CETUSAN MINDA

Di Luar Buruk..Di Dalam Indah!..





Si buah Manggis...
Di luaran kulit tidak seindah mana
Hitam..Kusam..Gelap...Bertampok-tampok
Bagi yang menilai secara zahirnya...pasti dipandangnya sebelah mata
Namun
Di sebalik kekurangan luarannya...
ada kehebatan dalamannya yang tersembunyi..


Lihat keindahannya..
Terpelihara isi dek kulitnya
Yang tebal dan tegar dari anasir luar yang bisa merosak isi
Biar kulit luaran hitam..Namun isi dalamannya putih salju
Lagi penuh kemanisan.
Uniknya ia
Betapalah  jujur diibaratkan...


Lihat sahaja di bawahnya..
Bilangan sepal yang dizahirkan di bawah buahnya...
Adalah sama dengan bahagian isinya..

Itulah kehebatan Si Buah Manggis...


Di sebalik cerita Si Buah Manggis..
Andai direnung di dalam diri
Biarpun fizikal tidak menarik..Penampilan serba kekurangannya...
Namun andai hati bersih 
tiada hasad dengki,riak,benci,dendam,ujub,sombong dan lain-lain sifat mazmumah
Pasti kehebatan tiada bandingannya!

Begitu juga kejujuran di hati..
Biarlah apa yang diluah dari kata-kata menyamai kata-kata di hati
Jangan pula
Mulut kata Sayang.....Hati kata Benci
Di depan bermanis muka..Berkata Indah
Di belakang lain pula ceritanya!





** 
 Olahan Sumber : Bahan bacaan bertajuk 
" Peringatan Buat Diri"-W.M Nazif W.M Nori



25 comments:

Norgadis Labuan said...

Dah lama tak makan buah manggis...

Pn Kartini said...

Assalamulaikum my dear friend..:)
Norgadis..

Samalah kita...seingat dulu masa arwah atuk mmg byk buah manggis di kebunnya...:)

Cikli said...

jujur seperti manggis

Pn Kartini said...

To Mr CikLi:)

YuP!
Peumpamaan yang tepat sekali..:)

hani@debumelukut said...

org kata buah manggis lah buah yg tak pandai menipu..kalau begitu di tampuk di luar, begitu jugalah bilangan isi...yg pandai menipu ni manusia.

Pn Kartini said...

To my dear Pn Hani:)

Agaknya manusia ni bila dianugerahkan lidah..bila tdk dijaga itulah yang menyebabkan menipu kan..
memutar belit fakta..fitnah..umpat.
dan apa2 sahajalah yang sewaktu dengannya..aduhai...

Selamat Berhujung Minggu yaa..:)

Norsha said...

hitam-hitam sitampuk manggis, kulitnya hitam, isinya manis...

Acik Erna said...

Assalam tini..akak memang suka manggis lebih2 lagis manggis mesta ..sedap sangatkan.
tini..apa dipandang pada rupa kan..

Abd Razak said...

Assalamualaikum..:)

Moga kitak sihat hendaknya dalam mengisi ruang-ruang Ramadhan tok dengan amal soleh dan moga terampun segala dosa...amin

Jujur pada manusia dituntut...apatah lagi Jujur pada Allah SWT dan jujur itu amanah dan nilainya tinggi di sisi Allah Taala.

P/S : Kamek masih sik sihat dan sik dapat gilak nak baca pening dan sakit kat mata tok...dugaan bulan puasa tok..Allahu Akhbar..

Pn Kartini said...

To My dear Pn Norsha

:)
.rumusannya...
jangan menilai hanya dari luarannya..
tak ke gitu..:):)

tksh yaa..:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Erna..:)

aduhaii...cakap pasal manggis di pagi puasa ni...ermmmmmmmm...:):)bestt!!

Yup sis!!Biar nampak buruk..namun indah realitinya...
:)
Moga akak sihat2 di sana yaa:)

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Waalaikumusalam
Moga kitak dilimpahi rahmatNya dan dilindungiNya selalu..:)

JUjur yang dituntut..
agar hidup sentiasa dalam redhaNya..InsyaAllah...

p/s:Sabar kitak...pastinya dengan sabar hadapi sakit kan berganda hikmah diperolehi dariNya....InsyaAllah.Moga kitak cepat sembuh yaa..

missgee said...

Kak Tini,
Tak cantek tapi tinggi pekerti
itu yang sebaik-baiknya..
Tapi manusia lebih suka
lihat canteknya dari baik hatinya..
Sangat dikaburi..hurmmmm

Pn Kartini said...

To my dear dik MissGee

Assalamualiakum dear..:)
........itulah kan.lemahnya kita...mata yang dikaburi dgn segala keindahan ..namun andailah melihat dgn mata hati..pastinya..kan lebih bermakna..:)

Selamat Berhujung Minggu dear!
Hari ni pasti lebih meriah lagi berbuka dgn satu famili di sana..;)Jangan makan byk sgt yaa!
Take care ..:)

MulutPayau said...

Assalamualaikum....

Sedapnya buah mnggis tu...Tapi apa dipndang pada luaran...yg penting isinya sedap dan manis...

sal said...

kedua2nya harap cantik di bulan ramadhan ni yee...

mencuba membersihkan hati daripada perasaan negatif dn diganti ngan positif..

harap2 pandangan hati tu tak sama macam buah manggis.harus mcm bunga,cntik luar dlm...hehe

Yan said...

This is queen of the fruit. i sukaaaa sangat.

Afida Anuar said...

Assalamualaikum my dear kak tinie, harap kita dikurnia kekuatan dan ketabahan untuk melakukan ibadat di bulan penuh berkat ni;)..

Fida pun suka manggis ni, walaupun macam mana buruk kulit kat luar tu, tapi isi dia ya Allah sedapnyer...

hmmm entry kak tinie ni buat fida terfikir, buah apa yang kulit cantik di luar, tapi tak sedap di dalam? hehe

Pn Kartini said...

To my dear Sis MP:)

Waalaikumusalam:)

Betul tu..manisnya cam leh terasa2 nii...aduhaii...dugaan puasa nihh:)

Pn Kartini said...

To my lovely Kak Sal:)

Andailah cantik luar dalam...memang satu bonus tu kan sis..:):)ibaratkan bunga....bukan sahaja cantik..malah mewangi menyeri suasana gituu..:):)

Moga Kak Sal ceria2 di sana:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Yan:)

Assalamualaikum sis..:)

errmmmmmmmm.....suka suka suka..
tapi tu laa sis..dah lama tak jumpa buah ni arr...huhuuhuh

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Waalaikumusalam dear:)
Moga fida dilindungiNya selalu dan memperolehi keberkatan yang berpanjangan di bulan nan mulia ini..:)Amin...:)

Uhh!!baca ayat fida ni...maunya terliur ptg2 ni..hehehe...manisnya tuu memang superb!...aduhaii..

Actually masa menaip n3 ni pun akak terfikir2 gak..kononnya nak jugk buat perbandingannya dgn si manggis nii...tapi tak jumpa arr..:):)agak2 buah pe yaa...;)

Nur-nba said...

Salam.. Apa khabar Kak Kartini? Wah sedapnya tengok buah manggis ni. Cantik sangat isinya. Nur baru beli juga minggu lepas.. Memang setiap kejadian tu, ada hikmah yang tersembunyi.

Pn Kartini said...

To my dear Dik Nur:)

ASsalamualaikum dear..:)
Alhamdulillah sihat seadanya ..moga doa juga sihat sentiasa dan dirahmatiNya selalu...:)
Ermmm...si hitam manggis ..nampak je begitu tapi yang utama isinya kan menjadi igauan ramai..betul tak Nur?;)

Take care yaa nur..
Selamat berhujung Minggu:)

Kunang-Kunang said...

Buah manggis buah yang tidak berbohong. Kalau tampoknya ada lima, limalah isi di dalamnya. Ciptaan Allah.

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran