CETUSAN MINDA

Kita ke tu???!..


                  Kadang-kadang
Wanita dikatakan suka merajuk!!
Bagi Yang Berumahtangga...maka mangsa pemujuknya semestilah si suami..
ermmmmmmm....tak ke gitu??:p


Kenapa tetiba n3 berkisar RAJUK???
Opss!!!....orang sini OK yaaa..Tak rajuk dengan sape2 pun..:)
kebetulan terbaca satu artikel dalam majalah Midi ni..
bertajuk..." Apabila Wanita MERAJUK"
:
:
Mengikut jawapan daripada soal-selidik di mana responden kajiannya
melibatkan wanita-wanita  berusia lingkungan 25-45tahun ,
antara yang menyebabkan wanita merajuk  terhadap pasangannya sama ada yang
berumahtangga mahupun yang belum  :

*  TIDAK Peka pada hari-hari istimewa pasangan & terpaksa diberitahu mengenai hal itu
   (...cadangan  : set leee kat lam tepon date2 yang berkenaan tuuu..yelah..sbg remindernya...)

*   Memuji  WANITA lain di depan isteri/teman wanita
    (....lain kali ringan2kanlah mulut utk puji pasangan depan org lain ya lepas ni...
      mesti rasa bangganyerr!!)

*  Menyindir IMEJ & Personaliti isteri/teman wanita & membandingkan dgn wanita lain
   (..aduss...puji org lain lagi ke??..aduhaii..terimalah seadanya dia...tak yahlah nak banding2.!)

Suami tidak menjamah/makan makanan yang disediakan kerana dirasakan tidak 
    sedap/tidak kena selera
  (...yelahkan....berkobar2 cuba resepi....tup2..tak nak rasa lakkk...terasa ati !.terbantut semangat!)

Suami/teman lelaki lebih suka bercakap & rancak berbual /bergurau dengan teman sekerja 
     wanita/lelaki berbanding si isteri/teman wanita 
  (agaknya lam hati pasangan,."hellooo...yang duk di sebelah ni..tunggul kayu kee!"..hehehehe)

Kedekut & terlalu berkira dalam perbelanjaan dengan si isteri/teman  serta tidak suka 
    mengeluarkan belanja untuk keperluan
   ( ..owhh!!mungkin nak amal berjimat cermat nihh..:)..)
*  Bila balik kampung isteri..sikap jadi dingin & tidak mesra
    (...mungkin penat kuttt..kesian lakk..)

*  Selalu sangat keluar rumah & balik lewat tapi tidak memberitahu sebab mengapa balik 
    lewat
  ( sesekali tu..mungkin tak dek hal..tp bila selalu sgt tu...cam pelikk jekkk...)

Suka mengkritik isteri yang sibuk membuat kerja rumah tapi tidak mahu menolongnya
   (...kesian si isteri..berpeluh2 buat kerjanya..tup2 kena kritik sakan lakkk...!!)


*  Tidak membela teman/isteri tika disindir oleh saudara mara/ipar duai  akan kekurangan
    anak isteri
   (..kalau bukan suami/teman nak bela..siapa lagi kan..)

*  Tidak suka bersms/berhubung dengan telefon bertanya khabar tika ada kerja luar/outstation
   (...yelah kan..bila ada sms/tepon tu..rasa cam ambil berat jekk..cam dekat jekkk....er..er..
      tapi mungkin gak nak jimat creadit tepon kutttt....!.)

Suka bercakap kasar dan menengking
   ( ...mana laa ada romantiknya bila asyik tengking jekk...lama2 maunya rosak gegendang 
     telinga!!)

*  Banyak berdiam & merasakan seolah pasangannya sudah tidak kasih & sayang padanya
  (......ermm..mungkin diam yang melampau ni...terkebil2 teman/isteri dibuatnya..adusss...)


ermmm...
Kalau ikutkan lam artikel tu banyak lagi alasan kenapa wanita itu rajuk...
Dikatakan " Semakin Meningkat Usia..Semakin Mudah Hati tersentuh..
& Cepat Pula Rajuknya"
:
:
Pe2...rajuk itu perlu ada tempatnya
Rajuk yang tidak terkawal,pasti akan hanya memakan diri & hati
Yang penting...kerasionalan rajuk tu!
Wanita maupun Lelaki
MAsing2 ada hati & perasaannya..
maka..
Sama2lah menjaga hati ...
Kiranya...perlu ada

"Love & Respect"



:)
:)

Sekian...

16 comments:

Abd Razak said...

Salam..:):):)

Apa kabar kitak, moga kitak sihat di sinun..:)

Mencintai, menghormati, kasih sayang dan menghargai perbedaan adalah sikap yang seharusnya dipupuk dalam diri masing masing.

Sikap ego, mementingkan diri sendiri, tentunya hanya akan menimbulkan kebencian dan kehancuran.

Terima kasih kitak utk tok..:):)

Afida Anuar said...

Salam kak tinie....

InsyaAllah... cuba akan menjaga rajuk tu. Alhamdulillah fida tak cepat merajuk..err perasan!..hehe..
Kalau merajuk pun, cepat sejuk! Setakat hidup bujang ni la..kalau dah kawin nanti, waAllahualam..moga-moga masih mampu menjaga rajuk tu..

PS: kene suruh orang laki baca entry ni..biar depa tau sikit kan?..hehe

kakcikseroja said...

Sakit juga kalau merajuk orang buat tak peduli. Lebih baik duduk diam-diam, tahan perasaan sorang-sorang. :)

Idalara said...

salam dear tinie..
dulu2 akak ni bukan jenis kuat merajuk..dah tk kuasa nk merajuk2 sbb tkde org nk pujuk...
skrg ni merajuk dgn aanak pulak...tp anak tu fhm bila ibu dia merajuk...mulalah buat baik dan rajin sbb nk pujuk.

kal jis (im not carl zeiss) said...

Wah, penjelasan yg ringkas tapi padat betul2 kena btg idung lelaki hehehe... Sy ambik ni sebagai info yg berguna. Terima kasih cekgu :)

RaMa-RaMa Fareeza said...

wah betul2..itu adalah atra sbb wanita kuat majuk..especially lelaki kalo jumpa kengkawan gi mana2 gi outstation ka..dpt di hitung dgnjari berapa kali dia msg..huh..geram jak...

RaMa-RaMa Fareeza said...

satu lagi..lelaki akan lupa gf nya bila dia gi memancing..huh sedeh je rasa..mcm ikan tu lebeh penting dr gf...wawa...

hazeleyed lady said...

Love and Respect...the most important elements in marriage life.

pepatah jua ada menyebut...

merajuk pada yang kasih...
mengadu pada yang sayang...

Semuga hidup sis Tinie di kelilingi dengan insan yang mengasihi dan menyayangi.

Love always.

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak..:)

Salam:)
Kmk alhamdulillah..sihat tuk..
Moga ktk sht2 juak..:)

Aukkkkkkkk..setuju bangatttt tukk!!
Pe2..menerima seadanya teman/pasangan pasti membuahkan rasa hormat ant satu sama lain..:):)

Semoga kebahagiaan sentiasa dikecapi..:)

sama2 kitak..:)

Pn Kartini said...

To my dear Dik Fida..:):)

Salam dear..
Oooooooooo..kiranya adik akak sorang nii sama spesieslah ekk...kalau rajuk mudah sejukkkk gituuu..:):)
InsyaAllah..kalau dah kita terbiasa sebegitu..kelak insyaAllah begitulah kita..:)

ermmmmmm...y eye ye yeye...
memang elok sgt dibaca oleh para lelaki/suami...sepertimana artikel ini mmg dituju pada mereka punn..:):)dan sebenarnya ada sambungannya..cuma lum jumpa lagi majalah tu..aduhaii!!

Pn Kartini said...

To my lovely KakCikS:)

Salam..:)
Betul tu sis..
kdg2 kita bukannya keras hati sgt..saje cuma mahu dipujuk jekk..
dah dipujuk..sejuklah kita kan kan..:)
Moga rajuk tak berpanjangan..:):)

Pn Kartini said...

To my lovely sis Ida:)

Salam..:):)
Betul tu sis..anak2 bila maknya rajuk..diam sikit..mulalah nak dekat2..manja2 ngan kita..bila tahu dia org buat salah!!..:)
Kadang2 nak tersenyum juga tgk gelagat..;):)sejuk hati makbonda:):)

Pn Kartini said...

To Mr Kal Jis:)

salam:)
Alhamdulillah...kerana menerima info dari sudut yg positif:):):)
Moga dpt manfaat yaa..:)

Pn Kartini said...

To my dear rama-rama Fareeza..:)

Salam dear..:)
Yang tu sebabnya rajuk tuuu..:):)
Agaknya bila outstation..terlalu byk kerjabuat kut..sampai terlupa nak tanya khabar..aduhaii..sabar jeklah ekk..:)

Pn Kartini said...

To dear Rama-rama Fareeza:)

ermmmmmmmmmmmm...
maybe konsentrasi pada kail tu terlebih kut...!nak tepon lak bimbang ikan lari bila bising...!
Tapi dear..sabar yaa
at least dia memancing ikan..& bukannya memancing spesies lain..:):):)sabar yaaa dear:):)

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Hazeleyed:)

Salam sis..:)

Ada cinta tanpa hormat
satu kepincangan
Ada hormat tanpa cinta
jua
satu kekurangan yang tidak menjanji
kebahagian mutlak..
Namun
andai ada cinta,ada hormat
InsyaAllah...bahagia mendatangi kita:):)

Thanks sis..moga akak jua sentiasa diselubungi dan dilimpahi kebahagiaan bersama keluarga tersayang:):)

Moga sis cepat2 sembuh!:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran