CETUSAN MINDA

Sang Rembulan....



Engkau laksana bulan..
Tinggi di atas kayangan...













"Sayang jauh di balik awan
Wajahmu tetap berseri-seri
Laksana bulan sedang mengambang   ......"

:
:
 : 

  Begitu indah anugerah dariNya..segala yang dirasai
diumpamakan segala keindahan CiptaanNya..
Betapa Dia Maha Pencipta Yang Berkuasa atas segala-galanya..
& kita manusia selaku hambaNya yang kerdil
hanya mampu mengungkai gurindam pujangga bagi meluahkan
perasaan anugerahNya yang bermukim di sanubari....







22 comments:

maiyah said...

utk renungan kita pd ciptaannya

Kamsiah said...

mmg cantik bulan mengambang..sbb tu ada berbagai pepatah"bagai bulan dipagar bintang"...."bagai bulan purnama"...
lbh2 lagi kalau dok kt kg...tgk bulan...aman,sunyi,syahdu....

insan pendidik said...

salam,

hajat di hati nak menggapai bulan tapi apakan daya tangan tak sampai...nasib baik hari ni dah ade roket bole gak org jejaki kaki ke sane hehe

Abd Razak said...

Salam..:)

Rindu kita sesama manusia ada batasnya..
Rindu kepada Pencipta tetap teguh sampai bila-bila..

Indah bait-bait puisi tu..:)

Moga kitak sihat..:)
Sistem dah ok tok...baruk jak :)

Idalara said...

bila sendirian memandang ke langit yg dihiasi bulan..hati sering berkata..andainya aku bisa sampai ke bulan..

TK said...

Saya ada tengok dokumentari dan byk dgr teori dan cerita, sebenarnya manusia x pnah sampai ke bulan. Yg ditunjukkan kat Tv tu dibuat di studio. Sampai skrg confuse, betul ke manusia dah sampai bulan..

TeacherNunu said...

saya suka lagu engkau laksana bulan versi shela majid hehehe

ikan emas said...

Indahnya ciptaan Tuhan..

bagaimanalah malam jika tanpa bulan?
bagaimanalah siang jika tanpa mentari?

...bagaimanalah Adam jika tanpa Hawa?

Kunang-Kunang said...

Salam sis tini,

DijadikanNYA malam untuk kita beristirehat dan dijadikanNYA siang untuk kita mencari rezeki.

Merenungi cantiknya bulan dilangit, jangan lupa rumput dibumi.

Aidil Fadzil said...

Salam.........Engkau Laksana Bulan. Tetiba RASA SEBAK je...

mamawana said...

blogmu seindah bulan mengambang ....
:-)

Pn Kartini said...

To My dear Maiyah
Segala ciptaanNya mengajak kita merenungi dan mensyukuri akan keindahan anugerahNya..:)

Pn Kartini said...

Salam dear Sis Kamsiah:)
tidak kurang jgk yg buat cerita seram di bulan mengambang niihh..:):):)
Pe2..memang cantik ciptaanNya..:)

Pn Kartini said...

To Mr IP:)
Namun walaupun ada roketnya...diri masih termangu menatap bulan indah yang tidak tercapai dek tangan..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Rindu padaNYa membuahkan seribu keberkatanNya..:)

Auukk...Indah bait2 puisi seindah gambaran emosi penulisnya kut..:)

Moga ktk sht.

Pn Kartini said...

To dear sis Idalara:)
Dulu masa zaman budak2..teringat arwah Wan selalu jgk bercerita malam2 luar umah..sambil2 melihat bulan nun di sana...:)

Pn Kartini said...

To dear TK:)
Owhh..tidak ketahuan pula..?
Pe kata tanya Sheikh Muzaffar kita..mesti leh jawab kan:)

Pn Kartini said...

To dear teacherNunu:)
Me too...kita samalah:):)Muahhss..:)

Pn Kartini said...

To dear Ikan Emas:)
Segala ciptaanNya ada kesempurnaannya
& keharmoniannya..:)

Moga ceria2 selalu:)

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Hanim...Kunang2:)
"Merenungi cantiknya bulan dilangit, jangan lupa rumput dibumi."

Bulan nan dipuja..tidak tercapai dek tangan..dipuja dan didambakan..Lantaran itu terkdg lupa menunduk kasih rumput di bumi....

ermmmmmm..saje2 berpuitis jap...hehehe..:)
Pe2 Tq sis..:)

Pn Kartini said...

To Mr Aidil Fadzil:)

Semoga sebak hanya kerna mainan perasaan..dan esok pasti kan ada sinar bahagianya..:)

Pn Kartini said...

To my dear mamawana:):)
Aduhaii...terlalu tinggi perumpamaannya..
Tidak setanding dgn indahnya purnamanya bulan:)

:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran