CETUSAN MINDA

...Owh!Toksik!...




Kalau dulu..memang tak terfikir nak buat!
Hinggalah bulan MEI  ..2 Mei 2010
terbuka hati ingin mencuba...
Bila ada gerak hati..maka adalah keberaniaannya!
Alhamdulillah...
Selepas membuatnya....terasa kelainannya..
Siap promote lagi pada teman-teman!
:)
Opss!!..buat pe yaaa???!
Kalau teman masih ingat...pernah dicerita dalam blog CM tentang 
BERBEKAM!!

ermm...
Namun masuk bulan 9 ni...
Bermula selepas terkena demam + sakit tekak +jangkitan kelenjar 
pada hari raya hari tu ...
Kepala asyik pening!...& 
HARI INI
sememangnya bertekad untuk berbekam buat kali keduanya!
Alhamdulillah....!!
Memang sah...darah ada toksiknya..!Buktinya..
darah yang keluar dari tempat yang sakit 
ada yang berketul!uhh....
Akak yang buat bekam itu..ada cakap..
Memang begitulah ..setiap 3 bulan pasti ada toksik terkumpul di bawah kulit..
Semua ini disebabkan dari pemakanan...
Mungkin makan terlebih daging ke.pewarna dari makanan ke...terlebih apa-apalah...aduhaiii!
(..logik gaklah...lagipun baru lepas raya..makan serba mak nenek!..langgar terus diet..hehehe)
:
:
:
Untuk teman-teman ...tidak salah untuk cuba berbekam
Sebab ia satu cara detoksifikasi yang juga merupakan
 sunnah Rasullah SAW yang pasti ada kebaikannya..

:)
Moga apa yang kita buat diniatkan semata-mata kerana Allah &
memohon untuk penyembuhannya....InsyaAllah.

:)

*..pedihnya masih terasa....tapi kejap jek nii..:)

28 comments:

Abd Razak said...

Salam kitak..:)

Moga kitak sihat hendaknya selepas berbekam..:)

Mek tok dah rasa ok sikit, tadi pening-pening..

Boleh juak cuba berbekam minggu tok untuk menghilang toksik yang dah banyak berkumpul tok enkali..

:)

kak Erna said...

salam tini..akak biasa dengar berbekam ni..tapi nak buat...macam tak de keberanian..
ada yang cerita..nanti dilukakan kulit kita...untuk bagi darah keluar..tu..yang buat akak seram tu..takut...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebenarnya sistem penyahtoksik (detoxification) jika berjalan lancar, bermakna sistem2 pernafasan, gastrointenal, perkumuhan, limfa dan permukaan kulit adalah terkawal. Darah akan berfungsi dgn baik membawa bahan2 toksik terutamanya yg oleh menyebakan pembekuan darah, ahan karsinogen terkumpul dlm urothelium. Bila kita berpuasa, bahan2 ini akan keluar dari badan kita melalui sistem penyahtoksik tadi sehingga menyebabkan air kencing menjadi kuning pekat. Apabila kita berbuka puasa (sungkey nak), pastikan minum air kosong dgn byk (dan jgn mkn terlalu kenyang) sehingga air kencing dlm pundi kencing kembali menjadi putih sbg penanda aras (indicator). Kalau diamalkan sebulan, kesihatn manusia sentiasa dlm keadaan baik selalu. Berbekam adalah kaedah lanjutan penyahtoksik apabila sistem penyahtoksik kurang berfungsi dan pilihan manusia itu sendiri krn ia aalah sunat dan harus sahaja. Wallahualam

penjejak maya said...

salam,

berbekam tu baik utk kesihatan tapi belum rase nak cuba lg..

Melor said...

salam, tak beapa berani la nak berbekam, da cara lain tak na hilang kan toksin ni?

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

SAlam..
Moga hari tuk pening2 ktk dah ok..semoga diberikanNya nikmat kesihatan yang berpanjangan..Amin:)

Alhamdulillah...selepas berbekam tukk..terasa kelainannya..:)
Tidak salahkan..sekadar berusaha utk berubat..:)

Pn Kartini said...

To my lovely kak Erna:)

Salam sis..
betul tu..mmg perlu dilukakan sedikit utk keluarkan darah kotor tu..
Mulanya mmg tinie tak terfikir pun berbekam...hinggalah digerakkan hati..diberiNya keberanian..Alhamdulilah..:)
..InsyaAllah sis:)

Pn Kartini said...

To Mr Tajnur:)

Salam..:)
Aukk..memang benar apa ktk madah tukk..alangkah beruntung bahh mun dianugerahkan semua perjalanan sistem kita berjln lancar..pasti sik adalah penyakit yg kita dapat..
Namun sik semua kan yang bernasib baik...lantaran pengumpulan toksik dek pemakanan maupun dr pencemaran tuk bisa terganggu juak detoxification olh sistem bdn kita..
So sik salah kan..cuba alternatif utk berbekam..sekadar berusaha..berubat bah..:):)

P/s: ..ktk tuk cam guru bio jek..tapi kdg2 cam ustaz juak..semua tahu bahh..bagus kitak:):)

Pn Kartini said...

Salam utk Mr Penjejak Maya..:)

Satu sunnah dari Nabi...
pasti ada manfaatnya..yang terbaik utk umatnya jua..:):)InsyaAllah..:)

Pn Kartini said...

To My lovely Pn Melor:)

Salam:)
Sekali keberanian itu datang..InsyaAllah..semua berjalan lancar:)
Dulu bila nak buang toksik ada juga amal pengambilan supplement..& amalan bahan pemakanan organik...tapi tulah...cepat sgt jemunya..aduhaii:):)

mamawana said...

Kalu pucat kurang darah...boleh ker berbekam?

Werdah said...

Salam Tinie.

Kak dah banyak kali buat bekam ni, tapi dah lama tak buat.. last sekali tahun 2009.

Banyak kaedahnya yang dah dicuba.. ada yang turis dengan pisau di tempat yang nak dibekam, ada yang selepas buat akupantur.. lengkap dengan moxibation.

gadisBunga said...

salam,
takde tinggal parut ke kalau berbekam ni?
tak berani...takut...sakit....ergh!

maiyah said...

teringin juga cuma asyik tangguh je ni

MaizaC'Joe said...

Salam my lovely sis tinie :)

berbekam? Maiza tak pernah try tapi kan ramai kata bagus.. Maiza takut ja nak try.. tambah2 sekarang kan banyak open house.. mcm2 la masuk dalam perut.. Maiza plak klu mkn yg berminyak mula la naik mual.. hehe.. kena puasa la..

Afida Anuar said...

Salam kak tinie...

Alhamdulillah...moga selepas ni kak tinie terus diberi kesihatan..jaga makan ya kak..minum air masak banyak2..insyaAllah...

PS: eceh pandai je fida ni nasihat kat orang...;)

nk cuba juga berbekam ni, tapi takdak masa..n tatau nk pi buat kat mana..huhu

Cikgu Norhaliza™ said...

Salam Pn. Kartini,
Saya pernah berbekam, dan hasilnya memang baik, badan jadi ringan, ... tapi itu dulu, la ni dah berat balik, lepas raya...
Berbekam juga merupakan amalan Rasulullah S.A.W.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Nang benar madah kitak. Kamek pernah ngambik contract 3 tahun bahh (2007-2009) molah Bio Portal Pendidikan Utusan M`sia. Kinek tuk sik agik. Lelah gilak...
Paduhai, Sidak Afida tuk nok berbekam indah juakkah? Suka plentey n ngaconya ajak!

Hajah Nafisah bt. Haji Md. Noor said...

salam ziarah kembali.

Pn Kartini said...

To Mamawana:)

Pucat?Kurang darah?...
ermmmm.....
Tapi kan sis..bekam just kuarkan darah bertoksik...

Rasanya tak dek masalah...:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak WErdah..:)

Salam:)
Emmmmm....tinie baru jekk berjinak2 sis..dgn bekam2 nihh...
Nampaknya aka semua dah try ekk...yang akupuntur tuu...cam menggerunkan jekk..:):)

Pe2 moga sis sihat2 di sana;)

Pn Kartini said...

To my dear GB:)

Salam dear..:)
PArut??so far..tak deklah..
now...tempat berbekam dah hampir ilang kesan bekamnya:)

Pn Kartini said...

To my lovely Maiyah:)

Salam..:)
Baguslah tuu ..dah ada niat tuu..moga dipermudahkannya..:)

Semoga MAiyah sht2 di sana:)

Pn Kartini said...

To my dear Maiza:)

Salam:)
Berpuasa pun salah satu cara nyahtoksik dari badan..:)
kiranya pemakanan terjaga...
Tak salah kan cuba apa yang disunnahkan ini..InsyaAllah ada kebaikannya..:)

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam..:)
akak ni memang liat skit minum air2 nihh...tu sebab lam umah ni..biasa beli air mineral !!ada semangat skit nak minum..hehehehe..

p/s: oowh!ada tuuu tempatnyaa...
yang akak pergi tu..nama tempatnya
Pusat Rawatan Cinta...!..ia ada cawangannya!:)

Pn Kartini said...

To my lovely Cikgu Norhaliza:)

Salam:)

Memang ringankan...mula2 buat bulan 5..alhamdulillah jarang sangat2 kena migrain...:)
Mula dulu takut nak buat....now..dah ok:):):)

Pn Kartini said...

To Mr Tajnur:)
Salam:)
Tepat tekaan kmk ekk:)
Kiranya ni sifulah yaa....!
Banyak pengalaman kitak owhh..
boleh ajarku Sifu!!!:):)

Pn Kartini said...

To Puan Hajjah:)

Salam:)

Trmksh sudi singgah ke sini..
Moga ketemu lagi:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran