CETUSAN MINDA

... Makanan & Mood....





 
Pakar nutrisi telah lama mendapati bahawa
MOOD manusia dipengaruhi oleh 
BAHAN KIMIA 
tertentu di OTAK.
Mereka mendapati banyak ZAT NUTRISI
 dalam makanan yang dapat mempengaruhi keadaan
 & 
sistem saraf Otak.







Berikut Antara Makanan
  & 
Kesannya pada Mood Kita  :



- SENTIASA  BERTENAGA -

Sayuran Berdaun Hijau,Labu & Brokoli

Di dalam makanan ini terkandung mineral penting seperti 
ZAT BESI,MAGNESIUM & POTASIUM
yang dapat mencegah ANEMIA .
Masalah anemia akan membuat kita lemah,
tidak bersemangat & mudah  cemas!

- MENGHINDARI  PMS  -

Susu & Semua Produk Tenusu,Dadih,Keju,Brokoli & Buahan Kering

Makanan yang kaya KALSIUM ini bukan sahaja membantu pembentukan & menguatkan tulang,tetapi juga mencegah hadirnya mood kurang baik semasa haid,selain mencegah keinginan untuk mengunyah yang berlebihan!
Makanan kaya kalsium juga dapat membantu mempertahankan fikiran agar tetap tenang & seimbang.



- AGAR LEBIH GEMBIRA -

Sayuran Hijau seperti Bayam,Daging Lembu,Makanan Laut & Pisang

Makanan ini mengandungi MAGNESIUM yang membantu meredakan rasa gelisah,sedih & bingung.


- AGAR TIDAK MUDAH MARAH -

Bit,Kubis,Saleri,Buah-buahan & Sayuran Segar

SERAT dalam makanan membantu melancar sistem pencernaan.
Menurut pakar nutrisi,pencernaan yang lancar akan membuat seseorang berasa lebih gembira.Gangguan sistem pencernaan bukan sahaja menimbulkan rasa tidak selesa tetapi juga dapat membuat kita mudah tersinggung dan marah-marah!


- TAJAM FIKIRAN -

Bijiran,Roti,PastaGandum Penuh,Nasi Putih,Kekacang,Ikan,
Susu,Sayuran & Buahan Segar

Makanan ini mengandungi VITAMIN larut air seperti 
VITAMIN B KOMPLEKS
(Tiamin,Riboflavin,niasin,pyridoxine & kobalamin) 
yang membantu fungsi otak dan sistem saraf agar bekerja dengan baik.
Nutrisi pada makanan ini juga meningkatkan peredaran darah ke otak 
& mengubah makanan yang kita makan menjadi tenaga
 yang diperlukan oleh otak.
VITAMIN B akan meningkatkan fungsi neurotranmitter otak 
& meningkatkan kemampuan untuk berfikir,
belajar & berimaginasi.


- AGAR TETAP TENANG -

Bijirin,Gandum Penuh,Kekacang,Ayam,Ikan,Telur,Susu &
Produk Tenusu,Buahan & Sayuran Segar.

Makanan ini mengandungi ANTIOKSIDAN,VITAMIN A,C,E,BETA KAROTENA,SELENIUM,ZINK & Banyak lagi.
Semua ini merupakan nutrisi yang membantu menghilangkan tekanan lantas membuat kita lebih rasa tenang.



16 comments:

Cikli said...

makanan membentuk jiwa dan jasad

kakcik said...

Assalamu'alaikum Adikku Tinie.

Terima kasih kerana berkongsi. Kakcik sedang makan roti ni, semata2 kerana perut lapar akibat kesejukan yang melampau... hehehe...

Kakzakie said...

Assalamu'alaikum...

Benar sekali sebab itulah kita perlukan makanan utk hidup. Bukan sebaliknya kan... takut ada yg hidup kerana nak makan pulak hihi...

gadisBunga said...

nampaknya saya kene tambah dose makanan agar tetap tenang supaya saya tak cepat gabra. heheh!

Acik Erna said...

assalam tini..terima kasih berkongsi ..amat berguna..

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:)

Moga kitak sentiasa dalam limpahan kasih sayang Allah SWT serta dikurniakan ketenangan dalam beribadah kepada~Nya...aamiin.

Semuanya Allah kurniakan untuk kita tanda kasih sayang~Nya. Nabi suka makan labu. Pernah tanya dengan ustaz labu yang mana satu, hijau atau kuning. Ustaz kata tak pasti, maka katanya ambillah kedua-duanya sebagai sunnah.

Terima kasih info tok..:):)

mamaijat said...

.....sebab tu mamaijat suka buat bubur ajer.....
mudah .....
masuk jer semua.....
sambil2 berFB & berblog boleh siap dah....
bukan malas..tapi tekak x sedap akhir2 ni....
uuurrrmmm...

Zaitun said...

Sayur berdaun hijau memang dah tahu banyak khasiatnya tapi kenapalah budak2 susah sangat menerimanya.

Uncle Lee said...

Hi, love the pics here. Very nice. Macham 3D.
You have fun and keep a song in your heart.
Lee.

mamawana said...

yeah...yeah... kena makan semua itu. Ins'allah.

Ros said...

Salam Pn Kartini,

Terima kasih Pn Kartini berkongsi.....baik sangat info ni...

sal said...

Assalamualaikum..
mekasih mengingatkan tentang khasiat makanan..kadangkala anak2 lebih suka makan jajan tak berkhasiat..kena ceramahkan anak2 supaya memilih mknan yg berkhasiat

ieda said...

gud tips kak
saya juga amalkan makan buah2 an nie ;)

MulutPayau said...

Assalamualaikum dik...

Tips yg berguna...terima kasih dik berkongsi....

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

Semmgnya pemakanan boleh pengaruhi keperibadian seseorg..
Ptgnya sumber makanan halal yang kan menjadi darah ..disamping berkhasiat & selamat utk kesihatan:)

Pn Kartini said...

To my dear KakCikS:)

Sama2 kasih sis..:)
hehe..bagus juga makan roti kan..;)
pastinya metabolisme kakcikS tinggi tuu..tu yang cepat lapar bila duk lam bilik sejukkkk..;)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran