CETUSAN MINDA

Satu Penghargaan Ke?!...


 Kalau tahun lepas memang sudah ada ura2nya
Namun khabaran tu bagaikan angin..hanya sementara bertiupnya..
Tapi ...
Baru sebentar tadi..
Yang bagaikan angin itu tetiba menjadi tiupan taufannya
Bila yang diura2kan itu akhirnya menjadi 
Kenyataan!!!

"Penyelaras Majalah Sekolah"
Tugas yang ditakuti dipikul oleh  guru sekolah tuu..
Semua ini disebabkan guru berkenaan berpindah ke sekolah lain
Maka penggantinya mesti ada..
Dan..
Seramai-ramai guru..yang terpilih adalah..uuhhhhhhh..
Agaknya ramailah guru boleh menghela nafas leganya..
Dan yang semput2nya..
Adalah Aku..!
ermm..

Ntah kenapa..bila diberitahu oleh PK tadi
Tidak terasa terkejutnya..kerna ia bagaikan sudah dijangkakan
& Terkeluar kata2..
"Saya tidak tahu apa pun pasal nak buat majalah...Tiada pengalaman LANGSUNG!"
Apatah lagi sebelum ini pun saya tidak terlibat langsung dalam sidang redaksi majalah!

Namun respon PK ..
"aiii...ini satu penghargaan apa..."
"Orang percayakan cikgu utk tugas tu.."
(uhhh.....apakah ini ayat skema yg hanya utk menenangkan hati!)

Tika ini...
Nak kata sedih..tak jugak
Nak kata marah pun tak jugak
Yang Pasti...
KEBINGUNGAN kut!!
 Masih tertanya-tanya..
"Satu Penghargaan ke???"
"Boleh ke pikul t/jwb yang semmgnya tiada kemahiran/pengalamannya.."
Setakat buat pamplet2..mungkin tiada halnya
Ini..Majalah Sekolah!!!!!!!..
Aduhaii...
Boleh ke??
uuhh!..







34 comments:

NJ said...

Salam tini..
semoga tugas baru ini dipikul dgn sabar dan ikhlas..juga dpt tambah ilmu jadi penulis yg lebih baik juga makin upgrade diri dalam melakar idea dalam majalah tu..

Semoga sukses..bakat jgn pendam2..

Dr.Araz said...

Cikgu mesti boleh buat...jgn risau...

- jinggo - said...

melihat kreativiti di blog.
saya rasa : pemilihan yg terbaik........
tahniah

Abd Razak said...

Salam..:):)

Tahniah kitak :)

Kitak ada kebolehan dan kitak diberi kepercayaan..insya Allah laksanakan tugas itu dgn penuh rasa tanggungjawab dan ikhlas.

Usaha dan serah pada Allah Yang Maha Esa, moga Dia bimbing kitak dalam tugas tu..:)

Afida Anuar said...

Salam kak tinie...insyaAllah kak tinie boleh jalankan tanggungjawab tu dengan baik... fida yakin!

shaniza said...

Salam..
Tahniah..kadangkala kita tak tahu bakat kita sehinggalah kita melaksanakannya.

maiyah said...

pasti boleh.. kacang je hehe

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis Tinie

pasti boleh.. chayok2!!..
situasi mcm nie lbh kurang mcm maiza.. berbeza utk maiza dr bidang IT--->AKAUN mmng xdpt di bayangkan. tak ada skill tak ada basic.. tak ada apa2 kosong.. dlm di lema tika tue.. susah hati tramat takut tak trtanggung t'jwb.. tapi bila di fikirkan ini adalah ilmu baru.. menambah lg pengalaman... buat jg.. Alhamdulillah berkat doa.. lalui yg jalan Allah berikan.. memudahkan semuanya.. wlu masih proses pemeringkatan, tapi dapat di atasi sedikit demi sedikit.. lg di fikir aku di pilih sbb ada sesuatu istimewa dlm diri ini.. semuanya tenang kembali... InsyaAllah.. akak pasti boleh.... (ekk.. panjang lebar lak komen nie.. hee) pengalaman suatu yg indah...

cik yet said...

beto kata saudara jinggo tu, tengok pd kreativiti di blog, mmg hebat dan kreatif....so, majalah sekolah akan berubah wajah tahun ni selaras ngan pertukaran tangan hasil kreativiti cikgu Tini kiter...cik gu Tini BOLEHH!!!
psstt> kalau majalah sekolah siap, kasi tunjuk sama ambe ye!

Arianni said...

Salam Pn Kartini :)

Pasti boleh!! Kita tengok hasilnya nanti k..tentu lebih kreatif lagi berinovatif..

dz said...

mungkin ada hikmah disebalik perlantikan tu. you can do it

sahromnasrudin said...

huhuhu..tanggungjwb yg amat berat..ramai yg akan mengkritik tetapi tidak ramai yg mampu pikul ia dipundaknya

insan pendidik said...

salam Pn Kartini,

Tahniah tugas tu sbg tanda kepercayaan...Malaysia boleh...Pn Kartini pun bolehh

Ibuhani said...

salam...dah dipilih bermakna dah diberi kepercayaan tu.....slmt menjlnkn tugas :)

hazeleyed lady said...

Ass-salam dear sis tinie...
Tahniah...Kak hazel rasa memang tepat pemilihan mereka tu.
Technically memang boleh dipelajari..tapi kreativiti tak semua orang ada...tapi Tinie ada.
Dont you worry dear..i know you can do it!

Pn Kartini said...

To My lovely Sis NJ..:)
Ada bakat ke???ermm...
Pe2 ..tq atas sokongan..:)
InsyaAllah..buat apa yg termampu..:)

Pn Kartini said...

To Dr Araz:)
InsyaAllah..
Tksh ats kata2 sokongan..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo:)
Erkk!!
speechless..!
Anyway...TQ.:)
Masih byk lagi perlu belajar niii..:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:):)
Tksh utk kata2 semangat dr kitak..:)
Sesungguhnya dlm apa jua..tiada apa yg lebih baik melainkan dariNya..
Semoga keikhlasan tetap ada ..:):)

Tq..:)
Doa2kanlah utk kamek yaa..:):)

Pn Kartini said...

To my dear Fida:):)
Jika Kau fikirkan boleh..
Kau boleh melakukan..
Jika kau fikir kekalahan
Kau hampiri kegagalan..

ermmmmm...tetiba berkumandang lakk lagu tuu..hehehe..:):)

Tq dear..:)Insyaallah k tinie kan cuba..

Pn Kartini said...

To Dear Sahniza:)
Begitulah adabnyakan..
Perit memulakan suatu yg baru..Namun pohon padaNya agar sentiasa dipermudahkan segala urusan...:)

Tq:):)

Pn Kartini said...

To dear Maiyah..:):)
Memang senang dear..kalau betul2 makan kacang tuu...:):):)

Pn Kartini said...

To dear Maiza:)
Thanks utk kata2 perangsang..memberi kekuatan utk berani memikul t/jwb yg diberi..walaupun di dalam diri terasa byk kurangnya..namun dalam apa jua..sesekali kita perlu belajar..:):)

TQ..:):)

Pn Kartini said...

To My lovely Sis..:):)
Aduhaiiiiiiiii......
Blog ni..juz gerak hati kita nak buatnya..majalah..byk yg perlu difikirkan+ bercabang dgn org2 lain..ermmm..Pe2 Insyaallah ambe cuba buat apa yg termampu...!!

Pe2..tq bagi kata2 semangat!!!

Pn Kartini said...

To My dear sis Arianni:)
Lebih hebat dan inovatif tuu..susah nak janji..apatah lagi dari org yg tak berpengalaman ini..Namun..insyaAllah..cuba apa yg termampu..TQ:):):)

Pn Kartini said...

To Mr Dz:)
Bila ingatkan hikmah ..hati bisa tenang...INSYAAllah..
tQ utk kata2 keyakinan..
Doakan agar dipermudahkan ..:)

Tq..:)

Pn Kartini said...

To Mr Sahromnasruddin:)
Adab resam manusia yg cepat mengkritik pada kelemahan org lain..ermm..

Pe2..Tq..
InsyaAllah..Yang ptg perlu mula belajar:)

Pn Kartini said...

To Mr IP:)
Tksh...
Yakin Boleh!!!

Boleh ke???
erkk!
Ok ok...I CAN DO IT!
InsyaAllahhhh..:)

Pn Kartini said...

To My lovely IbuHani:)
Tksh sis..
Doakan utk tinie yaa..agar diberikan jalan dan dipermudahkan segalanya..:)

Pn Kartini said...

To My Lovely Sis Hazeleyed:)
InsyaAllah sis..
Bimbang sebab pengalamannya ZERO
maknanya...kena belajarlah ni..
Sebelum ni..memang tabik pada guru berkenaan bila terpegun tgk majalah sekolah yg menarik...
ermmmmmmm....Pe2...doakan utk tinie sis!..
Tq sis..:)

Kunang-Kunang said...

Pesan seorang ulamak terkenal masa kini,

Seandainya kita diberi tanggungjawab sebutlah "Innalillah hi wainna ilaihirajiu", semoga Allah memberi kita ketenangan hati dan permudahkan segala urusan kita.

InsyaAllah sis tini mampu melakukannya, mereka sudah beri kepercayaan kerana mereka tau sis tiniboleh.

Pn Kartini said...

To my dear Kak Hanim..:)
Thanks sis..
InsyaAllah..semmgnya tgs yg diberi tdk ditolak..Semoga sentiasa diberikan petunjuk dan bimbingan dariNya jua..:)

sis..take care:)

mamawana said...

Cik gu mesti bolehhhh punyer...

Pn Kartini said...

Thankssssssss mamawana...Muahhss!!:):):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran