CETUSAN MINDA

AWAS..KENALI BOTOL PLASTIK..!!



Sedarkah kita bahana ceteknya pengetahuan kita utk mengenali jenis-jenis plastik bisa mengundang bahaya kepada kesihatan kita.
Maka pada kali ini..bagi anda yang mungkin pernah terbaca atau terdengar tetapi TERLUPA dan juga bagi anda yang masih belum mengetahuinya,maka di bawah ada beberapa panduan yang harus anda ketahui agar minuman yg diminum adalah dari botol plastik yang SELAMAT.


Setiap botol mempunyai kod rasminya tersendiri yang mewakili jenis bahan yang diguna dalam menghasilkannya serta kesannya pada kita.


                                     click to enlarge

                                           PET/PETE - Polyethylene Terephthalate

  •  Botol plastik jernih (transparent) eg botol mineral
  • Penggunaanya disarankan HANYA SEKALI PAKAI.
  • Kekerapan penggunaanya dikhuatiri lapisan polimer pd botol bocor & mengeluarkan  karsinogenik iaitu antara pencetus KANSER
  • Semasa plastik PET dihasilkan,bhn yg dipanggil sebagai antimoni trioksida drpnya boleh menyebabkan iritasi kulit dan salur pernafasan sekiranya terdedah dlm jangka masa yg panjang
  • Disamping itu,bagi wanita,masalah haid ,keguguran dan sekiranya anak dilahirkan berkemungkinan besar mengalami pertumbuhan yg lambat sehingga usianya menjangkau 12 bulan.
  • Penggunaan berulang2 akan menggalakkan pengumpulan bakteria pada permukaannya.
  • Jangan biarkan bekas air di dlm kereta pada hari yg panas kerana bahan toksinnya akan terhakis dan masuk ke dalam minuman dan ia tidak sesuai lagi untuk diminum dan jika diminum juga boleh menyebabkan kanser terutamanya kanser payudara

                                                 HDPE - High Density Polyethylene

  • Lazim ditemui pd botol susu dan bekas makanan
  • Selamat digunakan kerana kemampuannya mencegah tindakbalas kimia antara komponen kimia plastik dengan minuman atau makanan yg diisi di dalamnya
  • Tahan pada suhu tinggi
  • Namun penggunaan dalam jangka yg panjang boleh membebaskan antimoni trioksida dari semasa ke semasa

                                                     V - Polyvinyl Chloride(PVC)

  • Plastik plg sukar dikitar
  • Diguna sbg pembalut makanan(cling wrap) atau pada botol2 lain
  • Mengandungi DEHA,bahan yang berupaya bertindakbls dgn makanan yg dibalut dgn plastik semasa bersentuhan secara terus.
  • Ini memberi kesan kepada ginjal dan hati

                                                 LDPE - Low Density Polyethylene
  • Diguna sebagai bekas makanan atau botol mudah kemek
  • Plastik yang kuat,tembus cahaya,fleksibel dan permukaannya agak berminyak
  • Boleh dikitar semula tetapi sukar dilupus
  • Selalunya digunakan untuk bungkusan makanan yang akan diguna sekali dan dibuang. Ia tidak akan menimbulkan kesan bahaya tetapi jika digunakan untuk mengisi bahan makanan/minuman yang terlalu panas atau terkena minyak masak yang masih panas, bahan plastiknya boleh meluntur dan masuk ke makanan tersebut.


                                                             PP - Polypropylene
  • Pilihan TERBAIK 
  • Bersifat jernih(transparent)
  • Lebih kuat,ringan dgn daya tembusan wap yg rendah & stabil pd suhu tinggi
  • Selamat digunakan dan boleh dipanaskan di Oven microwave tetapi untuk jangkamasa 3 bulan sahaja jika diguna setiap hari. Oleh itu anda harus membuangnya dan gantikan dengan yang baru jika sudah terlalu lama menggunakannya.

                                                             PS - Polystyrene

  • Diguna utk bekas makanan styrofoam dan cawan/gelas minuman pakai buang
  • Merupakan polimer aromatik yg blh mengeluarkan styrene ( bahan ini juga blh ditemui pada asap rokok,kenderaan dan kilang) pd makanan sekira bersentuhan
  • Bahaya pada otak,berpotensi mengganggu hormon estrogen wanita yang memberi kesan pada sistem peranakan, pertumbuhan dan sistem saraf.

                                                                    OTHER :
                                                        SAN - styrene acrylonitrile
                                                  ABS - acrylonitrile butadiene styrene
                                                            PC - polycarbonate
  • Boleh ditemui pd bekas makanan dan minuman,komputer dan alat elektronik
  • Mengandungi BPA atau Bisphenol-A yang merbahaya kerana ia bersifat karsinogenic dan boleh menyebabkan Kanser terutamanya Kanser Payudara
  • Bisphenol-A (BPA) ini boleh merosakkan sistem reproduktif, mengubah kadar pertumbuhan bayi dan merosakkan organ tubuh, meninggikan risiko kanser payudara, kanser testicular, atau prostrate kadar sperma yang rendah, keguguran, kegemukan, diebetis & tekanan darah tinggi 



*** Olahan dari sumber bacaan Rapi09'

11 comments:

lili11 said...

Thanks for d info.

a kl citizen said...

boleh buat rujukan ni..
tq

sis_nita said...

wahhh.. sangat berguna info ni.. ada sorang kawan saya tu kan.. suka letak air botol dalam kete..

haaa.. ni leh suh dia baca ni..

yuhuuuu.. pop-up komen yerr.. saya suka.. heheh! senang nak tawaf blog lepas ni.. :)

Pn Kartini said...

To lili11
ur welcome..:):):)

To teacher klcitizen
Utk panduan demi kebaikan bersama:)

To my dear sis_nita
Tu la..kena beringat selalu..
Penyakit tdk datang serta2 ..ia mungkin ambil masa jangka pjg..Cegah seblm terkena kan..:):)

- jinggo - said...

selain dari itu juga cgu..
hasil kajian dari EPA - sebuah agensi mengenai alam sekitar di USA - kesan daripada pembakaran plastik akan menhasil gas yg mampu membuatkan..
gangguan urat saraf
kemandulan.
hasil kajian di UKM terhadap kecapaian pelajar..
setiap tahun dimana pelajar terbaik kita...
UPSR / SPM di pantai timur..

ini dikaitkan dengan gangguan terhadap uratsaraf..

untuk.
reduce
reuse
recyle...

Razak said...

Salam sis,

Bes juak info tok...boleh mek salin tok, izinkan ya sis

maiyah said...

salam kak.. mmg selalu tak guna balik bekas plastik nih.. bak kata org jgn lihat dari luaran jer hehe

Pn Kartini said...

To Mr Razak
Aukk..sik hal.silakan.:):)

To Sis Maiyah
Wow..bagus bagus..Akak byk guna brand tupperware..tp tk dek kod plastiknya laa
hope not 3,6,7!

Pn Kartini said...

To mr jinggo
Tq ..info yg menarik tuu..:):)

zaimatul asikin daud said...

slm, tq 4 good info...sye pun baru thu banyk tol keburukan gune botl plastik nie...nampk jernih tap tlalu bahaya...mbunuh dlm diam.

Pn Kartini said...

salam dik..
semoga kan lebih berhati2 di masa hdp:)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran