CETUSAN MINDA

Erkk!!..Biar Betul!!!

Memang Indah nampak di mata..
Sekaligus menarik selera dek aromanya..
Inilah dia Kopi yang dikatakan TERMAHAL di DUNIA!!

KOPI  LUAK

 
Kopi Luwak keluaran Thailand berjenama "Doi Chaang" 

 
Kopi Luwak keluaran Filipina berjenama "Alamid"

Apa Yang Membuatnya KOPI PALING MAHAL DI DUNIA??????
Apa yang Istimewanya berbanding dengan Cappucino?Mocha?Expresso??

RAHSIANYA.....:

Keunikan pemprosesannya yang melibatkan spesies di bawah..erk!
 
Nama  :  Civet / Musang Pulut

Bila dikomersialkan...gambar zoom skitt.. :
Comel gakk ekk..:P:P


Proses I  :  Petani memetik biji2 kopi
 

Proses II  :  Biji kopi dikumpul dan dipilih oleh sekumpulan pekerja.
         Hanya yang elok dan terpilih  sahaja akan diambil!!

 

Proses III  : Kemudian semua kopi-kopi tadi di hantar ke satu unit khas...!!!

  

Untuk apa??????

ermmm...Untuk santapan si Civet / Si musang!!!

Biji kopi  akan dihabiskan oleh Si Civet!! dan kopi yang ditelan akan diproses
secara 'natural' di dalam sistem pencernaan haiwan ini...(.dan bukannya di dalam periuk belanga!!)
di mana
biji kopi akan bercampur dengan enzim-enzim pencernaan dalam perut  musang tersebut!!
Selepas "proses" tersebut siap..memandangkan biji kopi tidak dapat dihadamkan maka ia akan "dikeluarkan semula" untuk proses berikutnya...aduhaiii...:

 
 
'Bahan' yang siap dikeluarkan dikumpul utk proses seterusnya..
Kelihatan biji kopi yang bersalut enzim ini dikatakan akan memberikan rasa unik kepada penggemarnya...uuhhhh!!

Proses IV :  Pembersihan & Pengeringan

  
  
Nampak 'bersih berseri' jekkk....erkk!
&

Hasil akhirnya....

 
  
Jadilah ia ...
Kopi Termahal Di Dunia!!!!
erkk...aduhaiii...





Olahan Sumber  : Kiriman email hb..:):)






14 comments:

maiyah said...

nasib baik x minum pun kopi mahal ni, minum kopi cap ketapi jek ngee

Abd Razak said...

Salam..:):)

Subhanallah...ada juga kopi sebegitu!

Orang yang senantiasa memenuhi dirinya dengan makanan yang halal, maka akhlaknya akan baik, hatinya akan hidup, dan doanya akan dikabulkan. Sebaliknya, orang yang memenuhi dirinya dengan makanan haram, maka akhlaknya akan buruk, hatinya akan sakit, dan doanya tidak dikabulkan. Dan, seandainya saja akibatnya itu hanya tidak terkabulkannya doa, maka itu sudah merupakan kerugian yang besar. Sebab, seorang hamba tidak terlepas dari keperluan berdoa kepada Allah Azza wa-Jalla, meskipun hanya sekejap mata.

"Wahai sekalian manusia!, makanlah daripada apa yang ada dibumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang dan nyata bagi kamu".

Moga kita boleh menghayati bersama!
:):):)

AYU IDRIS said...

Errrkkkkkk..(speechless jap)..apalah nasib pd peminat-peminat kopi mahal ni kan...tp klu dah sanggup minum,tak pelah..mujurlah ayu bkn peminat kopi...hihihi....ngeri rasanya nak minum...tak sanggup!

Ibuhani said...

bukan ker itu hukumnya haram.....sama ngan makan najis musang tu.....anyway i don't drink coffee...hehehe.. :)

Idalara said...

aduhai..tak sanggup rasanya nk menelan airliur pun bila baca cara kopi ini dihasilkan..nasib baik ada kopi radix...

mamawana said...

Salam...

Errkkk...kembang tekak sekojap. Lebey afdhal minum kopi angguk2 ker, kopi geleng2 ker,kopi hang tuah, kopi tokguru, kopi sawda yg dijamin kesuciannyer...drp kopi dot...dot.. dot nih. camner plak kalu dia tersilap packaging.. tersyilap bungkus tahiik hewan nih plak. Salah teknikal..mesin mogok ka...hik hik hik...

Pn Kartini said...

To my dear Maiyah..;):)
Tak minum kopi mahal pun tak pe..tk rugi kann..
aduhaiii..:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Tidak terfikir sebegitu sekali prosesnya kopi mahal..!InsyaAllah...masih ada kewarasan dlm memilih pemakanan yang akan menjadi darah daging...

Thanks utk kitak..utk penambahan dlm komen tukk...:)

Moga kitak sht:)

Pn Kartini said...

To my dear Ayu..:)
Biarlah kopi mahal sekalipun..memang tak sanggup..dan tk akan ada hati nak minum..setakat minum kopi kampung dah laaa kann..:):)

Pn Kartini said...

To my lovely ibuhani::)
aa;ahh kan sis..:)
Camnelah ada idea nak buat prosesnya camni!!maybe dah terlebih pandailah nii..aduhaiii

Pn Kartini said...

To my lovely sis idalara:)
pe2 sis..kopi kampung yang mak buat lagi best :):):)
Moga sis sihat hari ni..;)dan ceria selalu..

Pn Kartini said...

To dear mamawana..:):)
Aduhaiii....now kopi janda pun ada kan kan..macam2 kopi..!!tup2 ada lakkk kopi 'tahi musang'ni...adusss...terkedu sekojapp!!:):)

insan pendidik said...

salam,

tak sanggup le minum kopi tu jd kopi uweekk dh hehe ..mkn mende kotor hati pun jd kotor

Pn Kartini said...

To Mr IP..:)
ntahlah...camne dlm dunia yang moden..ada juga pemikiran sebegitu rupa...mungkin 'terlalu' celik akal kutt..aduhaiiii...

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran