CETUSAN MINDA

METABOLISME RENDAH??!!!

Secara semula jadinya,
beberapa faktor akan memperlahankan Metabolisme :
 


1) Umur  :
Metabolisme akan menjadi perlahan dengan peningkatan umur pada kadar lima peratus selepas 40 tahun. Apabila kita bertambah tua, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat. Otot lebih aktif berbanding tisu lemak dan ini sebabnya apabila otot berkurang, kadar M_etabolisme juga menurun.




2) Jantina  :
Secara umumnya Metabolisme lelaki lebih cepat berbanding wanita kerana saiz badan mereka yang besar dan mempunyai kurang lemak badan.


3) Masalah hipotiroidisme :
Kelenjar tiroid yang kurang aktif akan memperlahankan Metabolisme dan masalah ini boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.


                   4) Genetik  :

Sesetengah orang memang beruntung dilahirkan dengan kadar Metabolisme cepat.



Jika  mempunyai kadar Metabolisme perlahan, usah bersedih kerana ia berlaku kepada kebanyakan orang. Walaupun ada banyak produk kesihatan dan pil yang mendakwa boleh mempercepatkan kadar Metabolisme , ia bukan kaedah terbaik...!


Mengamalkan gaya hidup kurang bergerak dikatakan menjadi penyumbang utama kepada kadar Metabolisme perlahan.Pengamalan  bersenam adalah satu langkah yang bijak ke arah meningkatkan kadar metabolisme badan.Namun..tanpa semangat dan keazaman kuat, bersenam adalah tugas yang sangat berat untuk dilakukan, 
walaupun ramai antara kita tahu manfaatnya.



Cara meningkatkan kadar Metabolisme dlm bdn kita :

1) Pemakanan




Makan dalam kuantiti kecil tetapi kerap iaitu setiap empat hingga lima jam. Apabila ada kemasukan makanan, kadar Metabolisme akan meningkat kerana badan perlu bekerja untuk mencernakan makanan. Secara tidak langsung ia juga menyebabkan kadar Metabolisme akan meningkat bagi menukarkan makanan kepada tenaga.


Pastikan anda mengambil sarapan. Kajian menunjukkan individu yang mengambil sarapan secara tetap dalam masa dua jam selepas bangun tidur mempunyai keupayaan lebih baik untuk mengawal berat badan.


Ada yang menyarankan supaya mengambil protein setiap kali makan. Protein dikatakan mampu meningkatkan kadar Metabolisme lebih baik berbanding karbohidrat dan lemak. Bahkan pengambilan protein pada kadar sederhana mampu membantu mengekalkan dan membina jisim otot.

2) Senaman 
Buat senaman aerobik empat hingga lima hari seminggu; sekurang-kurangnya 20 minit satu sesi. Senaman aerobik adalah perlakuan berulang-ulang seperti berjalan cepat, berlari, berenang, berbasikal atau menari.



Buat senaman angkat berat. Tidak perlu pergi ke gimnasium, mengangkat dumbel sudah memadai. Jika tiada, gantikan dengan botol mineral yang berisi air.



3) Minum banyak AIR 
Minumlah air sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Ia membantu meningkatkan kadar Metabolisme , proses pencernaan dan perkumuhan bahan toksin daripada badan.


4) Tidur secukupnya. 
Tidur memberi peluang badan berehat dan memperbaiki kerosakan tisu. Ia juga membuatkan kita berasa lebih bertenaga untuk melakukan tugas harian dan meneruskan senaman.




21 comments:

- jinggo - said...

saya bahan yang cukup bermakna pada saya..
comfirm = 100 % saya akan jadikan panduan.

Afida Anuar said...

Air dah cukup..tido dah cukup..bekfes mmg wajib...tapi exercise kurang....ok saya pi bersenam skrang!! hehehe..

PS: thanks for the info kak..

a kl citizen said...

assalammualaikum

nak bersenam tu... alahai,
banyak sangat alasannya

insan pendidik said...

salam Pn Kartini,

perkongsian yg baik ... emm sbb tu org tua daya tindak balas jd slow jugak. Kalau kita nampak org tua bawak kereta slow jee toksah la mare sbb tindakbalasnye mmg lambat seiring ngan usianye tu.

Abd Razak said...

Salam kitak :)

Mun bab makan tok nang kamek jaga sikit. Bersenam dah sik bepa gilak masa tok, dolok nang rajin bersukan, kinek tok selalu gilak bz lalu sik dpt apa2 :):)

Minum air kadang jaga kadang sik, tidur kitak tauk ajaklah :):)

Harap kitak dah ok & sihat sinun :):)

maiyah said...

metabolisme sy jd perlahan le.. sbb sy x bergerak sgt

sahromnasrudin said...

selain tue, ada gak situasi darah rendah kan..

Kunang-Kunang said...

Terima kasih sis tini sudi berkongi info yang baik ni.

Yang paling akak tak buat. Eksesains.

hazeleyed lady said...

Good one Tinie dear...
kak Hazel perasan my metabolic rate menurun at the at of 45 onwards...
before this it was okay...could simply consume almost anything ...at any amount...
Tapi sekarang jangan buat cincai...hahaha!

MaizaC'Joe said...

Salam My lovely sis Tinie

metabolisme maiza rendah.. hahaha... sedang brusaha nie.. mayb 20% dah nak berjaya.. exercise.. memang tak menyempat hari2 busy krj.. dari pg hingga ke petang.. tp.. biasanya maiza akn parking kereta jauh sikit.. supaya cara tue bleh excercise sikit2 hee....

Pn Kartini said...

To Mr Jinggo..:):)
Sama2 kita jadikan ia sbg panduan..
Bukan setakat panduan jek..moga dpt dipraktikkan apa yg patut..:):):)

Pn Kartini said...

To my dear Fida..:):)
ermmmmmmmm....bagus adik akak sorang nii..So..mesti penat tuhh..lepas senam..pe2 dear..buat apa yg termmapu olh kita...:):)

Pn Kartini said...

To My lovely SIs Kl-citizen...
ermmm..betul tu..
samalah org sini..lama tak ke kelas senamnya..nak start semula tuu..alahaiiiiiiiiiiii...GGgrr!!!:):)

Pn Kartini said...

To Mr IP
Tak pernah mare pemandu2 emas niii...memang respect tetap ada..:):)
Tapi yg haru bila ada yg bwk 'ikut suka dia jekk.."...tu yang terkedu tuhhh:):)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)
Kdg2 kita ni pelik juga..
even dah tauk apa yg baik apa yg buruk utk kesihatan kita...tp masih juak diambil ringannya...
aduhaiii...:):)

Tq,..i;m ok .alhamdulillah:)
Moga kitak sht2 juakkk..:)

Pn Kartini said...

To Dear Maiyah..:)
Samalah kita dear...kebelakangan ni rasa cam tak selesa jekk..!ermmm

Pn Kartini said...

To Mr sahromnasrudin:)
Ye kuttt....:)tkn rendah ada juga kaitan dgn jantungnya..bila daya ngepamnya lemah..proses penerimaan oksigen + nutrien ke sel badan pun mesti lambatkan..jd proses metabolik sel pun rendah sama...
(..fakta ikut logik akal..:):):).aduhaii...)

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Hanim..Kunang2:):)
Now..baru terkial2 cari tali skippingnya..hehehe..

Moga sis sihat:)

Pn Kartini said...

To My lovely sis Hazeleyed:):)

ermmmmm...bimbang lakk rasanya kann..
dah lee lama 'ponteng' kelas senam....akhirnya..berskipping lah pulakkk...:):):)
Tapi nampak sis..mantainnnnnnnn..:);)

Pn Kartini said...

To My dear sis Maiza'Joe:)
Bagus tuu...sebhgn dari exercise gakk tu ..bukan tu saje..kalau ofis tingkat rendah2 tu..juz guna tangga..ermmmm..:):)
Moga kita sama2 usaha yaa..hehehe:):)

pembekal mutiara said...

Saya salah satu mengalami metabolisme rendah,tp badan saya kurus juga.bila cek metabolisme rendah,itulah terjumpa blog nie

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran