh tahu apa resultnya ??:):):)
Semmgnya segala apa kekurangan ..andai ia boleh diubah menjadi lebih baik..sewajarnyalah cuba utk memperbaikinya...:):)

Pe2 pun..
u r very NICE person!:)

Pn Kartini said...

To My dear KakCikS..:)
Yesszaaa...samalah kita..
byk ada persamaannya kan.;):):)

Moga sis ceria hari ni..Muahhss:):)

Pn Kartini said...

To my lovely sis Hani..:):)
hehehe..sikit jek ke samanya..ermm..
kena bagi test lain nii..
Semoga k ani sht :)

Pn Kartini said...

To Mr IP..:)
Yang selebihnya..ntahlaa??
mesti tak benar sama sekali ni..:)
Tak pe..
hanya satu iventori personaliti..ambil apa yg baik..andai sebaliknya..kita cuba menilai diri kita..:)

Pn Kartini said...

To Mr Sahromnasrudin
Soklan no2??yang meja tu yaa...
agak2 apa pilihan yaa..
Pe2...sama2 kita renung2kan..:)
tq cuba test ni..

Pn Kartini said...

To my lovely sis Hazeleyed:):)
Sis dah cuba ke ?ermm..soo..
byk faktanya..atau autanya..:):):)
Selamat bercuti sis..Moga sis happy selalu:)
Opss..moga adik Naufal..abahnya..dan sis dah sembuh!!:):)

Pn Kartini said...

to My dear Maiyah:):)
Menarik buat kita rasa tertarik untk menyudahkan ujian personaliti tu..kan..:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran