CETUSAN MINDA

Terlalu hampir.....



2-3 hari lepas...berita tu memang sedikit mengganggu fikiran..
Bermain-main di minda..berlegar-legar memikirkannya...
Memikirkan takdir yang ditentukanNya..
dan jua Ajal maut yang semmgnya pasti!
:
:
V
Cerita 2-3 hari lepas :

HAri tu...dengar akak tu bercerita,
yang adik iparnya..
tetiba sahaja  kejang di rumahnya...mungkin penat pulang dari perjalanan balik kampung..
Dari pemeriksaan doktor...mengesahkan ada darah beku di kepala..
& dah dioperate...tapi masih tidak sedar..
Akak tu ada imbas semula...tak sangka katanya..
masa beraya baru-baru ni...memang sakan bergurau senda ..
sama-sama gelak ketawa dgn adik iparnya...
& adik iparnya dikatakan seorg yg menjaga kesihatan....
katanya..org lain makan nasi..dia makan roti je......ermmm
Kiranya memang tidak diduga apa yang berlaku ke atas adik iparnya....

Cerita HAri Ini..:

Kebetulan tengahari tadi...terserempak akak ni..
sama-sama nak ke  kereta masing-masing...
tanpa ditanya...akak tu beritahu
" tini..,adik ipar yang akak cerita hari tu...
meninggal hari ni....."
Innalillahiwainnalillahirojiun.....
Dan kali ini...sekali lagi mengganggu difikiran...
Fikir tentang masa kita kembali padaNya..
kan tiba jua nanti...tidak semestinya ajal menjemput tika usia tua..
bila tiba masanya...tidak akan pernah terlewat...tidak akan pernah terlambat..
tidak kira keadaan apa kita sekali pun..tidak kira betapa sayangnya kita 
meninggalkan orang-orang tersayang...
Mengimbas diri sendiri..
hanyalah satu persoalan....
Adakah Amalku...telah mencukupi utk dibekalkan 
Ke SANA..............

Untuk arwah adik ipar teman...
walaupun tidak mengenali..namun persaudaraan itu tetap ada....


Al-Fatihah buat Allahyarham...

Moga Rohnya ditempatkan di kalangan orang2 beriman.....
Amin

22 comments:

Abd Razak said...

Salam kitak..:):)

Moga kitak sihat hendaknya..:)

Ya, kematian tetap akan datang menemui kita tak kira dalam keadaan apa pun baik kita sihat, sakit dan sebagainya. Maut akan tetap taat dan patuh kepada perintah Allah Taala.

Moga Allah tempatkan rohnya dalam kalangan orang-orang yang berbahagia di sisi~Nya...amin

p/s: Peringatan untuk diri agar sentiasa bersedia...:):)

kakcik said...

Semoga rohnyanya ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan bertaqwa.

Sesungguhnya mati itu pasti - cuma bagaimana dan bila - itu ketentuan Dia Yang Maha Berkuasa. Semoga kematian kita dalam keadaan beriman kepadanya.

Werdah said...

Salam Tinie.

Innalillahi wainna ilayhi raaji'uun. Al-Fatihah buat arwah.

Kematian itu tidak ditunda dan tidak dilewatkan walau sesaat.. bila tiba masanya tinggallah dunia yang fana ini dan sambung dengan kehidupan yang lain pula.. ya! memang risau mengenangkan bekalan yang akan dibawa.

Mudah2an roh arwah ditempatkan di kalangan orang-orang beriman dan mendapat rahmat Allah. Amiin

mamawana said...

Al fatihah buat arwah.

Merenungi foto sehelai daun kat atas tu..... Helaian daun itu spt aku yg gugur menuju jalan pulang.....

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Hidup kita tuk sik tentu disiney penghujungnya. Sebelum kita dijemput oleh Malaikat Maut, pastikan kita sik sekali2 mati (w/pun mati adalah pasti) melainkan kita pasti betul2 dlm keadaan Islam. Dlm ertikata tuk, ceduklah segala amalan dan keimanan sementara kita masih bernyawa, InsyaAllah...

Afida Anuar said...

Salam kak tinie.....

Al-Fatihah juga buat arwah, walaupun langsung tidak pernah mengenali beliau. Bagaimana dengan jalan pulang kita ke sana nanti ya?

MaizaC'Joe said...

Salam My lovely sis Tinie

Al-Fatihah.. semoga rohnya di tempatkan antara kalangan yg beriman dan beramal.. amen ya robb.. Maiza takut akan kehilangan.. tapi jika itu takdir.. Allah dah menentukan tidak berganjak sikit pun keredhaan harus tersemat.. Allah... Bagaimana kita nanti.. mudah-mudahan amalan kita di terima InsyaAllah..

PB said...

al-Fatihah wat adik ipar teman puan tini

Ibuhani said...

Al-fatihah.......ajal x pilih usia sbb tu kena sentiasa ingat mati agar sentiasa bersedia....

gadisBunga said...

kita takkan pernah tahu bila pula tiba giliran kita...

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

salam sis tini,

sememangnya kematianlah yg paling dekat dengan kita..sangat hampir..dan bila-bila..al fatihah buat yg pergi.

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Salam:)
Sememangnya mati itu pasti!
Bila ..di mana..bagaimana..telah tercatat olehNya..Namun mohon padaNya agar mati dalam keimanan yang sempurna.....

Moga Roh saudara kita ini ditempatkan dikalangan mereka yang beriman..Amin

Pn Kartini said...

To My lovely KakCikS:)

Salam my dear sis...

InsyaAllah..moga roh arwah dirahmatiNya...Amin.

.....terfikirkan jua akan kematian yang entah bila dan ketikanya kan menjemput....Moga hidup & mati dalam kesempurnaan iman...InsyaAllah...

Pn Kartini said...

To my lovely sis Werdah:)

Salam:)

Mudah-mudahan..
Moga arwah ditempatkan dikalangan mereka yang beriman...Amin..

...sentiasa terasa diri akan kekurangannya...semoga ruang masa yang diberikan ini bisa memberi kesempatan utk terus perbaiki diri..InsyaAllah...:)

Pn Kartini said...

Salam My lovely Mamawana:)

Amin...MOga roh arwah dirahmatiNya..

...terkulainya jasad dek hilangnya roh..gugurlah ia & tiba masa utk mengadap Ilahi..sesungguhnya..dariNya kita datang..KepadaNya jua kita kembali...

Pn Kartini said...

To Mr Tajnur:)

Salam..
Benar kata ktk..
jangan sesekali hati mati sebelum tiba masanya..ketandusan hati pasti membawa kita jauh dariNya..dan menempah akan kerugian utk diri sendiri jua...MOga hati tidak berpaling dariNya...InsyaAllah

Pn Kartini said...

To my lovely Dik Fida:)

Salam:)

Moga hidup dan mati kita sentiasa dalam keredhaanNya...dan keimanan yg sempurna...InsyaAllah..

Pn Kartini said...

To my lovely Maiza:)

Salam dear..:)

Itulah kan ajal dan maut ..
pasti kan tiba jua..bila masa & ketikanya..pasti dilalui jua..

Moga kekuatan itu sentiasa ada tersemat di sanubari...

Pn Kartini said...

To my lovely dik PB:)

Salam...

InsyaAllah...

tksh yaa dik..
Sama2 doakan agar rohnya dirahmatiNya selalu..Amin

Pn Kartini said...

To my lovely sis Ani:)

Salam..

Hanya iringan doa moga bila dijemputNya dalam keredhaanNya jua..Amin.

Pn Kartini said...

To my dear GB:)

Salam..
Yang pasti masa itu pasti kan datang jua...

Pn Kartini said...

To my lovely sis Yati:)

Salam:)

Moga akak diberikan kesihatan yang baik dan ceria2 selalu di sana:)

Moga segala amalan yang ikhlas di redhaiNya selalu & sekaligus bisa ada ganjarannya di sana...

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran