CETUSAN MINDA

..Penghapusnya DOSA..


Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:

"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), 
Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu"

Sesungguhnya,sebagai manusia biasa sememangnya tidak akan terlepas
dari melakukan kesilapan sama ada secara sengaja atau tidak.Menurut Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman,penceramah bebas- Dosa yang dilakukan itu sebenarnya menjauhi diri kita dengan Allah!. Jadi hikmah diturunkan kesakitan atau bala bencana itu adalah sebagai cara untuk Allah menghapuskan dosa kita berkenaan.

Beliau juga ada mengingatkan  agar  jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan
jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda.  
Malah,selain itu juga,
 kesakitan atau bala bencana yang menimpa seseorang juga merupakan jalan untuk Allah meninggikan darjat seorang hamba-Nya. Walaupun ia mungkin dilihat sebagai teruk di mata manusia, namun hikmahnya hanya Allah yang mengetahui.


Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:
*n3 untuk peringatan diri yang kemigrainan !.....

16 comments:

Afida Anuar said...

Assalamualaikum my dear kak tinie..

selalu ucap Alhamdulillah waktu demam ka...batuk ka..sakit apa ka... sebab berharap sangat, agar kesakitan yang Allah kasi ni sebagai kifarah dosa yang kecik2 tu.....insyaAllah..

deena farhana said...

salam kak tinie..

akak guru ye...?

sejuk hati dtg blog kak tinie ni..:)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله :)

Moga kitak sembuh dari penyakitnya serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..amin :)

Allah mengubah-ubah keadaan kita dari sihat ke sakit, dari sedih ke gembira, dari terang ke gelap, supaya mengerti bahawa kita tidak bebas dari hukum ketentuan~Nya, supaya selalu kita berdiri di atas landasan LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH. (Tidak ada daya untuk mengelakkan sesuatu dan tidak ada kekuatan untuk melaksanakan sesuatu, kecuali dengan pertolongan Allah Ta'ala).

Get well soon..:)

P/S : Kamek pening juak tok..

Cikli said...

cikgu,

bolehkah diibaratkan penyakit itu seperti roba(eraser) dihujung pensil?

Kamsiah said...

salam
kalau lah dosa boleh dipadamkan dgn pemadam....:)
beristigfarlah setiap masa...sedangkan NABI pun memohon ampun dari ALLAH..setiap masa,setiap ketika..apatah lagi kita hambya yg bkn maksum seperti Baginda..

Mohamad said...

Kalaulah dosa dapat dipadam seumpama gambar hiasan tersebut, alangkah baiknya..

Semoga sama-sama kita hindarkan perkara-perkara yang dilarang Allah SWT.

ibuintan said...

assalamualaikum my dear Tinie,

masih sakit kepala lagi ke... banyakkan sabar dan rehat, moga cepat sembuh

semoga kesakitan yang kita rasai samada besar atau kecil akan menolong memadam sedikit dosa yang telah kita lakukan..

Mutiara Bernilai said...

salam..

mutiara selalu kate kat diri mutiara saat d uji,

" Allah nak cuci hati ni, so sakit la sket sbb kena sental n berus daki2 degil "

sungguh, Allah sedang membersihkan diri saya..

Pn Kartini said...

To my dear dik fida..
Assalamualaikum:):)

Alhamdulillah..sepatutnya sebegitulah kan..tidak cepat mengeluh bila ditimpa kesusahan mahupun kesakitan..
Insyaallah...cuba apa yang termampu:)

Pn Kartini said...

To my dear dik deeena farhana:)

Assalamualaikum:):)

aduhaii dear..blog yang tidak seberapa..sekadar tempat melakar apa yg dirasa utk dikongsi bersama:):)

tq yaa sudi dtg ke sini:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Assalamualaikum:)
Semoga ktak sentiasa dirahmatiNya dan diberkatiNYa selalu:)

Thanks utk kata2 kitak tuk..InsyaAllah kmk akan ingatkan diri kmk ..sesungguhnya hanya dariNYa kita memohon pertolongan..:):)

tq yaa kitak:)

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Assalamualaikum:)

Gambar hanya kiasannya...
Andailah ia sebegitu pada realiti..alangkah mudahlah kann..:)

Pn Kartini said...

To my dear sis kamsiah:)

Assalamualaikum:)

tksh utk peringatan yg bermakna..sebaik2nya beristigfar itu lebih mulia dari terus mengeluh tika hadapi kesusahan/kesakitan..

Pn Kartini said...

To Ckg Mohamad:)
Assalamualaikum:)

selagi boleh hindari diri ..InsyaAllah..:)

tksh yaa:)

Pn Kartini said...

To my dear sis..IbuIntan:)

Assalamualaikum:)

Alhamdulillah...migrain yang 3-4 hari berturut dah tiada..dan bolehlah consentrate utk kerja buat sekolah/rumah :)

tksh sis utk peringatan:)

Pn Kartini said...

To Mutiara Bernilai:)

Assalamualaikum:)

Alhamdulillah...:)
sepatutnya sebegitulah kita agar sentiasa berserah padaNya jua walau mcmana sekalipun...
pasti apa yg berlaku ada hikmahnya yg tersendiri..InsyaAllah:)

Tksh yaa..sudi titipkan sesuatu di sini:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran