CETUSAN MINDA

..Biarlah Membina....


Terkadang...
Sesekali kita perlu..
Meletakkan diri kita di tempat oranglain...
Mungkin dengan cara itu
Kita akan tahu apa yang akan dirasa
Apa bebanan yang ditanggung
Apa peritnya yang digalas
Jangan biarkan
Diri kita
Terus menerus
Memikirkan 
kelemahan oranglain
Kerana
Andai merenung dalam diri kita sendiri
Pasti jua ada kekurangan & kelemahannya..
Yang tidak akan bisa untuk 
Memuaskan Semua hati
Orang lain...

Namun andai jelas kesilapan yang dilakukan oleh seseorang...,sememangnya wajar untuk dikritik...dan biarlah kritikan itu diberikan kepada individu yang sepatutnya dan bukannya
mencanangkannya kepada oranglain...kerana dalam situasi sebegini
sudah kita terjebak dengan dosa mengumpat...!


Seni penyampaian kritik yang benar hendaknya berupa kritik membangun untuk menolong orang yang dikritik melakukan tugas dengan lebih baik. Beberapa tips harus diperhatikan saat menyampaikan kritik.


1.  Berdua Saja
Hindarkan mengritik seseorang di depan umum. Bahkan, usahakan tidak mengatakan kritikan tersebut bila ada satu saja orang lain di sekitar situ yang mungkin bisa mendengarnya. Kerana, hal itu bisa melukai ego orang yang Anda kritik. Padahal, kalau Anda ingin kritikan itu berhasil, jangan membuat ego orang yang Anda kritik melawan. Prinsipnya, kritiklah seseorang di belakang umum, dan sampaikan pujian di muka umum.

2.Awali dengan Pujian

Kata-kata manis dalam bentuk pujian mempunyai pengaruh dalam menciptakan suasana yang bersahabat. Ini akan membuat orang yang akan dikritik merasa senang dan mengendurkan pertahanan dirinya. Pujian membuka fikiran orang terhadap kritik yang diberikan. 

3.Nothing’s Personal

Kritiklah perbuatannya, bukan orangnya. Dengan begitu, Anda tak hanya menjaga perasaan orang yang Anda kritik, tapi juga menyelamatkan egonya. Selain mengarahkan kritik Anda pada perbuatannya, pada saat yang sama Anda bisa memberi pujian dan menguatkan egonya. Anda bisa mengatakan, “Saya tahu dari pengalaman yang lalu bahwa kesalahan ini tidak biasa terjadi pada diri Anda:”  

4.Berikan Jawabannya/Tunjuk Ajarnya

Ketika Anda memberi tahu orang lain tentang kesalahannya, Anda pun berkewajiban memberi tahu cara melakukan yang benar. Penekanan dari kritik Anda sesungguhnya bukan pada kesalahannya, tapi pada cara memperbaikinya dan menghindari kesalahan itu terulang kembali. 



Inilah yang dikatakan Kritikan yang bijak...
dan bukannya yang membabi buta
Kritikan membina bisa membangkitkan oranglain untuk terus perbaiki diri...
Namun kritikan yang sememangnya ingin menjatuhkan
kredibiliti seseorang pasti akan memadamkan semangat oranglain..

Maka
Renung-renungkanlah.....


10 comments:

Abd Razak said...

Salam kitak..:):):)

Apa kabar kitak tek? Moga kitak sihat. Kamek bait alhamdulillah.

Pada saya, siapa yang nak kritik biarlah disusuli dengan jalan penyelesaian.

Kalau benar benda baik, tak salah puji. Kalau ada kekurangan, berilah kritikan membina dan cadangan yang konkrit supaya kelemahan itu dapat diatasi dan penambahbaikan boleh dilakukan utk masa-masa akan datang, tak begitu?

:):)

Afida Anuar said...

Salam kak tinie..

benar..niat kita untuk mengkritik, tapi kalau mengkritik depan orang lain, mmg dah jadi umpat...

thanks kak, untuk peringatan di pagi hari.. kadang-kadang kita tau benda ni, tapi bila bersembang, kadang-kadang tak sedar yang kita dah umpat orang, astarfirullahalazim..

kakcikseroja said...

Sebagai manusia biasa.. kita tak pernah sempurna. :)

penjejak maya said...

salam,

biar apa pun teguran tu mesti ikhlas dan menjaga maruah orang lain..

kak Erna said...

Tini..sukanya akak dengan n3 tini yang ini..memang sungguh..bila kita dikritik belakang2 dan..sentiasa ada saja salah..kita disampaikan kepada orang lain..siap talipon pulak kesana sini..dan bila kita dapat tahu..sungguh sakit rasanya..kalau betul..berterus teranglah..kita manusia..memang ada buat silap yang tidak disedari..tegur lah..tapi..kalau apa yang dikritik..hanya berdasarkan..irihati dan hasad dengki..sungguh..tidak bolih diterima...

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak..:)

Salam..:)
Kmk baik2 jek di situk..moga ktk sihat2 juak di sinun:)

Betul tuu..
Tidak kisah pasal pujian..
Namun bila dikritik yang tidak berasas..yang itulah buat kecewa!
Terkadang kita wajar utk menghargai apa yg orglain telah bersusah-payah!

Pn Kartini said...

To My dear Dik Fida..:)

Salam dear:):)
Utk peringatan pada diri akak juga..
kalau kita tidak suka dikritik dibelakang kita..begitulah juga org lain kan...:):)

Pn Kartini said...

To My lovely KakCikS:)
Salam..:)

Semmgnya kelemahan itu sentiasa ada..namun andai kritikan disusuli tjk ajarnya..pasti kekurangan itu bisa diperbaiki..:):)

Pn Kartini said...

To Mr Penjejak Maya..:)
Salam..:)
Sepatutnya begitulah ...namun mungkin terkdg terlupa utk berbuat demikian..yg mmbuatkan orglain tersentap!

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna..:)

Salam my sis..:)
Begitulah ragam manusia yang terkadang tidak kita menjangka sedemikian gayanya..caranya..kisahnya..
bila diri dikuasai hasad dengki..ada saja caranya...

Moga kita dijauhkan sifat2 terkeji sebegini..

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran